• Drömmerdrömmar

Försäkringskassan, föräldrapenning..

Åh blir galen på detta med föräldrapenningen och försäkringskassan o allt, allt är så rörigt Generad hoppas ni kan göra mig klokare

Dem papprerna man fått hem från försäkringskassan när man skickat in moderskapsintyget eller vad det heter... så står det ju att man ska anmäla sig till en informationsträff om föräldrapenningen på försäkringskassan..

* Är det "obligatoriskt?" alltså MÅSTE man det? eller menar dem om man vill ha mer information om allt vad det innebär?

* Vet inte hur och vart jag ska börja? hur börjar allt detta med föräldrapenningen? jag vet att man har rätt till att börja få det 30 dagar innan beräknad förlossning, och det vore isf för mig så skulle jag ha rätt till pengar 30 maj... hur ansökar man om det här? förstår ingenting =(

Och vi hade tänkt att vi skulle gå på en sån här informationsträff, och vi har mailat flera gånger men det står att meddelandet inte skickas iväg dit, det funkar inte (irriterande), så idag ringde jag till försäkringskassan och skulle boka in oss på en sån där träff och då var jag kund nummer 100 i kö!!! och då la jag ju på :/

• Svar på tråden Försäkringskassan, föräldrapenning..
  • mallan 2007

Nej, du behöver inte gå på möte...
    Du ska skicka in papprerna till FK om din inkomst uppgifter och så, det står ju på papprerna vad dom behöver veta...

• mallan 2007

Du behöver inte ansöka om vilka dagar du tänkt ta än... Du kommer även få hem papper om det.. Alltså när du ska ansöka om din föräldrar penning. Läs även på deras hemsida..

• Drömmerdrömmar
    mallan 2007 skrev 2008-04-11 15:29:15 följande:
    Nej, du behöver inte gå på möte...Du ska skicka in papprerna till FK om din inkomst uppgifter och så, det står ju på papprerna vad dom behöver veta...
    Hmm okej men du skriver att jag ska skicka in papprerna till fk om min inkomst? vart får jag det pappret ifrån då? :S det känns som att om jag ska börja få pengar i slutet av maj så måste jag ju ta tag i det där snart :S, jag klassas som arbetslös och kommer få den lägsta inkomstnivån..
  • Drömmerdrömmar

jag var bara vikarie innan graviditeten, och nu under graviditeten är jag sjukskriven

• Drömmerdrömmar

gick in på försäkringskassans hemsida igen, förstod inte så mycket.. men det stod bland annat "anmäl och begär föräldrapenning" och sen att man kan göra så att dem skicka hem en blankett om man inte har e legitimation, antar att det är så man gör.. hmm... får väl fråga barnmorskan på tisdag hon kasnek kan hjälpa mig :P

• mallan 2007

Men dom papprerna ska du få hemskickade... Efter att du skickat in moderskapsintyget..

• Drömmerdrömmar

det finns ingenstans man kan fylla i någon inkomst iaf på dem papprerna jag fick. däremot står det: "du planerar, beräknar och begär föräldrapenning snabbt och enkelt på www.forsakringskassan.se där får du en överskådlig bild av hur länge dagarna räcker och hur stor ersättningen blir. du kan testa olika uttag och pröva dig fram till en föräldraledighet som passar dig. när du bestämt dig anmäler och begär du ersättningen direkt på nätet. om du har frågor eller får problem ringer du vår kundtjänst som gärna hjälper dig vidare, telefon bla bla bla...."

• Drömmerdrömmar

Jaja jag får helt enkelt be nån hjälpa mig :)

• mallan 2007

Men du har skickat in moderskapsintyget??

• JoJo02

Jag fick ett papper som min arbetsgivare skulle fylla i. Om du inte jobbar och loggar in på Fkassans hemsida, kommer dina inkomstuppgifter upp?
    Försäkringskassan hade inga uppgifter på mig innan jag skickade tillbaka ifylld blankett.

Svar på tråden Försäkringskassan, föräldrapenning..