• päronsplitt

ÄD med egen donator . Var ? När ? Pris ?

Hej !
    Jag är snart 37 år o in sambo 45 . Han har 2 barn sen innan ,16 o 20 år .
    Vi har gjort 5 ivf-behandlingar på Cura i Malmö varav en har lett till äggåterföring . Jag har väldigt få och dåliga ägg . Har haft 1-4 ägg, nu sist hade jag bara en tom äggblåsa..Har fått tid hos läkaren för att prata om andra alternativ o då menar han väl ÄD . Nu är det så att min tvillingsyrra erbjudit sig att ställa upp som donator !
    Hur funkar det med köer o kostnader med egen donator ? Får hon betala nåt ?
    Jag har ju 2 landstingsförsök kvar . Kan man inte "överlåta" dem till ÄD-försök i stället ?
    Kan ngn svara på mina frågor ?
    Nån som

• Svar på tråden ÄD med egen donator . Var ? När ? Pris ?
  • Fiaflopp

Nej man kan inte överlåta dem till ÄD försök tyvärr,Sverige har dessutom en åldersgräns vid donationsbehandling  som är 38 år och innan dess har du inte kommit fram i kön tror jag så jag tror du får vända dig utomlands...

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • Fiaflopp

Vilket landsting tillhör du föresten?
    Om ni är VÄLDIGT snabba så KAN det hända att ni hinner innan du fyllt 38 eftersom kötiden är UGEFÄR 1 år med egen donator,jag har egen också men fick vänta ca 1 år och 2 månader.

• Skorpion77

Sverige har inte någon åldersgräns vid 38 år för äggdonation, det är den behandlande kliniken som avgör. På USÖ är det just nu inte fyllda 41 som gäller.

• michaelani

På Huddinge gäller att man ställer sig i kö innan man fyller 38 år. 1 års väntetid med egen donator och 2 år med okänd donator. Har du egen donator så brukar de rekommendera att man inte tar dennes ägg utan de sätts till banken och man får ngn annans ägg.

Har just börjat sätta mig in ämnet eftersom mina ägg också har varit få och inte så bra. Ruvar dock på ett eget ägg för stunden så hoppet finns där än.

• Annikamarie

Vill tala om att det finns inlägg du kan kolla Tråden för oss äggdonatorer NR4.Där kan du fråga samt få tips.Fint att du ställer upp för din syster.

• Fiaflopp

Man får inte ha fyllt 38 år innan behandlingen startar,så är det och då jag skrev Sverige så menar jag givetvis klinikerna men alla kliniker har olika.
    I Sthlms landsting är det så att du får inte ställa dig i kön om du riskerar att ha fyllt 38 då behandlingen inleds!

• Fiaflopp

Man rekomenderas att göra korsdonation men det fungerar sjävklart om man vill ha sin syeters ägg!

• päronsplitt

Hej Fia .
    Jag tillhör Hallands landsting .
    Då är väl Göteborg el Malmö närmast antar jag .
    Men får man samtidigt som man står i kö för ÄD fortsätta med sin IVF-försök ??
    Ska du ha din donators ägg eller nån annans ?
    Jag vill bara ha min systers ägg, ingen annans . Det är ingen risk för "konflikter" senare , såpass nära är vi varandra, dessutom vill hon inte ha fler barn .
    Hur långt har ni kommit ? Har ni påbörjat behandlingen ?
    Är kötiderna ni beskriver här fram tills själva utredningen el tills själva behandlingen ?

• Fiaflopp

Du får självklart ha din syeters ägg om det är det ni vill!

Utredningen har ni redan gjort eftersom ni gjort IVF och det är den läkaren som skickar en remiss till kliniken som han/hon vill ni ska göra ÄD på så det är fram tills själva behandlingen som kötiden räknas,sen är det självklart olika hela tiden eftersm ALLT beror på tillgång till donatorer.

Nu ska ni ju använda din systers ägg så då vet jag inte riktigt men jag tycker du ska ringa eran läkare och be denna skicka remiss NU direkt medans ni gör IVF eftersom din ålder spelar in och det vet läkaren så det borde gå!

Vi är inne på sista donatorn nu,man får 2 st donatorer genom landstinget och nu har den sista startat sin behandling och vi får se hur månag ägg det blir till oss.
    MAn får de 2 donatorerna soms en delas på 2 mottagarpar och så får man de FET som bli av äggen som man blir tilldelad.

Vi har donators ägg och hon är helt anonym för oss men inte för barnet om det blir någotGlad

JAg startar idag med spray så ja vi har startat...

• michaelani

Håller tummarna för dig fiaflopp. Testade själv negativt igår efter en IVF så nu ÄD nästa steg.
    Vilken behandling får man isamband med detta???

• Skorpion77

Måste bara kommentera en del saker; det är inte samma utredning för att göra IVF som för att göra ÄD. Då det är donerade spermier KRÄVS en psykosocial utredning där kliniken ska försäkra sig om att man som blivande föräldrar förstår vad det innebär att den ena parten inte är biologisk förälder, samt att man har som uppsåt att informera barnet om dess genetiska ursprung. Dessa delar är inte med i en IVF utredning.

Lycka till!

• Fiaflopp
    Skorpion77 skrev 2008-04-15 20:12:37 följande:
    Måste bara kommentera en del saker; det är inte samma utredning för att göra IVF som för att göra ÄD. Då det är donerade spermier KRÄVS en psykosocial utredning där kliniken ska försäkra sig om att man som blivande föräldrar förstår vad det innebär att den ena parten inte är biologisk förälder, samt att man har som uppsåt att informera barnet om dess genetiska ursprung. Dessa delar är inte med i en IVF utredning. Lycka till!
    Utredningen är detsamma kroppsligt som vid en IVF!
    Det som skiljer är en KURATOR som ska prata lite med en och se så man vet vad man går in på.
  • Fiaflopp
    michaelani skrev 2008-04-15 18:05:41 följande:
    Håller tummarna för dig fiaflopp. Testade själv negativt igår efter en IVF så nu ÄD nästa steg.Vilken behandling får man isamband med detta???
    Du får samma behandling som vid IVF fast utan sprutor...oftast skiljer det sig så lite i alla fall.

Tack för lyckönskningen!
  • Okara

Hejsan,
    För att få äggdonation måste man ha remiss från läkare. Om man vill göra äggdonation via landstinget hamnar man på den klinik som ligger närmast men väljer man att göra det privat kan man vända sig vart man vill Åldersgräns så väl som kötider skiljer sig åt mellan klinikerna. Gör man IVF privat alt. planerar att göra äggdonation privat kan man fortsätta med detta medan man står i kö för äggdonation.

I mitt fall kunde läkaren redan efter första IVF-fösöket se att jag hade väldigt dålig äggkvalité. Han uppmanade mig därför att spara min två återstående landstingsbetalda försök (får 3 försök där jag bor) till äggdonation vilket är betydligt dyrare än IVF. Under tiden vi köar för äggdonation fortsättr vi dock med IVF privat.

• Anna73

Vi går i Malmö o står i kö för ägg donation ,, vi har en egen donator men får inte använda hennes ägg till oss...

Hur kan det komma sig att andra får det då?

Ni som har dålig kvalitet..räknas det med att man har gener som ger sjuka barn??

Vart ska jag vända mig om jag vill söka bidrag för detta???

Hjärtekramar Anna

Svar på tråden ÄD med egen donator . Var ? När ? Pris ?