• junimagi

NI som studerar på komvux!

Verkar ju finnas en heldel här. Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag ska alltså börja på komvux nu till hösten, för att läsa upp till de två tusen poängen jag behöver för att komma in på högskolan. Självklart vill jag så snabbt som möjligt ha detta avklarat och undrar därför hur jag ska göra. Jag har kollat igenom de kurser som komvux erbjuder och inser att även om jag skulle gå på varenda kurs så får jag ändå inte i hop tillräckligt med poäng som jag behöver. Alltså återstå att studera på distans men kan jag göra detta vid sidan om? Alltså kan jag studera på distans vid sidan om lektionerna som jag tar på komvux? Finns det någon gräns på hur många ämnen man får studera på distans? Hörde nämligen att man inte har rätt att läsa mer än de som uppgår till en heltid, men vet ej om detta även gäller för distans?

• Svar på tråden NI som studerar på komvux!
  • Tecken

Gränsen bestämmer väl du? Alltså, du läser så mycket du känner att du orkar och hinner med? Har själv ingen erfarenhet av komvux, men läste dubbelt + jobbade när jag gick på högskola.

• junimagi

Läste någonstans att man inte har rätt att studera mer än heltid på komvux men detta är alltså komvux närdistans.

• Tecken

Fast ta det med en nypa salt, jag har som sagt var aldrig gått på komvux. Det lättaste är väl om du "suger tag" i en SYO på närmsta komvux och frågar, så slipper du oroa dig?

Lycka till med studierna

• Vroooooom

Jag har haft flera vänner som läst mer än 100% på komvux utan problem. Man kan ju inte få betalt för mer än 100% men det är ju en annan sak.
    Själv har jag läst 125% utan problem.

• junimagi

Tecken: Jag ska träffa syokonulenten på måndag. Antar att jag får alla svar då men tack för hjälpsamheten i alla fall.

Moirae: Härligt att höra! Jag kommer inte att behöva ta csn eller några studiebidrag alls så det är bara en fråga om det är praktiskt möjligt.

• Tokaungen

Du behöver inte _läsa_ på komvux alls för att få betyg utan kan tentera upp betygen genom en särskild prövning. Då får du läsanvisningar av en lärare och läser själv in kursen och gör sedan skriftliga och muntliga prov.

• Vroooooom
    Tokaungen skrev 2008-04-11 18:51:04 följande:
    Du behöver inte _läsa_ på komvux alls för att få betyg utan kan tentera upp betygen genom en särskild prövning. Då får du läsanvisningar av en lärare och läser själv in kursen och gör sedan skriftliga och muntliga prov.
    Fast det kostar ju 500kr per kurs och det blir ju lite dyrt. 2000poäng är ju rätt många kurser.
  • Tokaungen
    Vroooooom skrev 2008-04-11 18:52:50 följande:
    Fast det kostar ju 500kr per kurs och det blir ju lite dyrt. 2000poäng är ju rätt många kurser.
    Visst kostar det pengar men det kan vara värt det i slutändan ändå. Sedan ska man vara medveten om att alla inte klarar av att läsa in kurserna på egen hand heller utan behöver undervisningen.

Jag vill bara visa på att tenteringsmmöjligheten finns.
  • Turnit

2000 poäng motsvarar ju ett par års studier. Jag läser på komvux nu och läser 450p det är helt tillräckligt eftersom man läser flera ämnen samtidigt. Att läsa 2000p på en gång har jag lite svårt att se hur det skulle gå till. Du får kanske räkna med att läsa i alla fall ett år.
    Lycka till!!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Sprayar.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • junimagi

Turnit : Det går till så här, att jag läser komvux på heltid och tentar upp endel ämnen i slutet av terminen. Jag vet att det är tufft men jag siktar på att klara högskoleprovet och blir behörig den vägen.

• Isalel

Man läser 400 gymnasiepoäng per termin på Komvux enligt deras heltidsplan, jag läser 600, det fungerar alldeles utmärkt och jag har tid över! Så det går att läsa mer än heltid! Ett tips om du vill ha lättförtjänta poäng är (om du ska läsa på Liber Hermods) att läsa "etik och livsfrågor" och "människan socialt och kulturellt" två st 100 poängskurser men böckerna är mindre än 200 sidor styck :) ovanligt för 100 poängskurs...
    Sv B var 3 böcker á 300 sidor och nu när jag sitter med marknadsföring så är det 5-600 sidor :P så det var tacksamt med små böcker och många poäng :)

Svar på tråden NI som studerar på komvux!