• Happy Sally

Ni som äter Novalucol!

Jag har sånna jäääääkla problem med halsbränna och har äntligen hittat nått som fungerar någorlunda: novalucol tuggtabletter. Dock fungerar de inte särskilt länge, typ en timme eller så. På/i förpackningen framgår inte hur många man får ta på ett dygn, det står väl typ "ta en eller två vid behov" och jag hittar inte heller någon information om det på fass.se.

Jag undrar alltså: hur många får man äta innan det blir farligt? Jag brukar försöka hålla mig under 6 tabletter/dygn. Finns det någon ute i etern som har information om detta?

Mvh / K

• Svar på tråden Ni som äter Novalucol!
  • Silence is golden

Jag själv använder Inside brustabletter.Verkar på nolltid sitter i ca 12 timmar.I tablett om dagen tar jag

Trött på att be om ursäkt för saker jag ej gjort.
  • Silence is golden

El så provar du Omeprazol.Finns rec fritt på apotek likså gör Inside det med.

• Happy Sally

Okej, nån mer som har bra tips?

• Cynric

Jag äter Losec Mups som verkar 24 tim. fungerar super bra.

• Anki85

jag använder novalucid tugg tabletter, det är samma sak som novalucol fast annan fabrikant. jag tycker de fungerar kanon, jag vet inte hur många so är "farligt" att ta, de neutraliserar magsyran...så jag tror inte det kan vara så farligt... har ingen aning fall de är öppet nu men man kan slå en pling till läkemedelsupplysningen/gift informationen... och de borde väl ha svar??
    mvh Anki

• Silence is golden
    Anki85 skrev 2008-04-11 19:57:16 följande:
    jag använder novalucid tugg tabletter, det är samma sak som novalucol fast annan fabrikant. jag tycker de fungerar kanon, jag vet inte hur många so är "farligt" att ta, de neutraliserar magsyran...så jag tror inte det kan vara så farligt... har ingen aning fall de är öppet nu men man kan slå en pling till läkemedelsupplysningen/gift informationen... och de borde väl ha svar??mvh Anki
    Novaluzid binder mer saltsyra än novalucol.
  • Silence is golden
    Silence is golden skrev 2008-04-11 20:29:39 följande:
    Novaluzid binder mer saltsyra än novalucol.
    m a g s y r a
  • Sabre135

Har du testat Gaviscon (risk för felstavning)? Min BM sa att det är vad hon brukar rekomendera till sina patienter.

• Happy Sally

silence is golden: Okej, det var ju bra att veta... det får bli novaluzid nästa gång alltså. Körde med Gaviscon från början, men de fungerade inte alls lika bra tyckte jag.

• Cynric

Min BM rekomenderade som sagt Losec som verkar 24 tim. då behöver man barata en gång per dag. jag tar efter lunch för det är då den brukar kicka in. Har inte kännt av det en enda gång sedan jag började med dom.

• Silence is golden
    Happy Sally skrev 2008-04-11 20:43:24 följande:
    silence is golden: Okej, det var ju bra att veta... det får bli novaluzid nästa gång alltså. Körde med Gaviscon från början, men de fungerade inte alls lika bra tyckte jag.
    gaviscon lägger sig bara som ett lock över magmunnen.Det neutrliserar inte magsyran.
  • Lucian Caesar
    Cynric skrev 2008-04-11 21:04:47 följande:
    Min BM rekomenderade som sagt Losec som verkar 24 tim. då behöver man barata en gång per dag. jag tar efter lunch för det är då den brukar kicka in. Har inte kännt av det en enda gång sedan jag började med dom.
    men losec får man väl bara ta i högst 14 dagar el har jag helt fel????
  • Cynric

nä, man får äta det längre, men om man äter det utan att bli bättre och man inte vet varför man har halsbränna så ska man sluta och upppsöka läkare. men jag blir ju bra och vet varför

• Lucian Caesar
    Cynric skrev 2008-04-11 22:10:03 följande:
    nä, man får äta det längre, men om man äter det utan att bli bättre och man inte vet varför man har halsbränna så ska man sluta och upppsöka läkare. men jag blir ju bra och vet varför
    okej, jag åt det men märkte ingen större skillnad, har haft jätte problem med halsbränna denna graviditeten..
    är så glad över att jag bara har ca 3 veckor kvar..
    det är hemskt när inget hjälper el det bara hjälper korta stunder.
  • Emmies mamma

Novalucol kan du äta så många du känner att du behöver. Det finns ingen maxdos per dygn. Känns som min huvudföda just nu, men för mej är det de enda tabletterna som hjälper.

• Twiceasnice

Jag lider också av rejäl halsbränna men fick rekommendationen att ta saltsyretabletter!!!! Det var tydligen vanligt att gravida fick halsbränna för att det inte finns tillräckligt med saltsyra för att förbränna maten....Så nu tuggar jag i mig en kvarts tablett Hypocholin 300mg varje gång halsbrännan blir för jobbig! Jag kan verkligen rekommendera det eftersom vanliga halsbrännetabletter inte funkade....Finns på hälsokosten.

När det är lite mindre halsbränna tar jag t e x Läkerol som lindrar för stunden.

• Happy Sally

Emmies mamma: Åh, det var precis det svaret jag letade efter, haha.

Tack alla för att ni engagerat er och kommit med massa bra tips!

• Dolphingirl

OBS. Enligt Fass bör man inte äta Inside om man är gravid.

Jag kör med Losec mups och tycker de funkar fint. Tyvärr är de dyra.

BF 080801, Halmstad
  • Underbaring

Jag äter novalucol, rätt ofta också (hjälper mot mitt magont) Äter deet vid behov och så många det behövs, kan bli 6 per dag ibland!

• Happy Sally

Underbaring: Skönt att veta att man inte är ensam storkonsument!

Svar på tråden Ni som äter Novalucol!