• Que Sera Sera

Pälsängrar!!!

Dom sma pissiga krypen har hittat hit! Sa sur!
    Jag vet var/vem dom kommer ifran och tjurar ihjal mej just nu...

Hur blir jag snabbast och mest effektivast av med dem? Vet ej spaniens motsvarighet till Anticimex och har varken frys som rymmer ting eller torktummlare.
    Overos mej med tips for jag har panik pa smakryp!

BLÄ sager jag bara.... och en stor fet suck.

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Pälsängrar!!!
  • Que Sera Sera

Fler...?
    Aker imorgon sa maste lamna massa tips och trix till min man som han kan roa sej med nar jag ar borta. *ler*

Vi har kopt en insektsspray som skall doda aven agg, kanske kan det funka aven pa angrar?

• therese

Hr du dem i garderoben? Eller i köket? Vi fick problem m ängrar när vi flytade in i vårt hus, och det råd vi fick var ätt städa noga och ofta, och som ngn redan tipsat om, dammsuga längs listerna och BYTA DAMMSUGARPÅSEN VARJE GÅNG eftersom äggen týdligen kläcks där annars. Vädra alla kläder i garderoben eller ännu hellre tvätta kläderna och stryk dem, strykning är visst det bästa sättet att ta död på ägg utan att spruta medel.

Insektsspray funkar säkert, spreja på ni men var lite försiktiga så ni inte mår dåligt själva.

Jag tror att du kan hitta tips på anticimex hemsida. Det finns t ex en kusin till pälsångern som heter fläskänger, som gärna bor i köket. Kan ju vara kul att veta vilka gäster man har fått...

/Therese

• tii

Jag har också såna.. dom är vidriga!! Jag hittade längst upp i min garderob, o där har jag bara väskor. fattar inte var dom kommer ifrån. BLÄ

Tack för lite tips!

• gormisen

De äter animaliskt, typ ull. Men om du spiller mat (typ sås) på en bomullströja äter de upp fläcken, och tyget den satt på. De kan även gå på smutsiga underkläder, om det finns nåt där för dem att äta på....blä!!!! Det jag vill ha sagt är tvätta ALLT i tvättkorgen också. Lycka till med bekämpningen!

P.S. Jag jobbade tidigare på en inst. som jobbade med skadedjursidentifiering.

• Que Sera Sera

Tackar sa massor. An sa lange har jag bara sett dem i sovrummets ena horna. Inte vid garderoben. Dock nar jag bar in rent lakan nyss (fran tvatten) hittade jag en dod pa den. Urk!! Vi reser som sagt imorgon sa min man kan spraya pa sa mkt han orkar och klarar av. Tvattat har jag gjort och finner jag nagra nar jag kommer hem igen blir det omtvatt och strykning for hela slanten. Vet bara inte vad jag skall gora med dotterns talt som ar fullt av gosedjur. Star i andra anden av rummet sa inte sakert dom hittat dit men tank om... Suck!

Tack igen for tips! Haft dem forut men lyckades bli av med dem vid flytt. Var manga ar sen nu. Dessa kommer fran saker jag tog hem hit fran sverige som jag haft hos familj... Riktigt surt!

• therese

Aj ja då. Gosedjur är väl mums mums för ängrarna så jag hoppas de inte hittar dit. Spreja på!

• Sockerpinglan

Pälsängrar bryr sig inte om sånt som inte är organiskt. Jag  bodde i en lägenhet för flera år sedan med fina trätiljor som golv, till slut hade jag hela mitt liv i plastpåsar eftersom de inte äter sig igenom sånt!

Vi blev av med dem genom att ta ut alla kläder, tvätta allt, köra allt som gick att köra i torktumlaren, det som inte gick att köra där lade jag in i frysen i omgångar, de fick bo på balkongen så länge! Under första dygnet sprayade jag radar precis överallt och bodde hos mina föräldrar under tiden! Och sedan förvarade jag mycket av kläder och sånt i plastpåsar tills jag såg att de verkligen hade försvunnit!

I förra lägenheten hittade jag också några pälsängrar, men jag lyckades ta död på varenda en jag hittade. Till slut upptäckte jag varifrån de kom, - de ramlade ner från köksfläkten!!! Urk!!!!!!! Det hände inte så ofta, men de gånger det hände är för många nog!

Om din dotters gosedjur är gjorda av polyester och sånt så är det ingen fara! Men du kan ju tvätta dem för säkerhets skull!

Men jag tror att om man väl har fått in pälsängrar så krävs det en massiv insats på en gång! Annars förökar de sig och är ännu svårare att bli av med!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • tess021

Efter att ha gjort rent runt golvlister - TÄTA! foga igen alla möjliga springor, då kommer de jäklarna varken in eller ut! =)

• iloniz

Oj.. trodde de var jätteovanliga :-O har aldrig sett nån sån ens!

• deona

Jag har också hittat sånna. Så himla vidrigt! Känns som om jag hållit på i en evighet nu o försöka ta död på dom men icke. Det dök upp några nya förra veckan.
    Fick tipset att lägga nått som luktar lavendel där dom finns. Men klarar inte av lukten så har ingen aning om ifall det funkar.

• tess021

iloniz - Jo det är jättevanligt. De tror att i stort sett alla har dessa hos sig, bara det att de inte hunnit föröka sig eller så innan de dör. Eller kanske bara har ett fåtal som gömt sig under listerna,golvet och helt enkelt hittar ut.

Deona - Har du haft anticimex ute? Jag hade de ute 5 (!) gånger och då hade de självklart minskat, sedan la jag nytt golv, rev upp det gamla och lät de sanera där under en sista gång, då blev jag av med dom. Går att bli av med dessa går, iaf om man inte har orimligt mycket, problemet ligger i att inte få in nya.
    Hänger du tvätt på tork ute kan de komma in därifrån, lägga ägg och så är det igår igen, de kan också helt enkelt flyga in genom fönstret.

Baggarna är inge farliga, det är inte dom som äter upp dina kläder, det är dock dom jäklarna som lägger ägg.. Som "tur" är "bara" 3-5 gånger /år.

Rödcederträ eller något sånt har jag hört kan fungera att lägga in i garderober, hur det luktar vet jag iofs inte...

Nej usch, lider verkligen med er som hittat, men så ni vet, bara för att ni hittar ett par stycken så behöver det inte betyda att ni kommer få en invasion :) Ring anticimex och låt dom inte gå förrän de sprayat runt alla lister, alla skåp och ventilationer. Så skulle jag gjort för att vara på den säkra sidan.

• brünnhilde

Spanien? Det ligger ju inte så långt ifrån Grekland, och där har de insektssprayer jag tvivlar på att EU har kontrollerat - de är typ livsfarliga. Men de funkar, djuren stendör på en gång. Sådana sprayer heter "aerosol", och "teza" tex. Kanske finns de i spanien också?

• Hortensia

Skit också! Jag har i veckan upptäckt några små baggar i vårt hus. Känner igen dem från vår gamla lägenhet. Jag har endast hittat dem i fönster eller strax under dem. Kollade på anticimex hemsida och de är misstänkt lika pälsängrar. Orkar inte...

Svar på tråden Pälsängrar!!!