• Mrs Martini

Diklofenak - mår illa & kräks

Fick Diklofenak utskrivet i morse av min läkare. (Ischias & ryggont som ev är diskbråck)Tog en tablett vid 1 tiden & värken lättade ganska snabbt, dock mår jag jätteilla & kräks så fort jag äter nåt nu....
    Drar mig ju för att ta en tablett till nu till kvällen, men eftersom värken är på väg tillbaka är jag verkligen i valet & kvalet hur jag ska göra...
    Är det nån som har tips på nåt man kan ta samtidigt som tabletten för att minska illamåendet??

• Svar på tråden Diklofenak - mår illa & kräks
  • Silence is golden

Särskilt i början av behandlingen skall patienter som tidigare haft besvär från mag-tarmkanalen, i synnerhet äldre patienter, kontakta läkare vid symtom från buken.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607002087&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    Tog du tabletten utan att äta något till? Ät alltid något när du tar tabletten.Eller så tycker jag du skall prata med sjukvården igen.Nu är det ju helg.Men du kan väl ringa sjukvårdsupplysningen

Trött på att be om ursäkt för saker jag ej gjort.
  • Mrs Martini

Brukar sällan få biverkningar & har inte problem med mag-tarmkanalen...
    Åt lite yoggi + 2 knäcke till tabletten. (& svalde ner med vatten)

Får nog ta & ringa sjukvårdsupplysningen , känns riktigt jobbigt att behöva ta en tablett till.

Tack för ditt svar!

• MoSv74

När jag åt Diklofenak fick jag jätteont i magen. Fick då utskrivet Omeprazol att ta samtidigt.
    Det är samma som Lozec.

Funkade jättebra. Inget ont i magen..=0)

Tycker att du ska ta upp detta med din läkare.

Du ska ju inte kräkas och må illa för att bli smärtfri. Som att välja mellan pest eller kolera.

• Mrs Martini

Gick bättre i dag när jag tog en tablett. Åt mer både mat & dryck till. *skönt*

• Starkast

Det är en biverkning.
    Ofta lägger sig biverkningarna efter ett tag.

Jag brukar inte heller få biverkningar, men de 2 mediciner som väl ger mig biverkningar, ger mig dem REJÄLT.

Men det verkar ju lätta för dig redan skönt!

• Mrs Martini

Tyvärr kom biverkningarna tillbaka i dag....
    Pratade med sjukvårdsupplysningen, så nu tar jag Voltaren istället.
    Konstigt att dom funkar bättre eftersom de i stort sett är samma sak?!

• Rapunsel

Be att få losec/omeprazol utskrivet som skyddar magen! Inlammationhämmande tabletter är förödande för magen!

• Heisan
    Mrs Martini skrev 2008-04-13 17:34:09 följande:
    Tyvärr kom biverkningarna tillbaka i dag.... Pratade med sjukvårdsupplysningen, så nu tar jag Voltaren istället. Konstigt att dom funkar bättre eftersom de i stort sett är samma sak?!
    Jag skulle just säga det.. Jag har ätit diklofenak i flera år-men voltaren funkar bättre för mig... Har ingen aning om varför det är så..
    Dec-07: 107-93,4
  • Starkast

de ÄR EXAKT samma sak. Ända skillnaden är vilken fabrik de är tillverkade i...

Men jag tror er då jag varit med om samma sak! Fast då gällde det Tradolan/Tramadol. som också är EXAKT samma sak...
    Tramadol fick jag flera biverkningar av, men inte en enda av Tradolan.
    Nu några år senare var jag sent ute till apoteket, Tradolanen var slut så jag var tvungen att ta Tramadol.
    Den gången fick jag inte en enda biverkning.

Jag kom fram till att det måste vara nåt som sitter i huvudet på en. Att man på något omedvetet sätt fått för sig att den får man biverkningar av, då man vet det är en kopia eller nåt i den stilen.

För det är ju en omöjlighet. Oavsett vilka mediciner det gäller.
    Har hört andra berättat samma sak om Alvedon/Panodil också.

Det är kontigt! Men vår hjärna och alla våra system fungerar ju inte alltid så som vi tycker att de borde... Våra kroppar är ett stort spännande och facinerande mysterium!

• Mrs Martini

Nu måste jag få ventilera en annan sak här... Tycker magont'et o illamående kommer så långt efter jag tagit tabletterna. Gäller både Diklofenak & Voltaren. Är inte det märkligt?

Pratade med min läkare i dag & han har skrivit ut nån receptfri medicin till mig nu istället. Kan bara inte minnas vad det var just nu.... , Ipren tror jag det var.
    Har bara tagit 25mg Voltaren i dag, så magen har stabiliserats något under dagen iallafall.
    Blir det inte bättre nu med Iprenen ska jag be att få losec.

Jenny f: Låter ju helt sjukt hur våra hjärnor kan spöka med oss. Vad som är märligt är att jag ätit Voltaren tidigare o då inte märkt ett dugg.

• Molle

Jag fick dessa tabletter i somras för en inflammation i foten. Jag mådde pyton varje dag jag tog dem. Nästa omgång bad jag att få en annan sort. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men de var mycket bättre!

• Starkast

Hur lång tid efter?
    Det är ju efter 2-3 timmar medicinen har den högsta effekten i kroppen, logiskt borde det vara då man känner av mest?

Sen kan det ändras med tiden!
    När jag var runt 18år och var med om en hästolycka fick jag redan i ambulansen mer morfin än vad jag "borde". Även mer under sjukhustiden. Inga som helst problem.

Nu har jag fått det vid operationer. Jag har blivit jättesjuk!! Det har räckt med en enda spruta för att jag ska spy så fort jag flyttar blicken 10-12 timmar.
    Sista gången var jag så sjuk/borta att dr. var ganska orolig.
    Det har förvärrats för varje gång.

Likaså hade jag en medicin jag ätit regelbundet under flera år innan första biverkningen dök upp.

Hur det fungerar känns helt ologiskt, men allt är ju inte logiskt...
    Så jag är inte ett dugg förvånad över att du klarat den innan och inte nu.

• tvillingar3år

Hej ,äter diklofenak började i måndags med tre tabl om dagen a 50 mg.Har ej fått ont i magen men däremot så har jag fortfarande ont, och har inflamation i båda armarna och armbågarna.

• Mrs Martini

Jenny F: Var längre tid efter än 2-3timmar. Vissa gånger upp till 10timmar efter!

Tvillingar3år: Jobbigt att du ff har ont. Min smärta är också kvar, (började i fredags fm) men det känns ändå som tabletterna håller den i schack & iallafall tar udden av smärtan.
    Hjälper den inte dig alls kanske du måste få nåt ännu starkare??

Svar på tråden Diklofenak - mår illa & kräks