• 3barnsmor

"Earfoon" - autism - ljudkänslighet ?

Hej,

Min son är 6 år och har autismspektrumstörning.
    Han har grava problem med ljud och har svårt för att vistas eller äta tillsammans med andra barn.

Jag såg en annons om en slags hörapparat som selekterar bort buller men inte tal och musik. Den heter earfoon och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av den?

Hemsidan hittar ni här:
    www.earfoon.com/

Kanske någon har något annat tips, så blir jag väldigt glad?

Hälsningar
    3-barnsmor

• Svar på tråden "Earfoon" - autism - ljudkänslighet ?
  • Farsgubben

Använder själv "ER-proppar" från Bellman & Symfon. www.bellman.se Fungerar förvånansvärt bra. Det är som om man drar ner volymen. Borde väl funka även på barn, men att man kanske måste byta oftare, då barnen växer.

• 3barnsmor

Tack så mycket för tipset. Du är den ende jag har hört talas om som har en sådan. Det verkar lovande. Jag har ställt frågor till bellmans hemsida. Har du autism också? Min son kanske kan få det som ett hjälpmedel har man sagt på habiliteringen.

Ditt svar betyder mycket
    Tack så mycket

Hälsningar
    3barnsmor

• Farsgubben
    Svar på #2
    Roligt att man kan hjälpa till. Jag har inte autism, men använder "propparna" i arbetet och de är jättebra. Hoppas verkligen att din son får dem som hjälpmedel. Får ni mycket hjäp av Habiliteringen? Själv tycker jag att de är kanon (Nyköping).
  • cissi9

I min dotters skola har dom hörlurar för barn som störs lätt av ljud. Inte samma sak, jag vet, men min dotter har asperger och störs kraftigt av ljud, särskilt när hon behöver koncentrera sig och då har lurarna fungerat bra.

• Hasse01

Har också dessa men det finns några olika varianter. Köpte mina hos Earsafety, www.earsafety.se , som hade rätt många varianter på formgjutna hörselskydd

• pigglet

Jag använder skydd på jobbet (förskola), sådana som gjuts inne i örat. De tar bort ljud bra, blir lite som att man håller fingret i örat. Jag hör tal, men inte lika tydligt.
    Det som stör mig är att de förstärker ljud innifrån, jag kan inte använda dem när jag äter tex. Mitt eget tuggande blir väääldigt starkt.  

Svar på tråden "Earfoon" - autism - ljudkänslighet ?