• Anonym (Gravid)

Vilka utsättningssymtom har ni fått vid nedtrappning av citalopram eller liknande mediciner?

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och har sedan två dagar börjat trappa ner på min medicin. Jag vet inte om jag inbillar mig att jag har utsättningssymtom eller om man verkligen kan få det redan efter två dagar? Vilka symtom och bekymmer har ni fått som har trappat ner och hur länge håller dom i sig? Jag är livrädd för att jag ska få så mycket och starka bekymmer att jag "måste" trappa upp igen. Jag har ätit 20 mg citalopram/dygn i två år och äter nu 10 mg. Känner att jag behöver lite peppning!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilka utsättningssymtom har ni fått vid nedtrappning av citalopram eller liknande mediciner?
  • Anonym (sara)

Anonym (Gravid) skrev 2008-04-11 19:23:28 följande:

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och har sedan två dagar börjat trappa ner på min medicin. Jag vet inte om jag inbillar mig att jag har utsättningssymtom eller om man verkligen kan få det redan efter två dagar? Vilka symtom och bekymmer har ni fått som har trappat ner och hur länge håller dom i sig? Jag är livrädd för att jag ska få så mycket och starka bekymmer att jag "måste" trappa upp igen. Jag har ätit 20 mg citalopram/dygn i två år och äter nu 10 mg. Känner att jag behöver lite peppning!Tacksam för svar!
    De du känner kan mycke väl vara en slags abstinens, hjärtklappning, yrsel är väldig vanligt. Hur fort sänker du??
  • Anonym (sara)
    Svar på #1
    Såg nu att de var 2 dar sen, du kanske ska ta 5 mg i början. Att ta bort en hel 10mg, så tror jag absolut kroppen känner av de!!
  • Anonym (Gravid)

Min läkare tyckte jag skulle halvera dosen och bara ta 10 mg, jag tyckte också att det lät mycket men jag antog att det var normalt eftersom det var det rådet jag fick, jag kanske ska börja äta 15 mg imorn då?Fundersam

• Anonym (sara)

Anonym (Gravid) skrev 2008-04-11 19:37:47 följande:

Min läkare tyckte jag skulle halvera dosen och bara ta 10 mg, jag tyckte också att det lät mycket men jag antog att det var normalt eftersom det var det rådet jag fick, jag kanske ska börja äta 15 mg imorn då?
    Jag gjorde så, tyckte de gick bättre då. Men rådfråga han först om de. Man ska inte gå för fort fram, risk för bakslag då. De är du som känner, så känns d jobbigt så ta upp de me din läkare.
  • Anonym (Gravid)

Ja jag får ta och göra det. Vilka utsättningsbekymmer fick du om jag får fråga?

• Anonym (sara)

Anonym (Gravid) skrev 2008-04-11 19:48:31 följande:

Ja jag får ta och göra det. Vilka utsättningsbekymmer fick du om jag får fråga?
    Ja jag fick hjärtklappning, ångest, yrsel och overklihetskänslor.
    Vad har du för symtom??
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (sara) skrev 2008-04-11 19:49:44 följande:
    Anonym (Gravid) skrev 2008-04-11 19:48:31 följande: Ja jag fick hjärtklappning, ångest, yrsel och overklihetskänslor.Vad har du för symtom??
    Usch, det låter hemskt ju! Än så länge har jag bara känt av yrsel och lite huvudvärk och det är väl bara början antar jag. Jag vill så gärna klara av att trappa ner men jag behöver verkligen inte mer ångestLedsen

Tack så mycket för svaren förresten!
  • Miisa

Är det du eller doktorn som bestämt att du ska trappa ner? Som jag ahr förstårr det är det inga preblem att äta just citalopram när man är gravid. Det som kan hända är att bebisen får lite abstinens de fösta dagarna, men det skadar inte fostret när det är i magen. Jag åt själv citalopram när jag blev gravid, men slutade, men det var redan planerat. Känner du att du egentligen behöver fortsätta med medicinen så borde du prata med din läkare om det. Bättre med en mamma som äter mediciner än en mamma utan mediciner som har det jobbigt.

• Anonym (Gravid)

Miisa - Det var jag som tog beslutet. Min läkare tycker naturligtvis att det är bra om jag lyckas men jag har inte fått några pekpinnar från henne.

• Anonym

fick tillbaka min ångest och mådde skit. Även om jag trappat ner flera månader försvann aldrig ångesten så jag fick snällt inse att jag nog inte kan vara utan.

• Miisa

Tycker att du ska göra som du vill och försöka trappa ner, men ifall du börjar må för dåligt och få för starka utsättningssymptom så tveka inte att börja ta medicinen igen!

Grattis och lycka till med graviditeten!

• mooogn

Jag slutade tvärt (myyycket dumt!) och var yr, kallsvettig och illamående i 2-3 dagar. Hade dock bara tagit Citalopram i ett år och inte mer än 10 mg/dygn.

Humöret märkte jag ingen större skillnad på Fundersam

...nu har vi försökt i tre år...
  • Anonym (Gravid)
    Miisa skrev 2008-04-11 20:04:59 följande:
    Tycker att du ska göra som du vill och försöka trappa ner, men ifall du börjar må för dåligt och få för starka utsättningssymptom så tveka inte att börja ta medicinen igen!Grattis och lycka till med graviditeten!
    Tack snälla!
  • Anonym (G)

tycker verkligen som Miisa - helt rätt. Försök och går det inte så är det MYCKET bättre för din bebis om du mår bra/bättre med medicinerna.
    Vet hur tufft det är - känner igen problemet. Lyckades trappa ned i god tid innan jag blev gravid och är nu fortfarande utan i v.25 - men ska börja äta med. direkt från dag 1 efter förlossningen.

Lycka till igen och kram till dig som är modig!

• Anonym (Gravid)

Anonym G - Tack för peppningen! Det behövdes verkligen Grattis till graviditeten! Har du lyckats vara utan så här länge så kommer du klara det.

Jag tog 15 mg idag och kommer att göra det en vecka och sedan trappa ner till 10mg. Håll tummarna för att det går!

• Anonym (G)

Anonym (Gravid) skrev 2008-04-12 09:44:22 följande:

Anonym G - Tack för peppningen! Det behövdes verkligen Grattis till graviditeten! Har du lyckats vara utan så här länge så kommer du klara det.Jag tog 15 mg idag och kommer att göra det en vecka och sedan trappa ner till 10mg. Håll tummarna för att det går!
    Tack själv - håller absolut tummarna för dig!
    Kram G
Svar på tråden Vilka utsättningssymtom har ni fått vid nedtrappning av citalopram eller liknande mediciner?