• trisha

Bra och viktigt att ha en mobil över spjälsängen?

Funderar på om det verkligen är nödvändigt med en babymobil hängande över spjälsängen. Vad tycker ni det har för fördelar? sedan finns det ju oxå sånna här mobil-projektorer med rörelse, ljud och ljus.. Vad har det för fördelar och vilken slags spjälsängsmobil tycker du är bäst?

• Svar på tråden Bra och viktigt att ha en mobil över spjälsängen?
  • Acinorev

Jag tycker att det är en dålig idé, aldrig fattat den. Den bara distraherar ju barnet från att göra vad det ska i sängen - sova!

Det är mkt bättre att ha en över skötbordet, för att kunna byta i lugn o ro.

• santanas

En mobil är ett bra sätt att få barnet att tycka att sängen är en mysig plats att vara på. Där kan de ligga och titta och lyssna en stund på mobilen och om de vaknar så känner de lätt igen sig när de ser den.

• santanas

Kan tillägga att till natten tar jag ner mobilen men på dagtid hänger den uppe, har för övrigt en över skötbordet också. Super!

• Ossie

Jag har ingen mobil över sängen men en giraff med speldosa i (med samma godnattvisa jag brukar sjunga för honom), den tycker han (3 m) jättemycket om o ligger gärna o sparkar på den med fötterna. När han vaknar på morgonen ligger han ofta o tittar på den o verkar "prata" med den.

• Cia o krabaten

Aldrig haft ngn och inte haft behov av en. 3år är dottern nu.

• Siabellon

vårat mest onödiga köp var en sängmobil........

• Hå Be

Vi hade en mobil över sängen, men tog ned den ganska snabbt. Dels så var den i vägen när man skulle lyfta i och ur pojken, dels så "gick han igång" på natten när han fick syn på alla skojsiga björnar som snurrade runt där ovan! Hängde över skötbordet i stället, och där funkar den bättre,

• spacebeare

min tjej blev stressad av den så vi plocka ner den

• AnnaGBG

Vi har haft en babyprojektor sedan minstingen var bebis, den är grym! Den spelar ju så man själv nästan somnar och ungarna har varit helt trollbundna av bilderna i taket.

4-åringen vill fortfarande ha den på.

• AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2008-04-11 22:13:22 följande:
    Vi har haft en babyprojektor sedan minstingen var bebis, den är grym! Den spelar ju så man själv nästan somnar och ungarna har varit helt trollbundna av bilderna i taket.4-åringen vill fortfarande ha den på.
    I övrigt så ville vi inte ha mobil över sängen eller andra saker de kunde sysselsätta sig/leka med.
  • Chivaz

Vi hade en över skötbordet och han älskade den så jag köpte en till att ha över sängen, vilken miss!!! Han kunde inte sova, låg bara och busade istället, så den åkte ner igen och då somnade han som vanligt.

• miiian

nej usch köp ingen!
    vår dotter blev ständigt lyrisk av nallarna,hon låg bara å tjabbade me dom,och kunde vakna mitt i natten och ha värsta konferensen med nallarna.
    Nu e dom nerplockade och sätter upp dom om jag tex ska bädda min säng och hon ligger i sin och "väntar" men det absolut inget man måste köpa-tvärtom..

däremot tycker hon om sin mobil ovanför skötbordet,utan musik,bara nallar

• Nymphaea

mobil över skötbordet är väll bra, men som flera redan sagt, i sängen blir det ju bara distraherande när barnet ska sova. det kanske passar på dagtid för folk som inte vill behöva ta upp sitt barn?

• ZuperSmurfan

För oss har de funkat jätte bra.. sätter alltid på den när hon ska sova.. verkar som hon känner sig trygg med den.. hon är 5 1/2 månad..

• Trippa

Har en över skötbordet som var lille pojke älskar! Över sängen har vi ett stort "grönt löv" fran IKEA, bara för att mysa till och göra det mer ombonat. Det fungerar för oss.

Har även en "mobil" mobil över soffan - vi har hängt upp den i en krokig skidstav, sa att vi kan ta bort den lätt, när lillen inte är i vardagsrummet.

• H A P P Y F E E T

Har aldrig haft någon...

• Jenny87

Vi hade en i början, men den var mest ivägen så vi tog bort den efter ett tag.

Mamma till Måns 071113
  • trisha

hmm ok...det verkar som de flesta är överens..en över skötbordet kan vara bra men ingen över spjälsängen. Kanske får höra mig mer för över den där babyprojektorn hur folk upplever den. Kanske bra då kan kan sätta på och av den och att det finns sånna modeller man kan fästa över sängkanten så är det inga björnar som hänger och dinglar ovanför barnet. Ganska roligt dock om man tänker efter. Spjälsängsmobiler är som en självklar produkt ändå så är det inget man behöver utan som tvärtom bara kan vara distraherande....tack för svaren tjejer! =)

• Kajak

Vi har den, med speldosa.
    Vi startar den när barnen ska vila/sova.
    Det funkar bra!

• Kajak

oj, jag var inte färdig...

Jaa jag ville skriva att vi bruka starta speldosa o gå ut från rum så barnet ligger o titta/lyssna på den så somnar dom.

Det funkar för oss, det är vår sätt att få dom somna på kvällen.
    När vi är på bortresa så somnar barnen ändå gott.

Svar på tråden Bra och viktigt att ha en mobil över spjälsängen?