• JCM02

MIn kisse har gegg/slem i ögat..

Hej!

Vi har tagit oss an en hemlös katt, och när den var ute hade den gegg i ögat, som jag då torkade bort. Och det blev lite bättre. Men det kommer och går.

Har hört att det kan vara någon sorts förkylning hos katter? Nån som vet vad det kan vara, ögoninflammation?

Är lite nyfiken, kan inte vänta tills imorgon.

Ska till veterinären imorgon lördag kl 14.00, Hornstull sthlm.

• Svar på tråden MIn kisse har gegg/slem i ögat..
  • o0Mia0o

kan absolut vara en ögoninflammation som faktiskt kan vara tecken på luftrörsproblem.

jätte bra att du ska till veterinären!
    Hoppas det inte är något allvarligt!

If I can't dance to it, it's not my revolution
  • JCM02

Näe, är det sant...
    Men vad har det med ögat att göra?

Vi tänkte också vaccinera den och och kolla öronskabb.

• CTMT

Hej!
    Först och främst - vad underbar du är som har tagit dig an en hemlös katt :) den kan skatta sig mycket lycklig som hittade dig!

Rinnande ögon kan vara kattsnuva eller ögoninflammation, så det är jättebra att du kollar upp det så snart som möjligt och får behandling. Skriv gärna hur det gick och vad det var!
    Lycka till, och vilken lyckost till kise :)

• o0Mia0o
    JCM02 skrev 2008-04-11 20:14:26 följande:
    Näe, är det sant...Men vad har det med ögat att göra?Vi tänkte också vaccinera den och och kolla öronskabb.
    det var något med bihålor och tårkanaler att göra.
    =)

ta å öronmärk kissen också om du har tänkt att släppa ut den sen..
  • nean82

Jättebra att åka till veterinären.
    Vill också tipsa om apotekts hälsoråd för olika djur. Det finns hund, katt och häst. Jag har den för hund och har behandlat ögoninflammation på egen hand. Min vovve blev bra fort.
    Lycka till med katten! =)

• JCM02

Ja, katten var redan id märkt och kastrerad, 4 år, vi var hos veterinären i tisdags nu i veckan som var, och hon kollade upp id märkningen och allt, och hon ringde sen och sa att vi fick behålla katten. Vi ska lägga över märkningen på oss.

Dessvärre har jag inte hunnit försäkra katten, vilket jag tänkte göra igår, men då hade agria och if stängt så klart!!

Men det blir väl nån sorts penicillin eller nåt sånt, så att det inte går på flera 1000 kr...då hade det varit bra med en försäkring liksom.

Ja, han är riktigt go, inga problem alls med honom,det är ju nästan dom katterna som är bäst att ha, hemlösa, dom är väldigt tillgivna, jag har tagit hand om en hemlös katt tidigare, och han var lika go han.

Vilket försäkringsbolag skulle ni rekommendera? If eller Agria? Vilka ha bäst villkor?

Ja, jag förstår inte att det finns så många hemlösa katter, vad håller människan på med! och att dessa människor finns ibland oss är skrämmande..."sommarkatter"...sjukt.

Tack så mycket!

• suset

badda med en handduk i ljummet vatten morgon och kväll, det behöver inte vara ögoninflammation. våran katt hade så och det försvann när man baddade med vatten. kram

• JCM02

Ja, vi har gjort det, och visst har det blivit bättre, men vi får se vad veterinären säger idag.

Jag tror att det är "tårkanalen" det sitter i.

Kram

• 201201232

Det kan också vara en ögonfrans eller liknande som ligger fel, skadar aldrig att titta efter sånt först.

• CTMT

Vi har Agria, tycker de har bra villkor och vi trivs med dem :)

Så bra kissen har det hos er nu :) Äntligen kan han vila ut och bara njuta av sina nya ägare!

• o0Mia0o

har också agria.
    de var inte så dyra och självriskerna var inte så höga.

men du kan ju alltid ringa och jämnföra priser och avtal. dom svarar så gärna på frågor =)

• JCM02

Vad sa veterinären?

Ja, vi var ju där idag, men veterinären var ganska stressad tyckte jag. Kanske en vana för honom, men en annan tar ju inte en katt till veterinären varje dag, så man var ju lite nervig själv, med tanke på att Nemo(katten) ville vara överallt, så han sa direkt inte vad det var, men en infektion, och att jag skulle badda ögat, och skölja det.

Sen frågade han MIG om han skulle ha första vaccinationen, men då han förmodligen fick det när han fick id märkningen, men han fick ialla fall den första. Och han hade ingen skabb, och avmaskning pratade han inte ens om??! Allt gick så himla fort, så det är knappt man själv hängde med!

Så nästa gång blir det nog Årsta djurklinik tror jag. Där har jag varit med alla mina katter.

Men han har ingen mask i avföringen, ändå avmaskning? Kanske är bra ändå. Men jag tyckte också det var konstigt att veterinären inte sa nåt om det. Men han sa att katten var ju jättefin.
    (ja, vi borstar honom varje dag ju tänkte jag=))

Men vi ska tillbaka om 4 veckor ca och göra andra vaccinationen.

Men vi får se hur det blir med ögat, och badda det varje morgon coh kväll, sen ska jag säga hur det blev.

Tack för alla svar och stöd. och varje kväll det är kallt ute nu, så tänker jag på att han kunde ha suttit där ute och huttrat...vår fiiina misse, inte ska han frysa.

/sandra

Svar på tråden MIn kisse har gegg/slem i ögat..