• Fisk i en skål

Hjälp....Återbetalningsskyldig..

Idag när posten kom fick jag en stor chock..Fick ett brev från Alfakassan där det står att jag är återbetalningsskyldig 48 tusen kronor till dem..
    Pga av att jag står som medlem i Hotell & restaurangs A-kassa..

Jag har bara fått ersättning ifrån Alfakassan..så jag har alltså inte tagit ut ersättning från både hrfs akassa och alfakassan..

Vad jag inte visste var att man automatiskt blev medlem i hrfs akassa när man blev medlem i Hotell och restaurangfacket..
    Och jag har ju absolut inte försökt fuska till mig några pengar!!

Någon mer som varit med om ngt liknande..

Något tips på hur jag ska  börja reda ut allt detta..
    Vilka ska jag börja ta kontakt med tycker ni??

• Svar på tråden Hjälp....Återbetalningsskyldig..
  • Anonym (hej)

Kolla med fackets a-kassa först ifall du har rätt att få pengar därifrån...

• Fisk i en skål

Kommer inte ihåg orsaken till varför det blev att jag började med Alfakassan..Var arbetsförmedlingen som ordnade det åt mig..Men jag tror att det var för att jag inte hade rätt att få pengar från fackets a-kassa...Nu blev de struligt!!Men ni kanske fattar ändå? :)

• druttendrutten

Hej har orecis varit med om samma var men i kommunals akassa betalade in avgift till dem och har fått ersättning av alfakassan, fast jag har sagt till arbetsförmedlingen att det  är kommunal jag är med i men vi fick rätt tillslut och eftersom man eller jag har fått förlite betalt från alfa så gjorde vi så att jag fick allt

retruraktivt ( eller hur det stavas )dvs att vi betalade skulden men fick sedan en klump summa från kommunals akassa eftersom jag skulle ha fått ut mer av dem .

Hoppas att du fårstår annars e det bara att fråga

• druttendrutten

Ring din akassa där du e medlem och alfa och se vad ni kan göra det kommer att ordna sif men förstår din panik det kan ta ett tag det gjorde det för mig men nu har jag fått alla pengar och stämplar genom kommunal så allt e i sin rätta ordning.

• Fisk i en skål

Åh tack för ditt svar..
    Så allt ordnade upp sig till slut för dig?..
    Var det mycket stök innan allt blev ordnat?...Fick du tjaffsa mycket?..

Usch hatar sånt här...Känns inte som man vill slänga bort 50 tusen på något som man inte gjort med flit...

• druttendrutten

ja det var en hel del jobb massor med papper på vad jag hade gjort alla anställningsbevis och alla kort som du har skickat in till alfa ska in till din kassa men rin g din kassa på måndag och be att få en handläggare så kankse hon/ han kan hjälpa dig ja och du får ringa och dtå på dig.

när tex du har skickat in alla papper så rin goch kolla om det har kommit in och kolla om det e allt så du inte står där och det är yterligare papper som ska skickas in .

Jag skickade in arbetsgivarintyg alla kassa kort från alfakassan ( fick till och med dem att skicka kopior till mig som jag aedan kunde skicka in till rätt kassa )

Så om de e samma problem som jag hade så ordnar det sig .

För mig var det ju så att jag trodde alfa til hörde kommunal  eftersom jag sa till arbetsförmedlingen att jag var med i kommunal men så anmälde de mig till alfa (fattar du )

Lycka till och va det jobbiga som ringer och frågatr om alla papper och så har kommit in .
    kram

men du du har väl ett datum som pengarna sk abetalas in ???

Då måste du göra ett par snabba ryk på måndag ta tag i allt då fast det känns jobbigt ....

• Fisk i en skål

Tack för all information..
    Jättesnällt!!

Det låter ju som vi har samma problem...
    Jag sa också till min arbetsförmedlare att jag var medlem i hrfs akassa..men det verkade hon inte bry sig om!!

Så det ordnar sig nog..känner mig lite lugnare nu:)..

• druttendrutten

Kul att hjälpa

Ha en bra fredags kväll och helg försök att inte tänka för mycket på det nu och GLÖM INTE  att ta tag i detta direkt på MÅNDAG .

Kram från lilla mig som vet att man får PANIK  idenna situation .

• Fisk i en skål

Tack detsamma..

Ska försöka å inte tänka så mycke på det...Men rätt svårt:)

Men det ska nog gå bra då dom ser att jag inte fått ut dubbla pengar!!

Kram

Svar på tråden Hjälp....Återbetalningsskyldig..