• Anonym

Kan en orgasm bidra till att värkarbete börjar?

En väldigt dum fråga kanske.. men jag fick orgasm i morse nu har jag haft sammandragningar,små värkar,molnande värk i underlivet och ett tryck neråt hela dan!
    Magen är hård hela tiden och bebis rör sig väldígt mycket!
    Man brukar ju få lite sammandragningar av orgsam, har fått det innan men inte att det hållt i sig såhär länge?!
    Det brukar liksom vara precis efter bara!!

Är gravid i v.36

• Svar på tråden Kan en orgasm bidra till att värkarbete börjar?
  • Anonym

Ja man kan sättas igång av att ha sex... få orgasm...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-11 21:50:21 följande:
    Ja man kan sättas igång av att ha sex... få orgasm...

men det är väl inte själva orgasmen vad jag fattat det som?`

Det är väl den berömda färdknäppen du menar?

• Tinka70

Det är ju det som är "färdknäppen" alltså själva orgasmen. Många som vill sätta fart på förlossningen använder sig av sex, synd bara att de inte vet att det är kvinnans orgasm o inte mannens "petande" som gör susen.
    Hoppas för din skull att det avtar o kommer igång igen om några veckor, Lycka till!

• Anonym
    Tinka70 skrev 2008-04-11 21:53:04 följande:
    Det är ju det som är "färdknäppen" alltså själva orgasmen. Många som vill sätta fart på förlossningen använder sig av sex, synd bara att de inte vet att det är kvinnans orgasm o inte mannens "petande" som gör susen.Hoppas för din skull att det avtar o kommer igång igen om några veckor, Lycka till!
    Jaha okej där ser man, har alltid trott att det var att man hade sex(kanske även får orgasm) och att mannen får utlösning i kvinnan?!
    Ja vi får hoppas att det stannar av och kommer tillbaka om 2 veckor då är de helt okej
    Ingen fara nu heller men det är ganska skönt om bebis vill stanna lite till!
  • Tinka70

" veckor till sen kan du ha hur mycket sex du vill men v. 36 är lite onödigt tidigt, mina kom i vecka 30 så jag vet... Som sagt: Lycka till o ha det så skönt

• Tinka70

2 ska det stå förstås.

• Anonym (nervös)

Nästan så man blr lite rädd för sex så i slutet då...

• Anonym
    Tinka70 skrev 2008-04-11 22:14:40 följande:
    " veckor till sen kan du ha hur mycket sex du vill men v. 36 är lite onödigt tidigt, mina kom i vecka 30 så jag vet... Som sagt: Lycka till o ha det så skönt
    Ja 2 veckor till
    Men 36 är väl inte så tidigt ändå? om de nu skulle starta menar jag.. jag hoppas ju att det ska avta nu under natten, tog ett bad nu  och det känns fortfarande likadant!
    Ska ta 2 alvedon och försöka sova lite!
    känns bättre om den kommer i v.38-39 såklart!
  • Tinka70

36 är ju inte supertidigt men onödigt tidigt är det. Själv skulle jag gärna ha gått till v 36 o sluppit några veckor på neo.

Nervös: jag tror inte att man behöver va orolig, kommer det så kommer det...vet många som har gått över tiden o haft hur mycket sex som helst o ändå inte fått fart på forlossningen. (men de kanske har gjort fel )

Lycka till båda två!

• Anonym

Det är inte orgasmen som gör så att det sätter igång. Det är nått ämne i killens sperma kommer ej på vad det heter men det är samma som finns i verkstimulerande droppet man får på förlossningen.

• Anonym

jag har oxå hört att det är nått ämne i killens sperma som kan göra att det sätter igång och inte själva orgasmen...

• Anonym

ja jag trodde också de va det.. prolatin eller nått sånt har jag för mig det heter?

• Anonym

Det är inte orgasmen som sätter igång förlossningen, utan ett ämne i mannens sperma.

• Tinka70

Fast så enkelt är det inte, orgasmen i sig ger visst en samandragning av livmodern (sperman hjälper "bara" till att mjuka upp livmodertappen) så egentligen behövs ingen kille om man bara är långt nog gången så räcker det med en samandragning för att förlossningen ska komma igång.

• Anonym (färdknäpp)

Jag har precis fött mitt andra barn och för andra gången satte förlossningen igång efter samlag där han kom i mig och jag fick orgasm så visst funkar det! Första barnet i vecka 37+3 och nu i 36+3. Lycka till

• Anonym

Nää ja hade väldigt mycket sex i slutet av min graviditet och hade mist en orgasm om dan å sonen är överburen 13 dagar. Å det hjälpte det inte ett skit, så utan mannens hjälp så går det inte. Frågade min BM förut och hon sa att ingenting hjälper man kan hålla på hur mycket som hälst barnet säger till sj när det vill komma ut. Om det sätter igång i samband med nått man gjort så är det bara av ren tur.

• Anonym

Det hjälper bara om barnet är redo att komma och då skulle förlossningen ändå starta inom ett par dagar. Jag fick 6 orgasmer om dagen från vecka 20 till efter bf och det slutade ändå med igångsättning.

• Anonym

verkar tur och bra tajming som spelar in då..

• Anonym (Barnmoskan)

Hej! Mannens sperma kan hjälpa till att sätta igång en förlossning,men det räcker inte med lite så då får ni nog hålla på en fleeeera gånger i rad om det ska hända något. Det finns inga beläg för att en orgasm sätter igång en förlossning,men vem vet...

• Anonym
    Anonym (Barnmoskan) skrev 2008-04-12 20:45:20 följande:
    Hej! Mannens sperma kan hjälpa till att sätta igång en förlossning,men det räcker inte med lite så då får ni nog hålla på en fleeeera gånger i rad om det ska hända något. Det finns inga beläg för att en orgasm sätter igång en förlossning,men vem vet...
    Men de måste väl ändå vara så att man är "klar" för förlossning då.. det är liksom inget som kan hända nu om man inte är "klar" för att man har sex och mannen sprutar sperman i tjejen?
    och sen är det så mycket också som du säger.. det är väl ingen som kan "komma" så många gånger efter varandra av den mängden?
Svar på tråden Kan en orgasm bidra till att värkarbete börjar?