• mamma to be

antihistamin (typ Zyrlex, Clarityn, Lergigan, aerius) och amning?

Jag undrar om det är någon som tagit antihistamin (typ Zyrlex, Clarityn, Lergigan, aerius)mot allergi och ammat samtidigt? Eg står det att man inte ska ta dessa läkemedel när man ammar, men mest för att det inte är studerat tror jag. Ofta är den kliniska erfarenheten större än vad som står i FASS. Kan eg inte tänka mig att det skulle hända något annat än att barnet möjligen blir något tröttare.. Det är ju ändå ganska ofarliga mediciner. Någon som tagit dessa mediciner vid tex pollenallergi och samtidigt ammat? Är det något som man bör tänka på annars. Har fått nässelutslag och skulle vara hjälpt att kunna ta antihistamin.

• Svar på tråden antihistamin (typ Zyrlex, Clarityn, Lergigan, aerius) och amning?
  • blivande mamma 24

tycker du ska fråga en läkare o kanske även barnläkare , ja skulle inte riskerat nåt

Liam 080211
  • Regno77

Jag håller med föregående....
    Jag blir alldeles nervös när du funderar på att strunta i vad som står på förpackningen. Det kan ju faktiskt hända annat än att ditt barn blir trött..... PRATA med en LÄKARE först!

• mamma to be

Jag tänker naturligtvis inte prova hipp som happ, men jag är själv läkare, men inte den typ som skriver ut just anti- histamin. Vad gäller preparat som jag handhar blir det ofta en diskussion vad gäller ett "ofarligt" preparat och amning. Detta beror på att man sällan gör studier på spädbarn hur de reagerar på läkemedel av etiska själ. Däremot kan man i många fall ha bedömt att ett läkemedel har såpass mycket nytta för mamman och att misstanken att barnet skulle reagera negativt är så liten, att man ger tillstånd att prova detta läkemedel och amning ändå. Detta ger en läkare med stor vana av ett visst preparat en "klinisk erfarenhet" som visar att man inte sett någon synbar effekt på barnet.
    Med den kunskap jag har skulle jag vilja säga att antihistamin är ett relativt ofarligt preparat för barnet.
    Jag vill förstås ändå inte chansa och frågar därför om det är någon av er alla som är pollenallergiker och fått tillstånd att använda anti- histamin vid amning? pollenallergi är såpass vanligt att jag antar att frågan kommit upp förut. Får jag inga svar får jag naturligtvis gå vidare och hitta en läkare som vet.

Svar på tråden antihistamin (typ Zyrlex, Clarityn, Lergigan, aerius) och amning?