Kostnad för golvvärme?
Jag ska renovera mitt badrum och undrar om någon kan svara på hur mycket extra det egentligen kostar att lägga golvvärme *medans man ändå håller på*? Rummet är ca 10 kvm.
Jag ska renovera mitt badrum och undrar om någon kan svara på hur mycket extra det egentligen kostar att lägga golvvärme *medans man ändå håller på*? Rummet är ca 10 kvm.
Bauhaus har ett kit från Lagerstedt och Krantz som klarar 10 m2 vattenburen golvvärme. Kostar nånstans mellan 6-7.000 har jag för mig.
Se info här: www.lagerstedt-krantz.se/index.php
Slingorna ska gjutas in i flytspackel med 10 mm ovanpå slingorna, dvs totalt 25 mm. Blir en merkostnad mot vanlig flytspackling som ska vara minst 15 mm. Sen ska man ansluta med el- och vattenledningar. Men gött är det med golvvärme!
Vi har betalat ca 1500 kr för själva värmegolvskitet, dvs termostat och sjävla värmekabeln. Sen behöver du flytspackel, minst 15 mm och så får du multiplicera det med golvarean, för att få volymen du behöver. En säck kostar nog runt 150-200 kr... jag minns inte exakt, men det är inte alls så farligt dyrt och lätt värt pengarna för det är så superskönt att stå på ett varmt golv. Inte är det svårt att göra heller, bruksanvisningarna är utförliga och bra!
Det är också viktigt att tänka på hur mycket den kommer att dra sedan i el.. Vi har precis gjort ett test hemma hos oss. Vi kom fram till att den drar ca 20 kwh per dag = för vår del 5000 kr per år! ( Vi har 14 kvadrat)
Som sagt, jag röstar på VATTENBUREN golvvärme!
Nackdelen är att den inte är lika varm på sommaren när "framledningstemperaturen" på radiatorvattnet är låg (iaf om man har en hyfsat modern regleranläggning med utegivare inkopplad). Bor man i BR-lägenhet och lägger in vattenburen värme kostar den ju ingenting i drift
Fördelen är att det inte kostar elförbrukning. Vi räknade ut att merkostnaden för att lägga in det dyrare vattenburna systemet skulle betala sig inom tre år jämfört med att lägga in elvärme. Sen är det enda man vet att elpriserna aldrig går ner, bara upp...
Jo, visst är det så. Direktverkande elvärme är tyvärr alltför vanligt i husen i Sverige