• Anonym (hus)

Flytta från hus till hus...

Ja nu är det såhär att vi bor i ett hus idag, vi trivs. Men jag känner att jag vill flytta närmare släkten, så att man kan få besök & hjälp något oftare.

Hittat mitt drömhus. Priset ligger på 2 650 000. Vi måste ju såklart se till så att vi får vad vi har lån på vårt hus så att vi ej har det hängandes oxå.

Ni som har lån på 2 650 000. Går det?!

Vet ju mängder med folk som bygger, bor flått har snygga bilar osv. Så jag vill oxå kunna bo så MEN kan man leva oxå?!

• Svar på tråden Flytta från hus till hus...
  • snillis

Men det går ju inte att säga generellt.

Det beror ju helt på vad man har för inkomster.
    För oss hade det inte varit några problem.

Ni får gå till banken och få en kostnadskalkyl.

Sedan antar jag att ni får pengar för det hus ni bor i.
    Då måste ni ju inte låna hela summan.
    Kanske ni slipper topplån, vilket brukar dra ner kostnaderna.

• Sarapa

Flytta är nog det bästa vi gjort, även om jag var mot det i början. Vårt hus kostade 2.7 miljoner men eftersom vi tjänade rätt så mycket på vårt gamla hus har vi bara lån på 2.2 Jag tycker det går bra, fast jag är mammaledig.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias & Leah.ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Tycker det låter mycket med lån på hela summan, men många köper ju hus för 4milj så!

Vi har ett hus som är värt 2,5 ungefär (nybyggt) men har lån på 1,2milj. Detta blir ca 4500:-/Mån i ränta bara, ingen amortering.
    Så lån på hela ditt hus borde innebära minst 10 000:- bara i räntor och sen ska man ha el, sopor, tfn mm mm för att inte tala om mat.

Men såklart beror det ju på era inkomster också och vad banken säger.

• Anonym (hus)
    snillis skrev 2008-04-12 08:17:38 följande:
    Men det går ju inte att säga generellt.Det beror ju helt på vad man har för inkomster.För oss hade det inte varit några problem.Ni får gå till banken och få en kostnadskalkyl.Sedan antar jag att ni får pengar för det hus ni bor i.Då måste ni ju inte låna hela summan.Kanske ni slipper topplån, vilket brukar dra ner kostnaderna.
    Vi har båda jobb med "normal" inkomst.

Japp får bli att ringa banken på måndag.

Känns som att kan andra så kan vi!!
  • Anonym (hus)
    Sarapa skrev 2008-04-12 08:18:53 följande:
    Flytta är nog det bästa vi gjort, även om jag var mot det i början. Vårt hus kostade 2.7 miljoner men eftersom vi tjänade rätt så mycket på vårt gamla hus har vi bara lån på 2.2 Jag tycker det går bra, fast jag är mammaledig.
    Så ni bodde också i hus innan. Känns inte som att det är så vanligt att flytta från hus till hus, men jag vill verkliegn närmare släkten så att man kan få mer hjälp.

Får man fråga vad er anledning var att ni flyttade? Hur länge hade ni bott i huset ni hade innan?!
  • Sarapa

Vårt gamla hus var byggt 1978, vi köpte det 2001 för 710.000 o fick ut nästan en miljon mer än vi gav. Det var antingen stor renovation eller flytt, min man ville hellre flytta, hittade vårt drömhus o slog till. Flyttade i november i fjol.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias & Leah.ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (hus)
    Sarapa skrev 2008-04-12 08:30:44 följande:
    Vårt gamla hus var byggt 1978, vi köpte det 2001 för 710.000 o fick ut nästan en miljon mer än vi gav. Det var antingen stor renovation eller flytt, min man ville hellre flytta, hittade vårt drömhus o slog till. Flyttade i november i fjol.
    Som oss då ungefär. Vi flyttade hit 04. Huset är värt bra mycket mer nu än när vi flyttade in.

Slog ni till innan ni fått ut ert hus eller hur gör man?! Vet att det finns som en försäkring ifall man ej får sålt innan man får det andra. I stil med att slippa betala dubbelt.
  • Anonym (slarvar)

vi bor i hus och funderar lite på att flytta. Trivs bra där vi bor men tycker det är lite långt till vänner och så. Men eftersom prisutvecklingen inte varit så bra (läs hög) det sista så känns det inte som att det är läge att sälja. Vi hade hoppats på att kunna sälja huset med förtjänst men så verkar inte läget vara nu.
    Köpte för 2.1 och har lån på 2,475. Huset blev värderat till 2.5-2.6 i höstas.
    Vi har renoverat en del + lagt in billånet i huset. Därav det höga lånet.

Kostnaden för huset är helt ok det är att vi varit lite slarviga med att hålla i pengarna för övrigt som är problemet

Tillsammans tjänar vi normalt 550-600 000 om året. Men nu när vi är föräldralediga blir det kanske drygt 400 000. Men med jämkning och så innebär det att vi får ut ca 38-30 000 i månaden efter skatt. Huset kostar väl 8000 i lån + drift 2500 + samf avvg 500 =11 000Alltså har vi ca 20 000 till övrigt: telefon, försäkringar, internet kläder mat etc. Borde ju gå ihop. Men vi har varit lite väl shoppingglada det sista så just nu ligger vi typ 20 000 back på kreditkortet

• Anonym (hus)
    Anonym (slarvar) skrev 2008-04-12 08:39:58 följande:
    vi bor i hus och funderar lite på att flytta. Trivs bra där vi bor men tycker det är lite långt till vänner och så. Men eftersom prisutvecklingen inte varit så bra (läs hög) det sista så känns det inte som att det är läge att sälja. Vi hade hoppats på att kunna sälja huset med förtjänst men så verkar inte läget vara nu. Köpte för 2.1 och har lån på 2,475. Huset blev värderat till 2.5-2.6 i höstas. Vi har renoverat en del + lagt in billånet i huset. Därav det höga lånet. Kostnaden för huset är helt ok det är att vi varit lite slarviga med att hålla i pengarna för övrigt som är problemet Tillsammans tjänar vi normalt 550-600 000 om året. Men nu när vi är föräldralediga blir det kanske drygt 400 000. Men med jämkning och så innebär det att vi får ut ca 38-30 000 i månaden efter skatt. Huset kostar väl 8000 i lån + drift 2500 + samf avvg 500 =11 000Alltså har vi ca 20 000 till övrigt: telefon, försäkringar, internet kläder mat etc. Borde ju gå ihop. Men vi har varit lite väl shoppingglada det sista så just nu ligger vi typ 20 000 back på kreditkortet

Vi har också något högre lån än när vi köpte, så det är ju det man är lite nervös över att man ej ska kunna få det som man har lån på idag. Vill ju veta det innan liksom, men det är ju inte så lätt dirket.

Har verkligen hittat huset jag vill ha oxå, men man ska ju kunna leva också. Varför är det lördag? Vill ringa banken NU!

• Anonym (hus)

Har blivit erbjuden att köpa ett hus för 1.3

Men gubben vill inte, hur f*n gör man?!

• Anonym (slarvar)
    Anonym (hus) skrev 2008-04-12 17:36:37 följande:
    Har blivit erbjuden att köpa ett hus för 1.3 Men gubben vill inte, hur f*n gör man?!
    Hur kommer det sig?
    Varför vill han inte?
  • Anonym (hus)
    Anonym (slarvar) skrev 2008-04-13 10:03:52 följande:
    Hur kommer det sig? Varför vill han inte?
    Han vill inte bo där! Det är min mormor & morfars hus. Inte köpa av någon man känner bla, bla bla. Detta är i samma stad som svärföräldrar & all släkt
  • Anonym (hmm....)
    Svar på #12
    Det är väl bättre att köpa ett hus som typ.släkten haft...en kanske bli blåst på ett som ni köper av totalt okända???? Eller hur??? Skulle noga tänka på det... Lycka till!!!:)
Svar på tråden Flytta från hus till hus...