• Fru Wennström

Antal kalorier som gravid?

Jag undrar hur många kalorier man behöver äta när man är gravid? Någon som vet?

Det handlar inte om att hålla vikten, jag har gått på diet i över 1 år och hållit mig på 1300 kalorier vilket jag är kanonnöjd med, är aldrig hungrig i onödan så att säga. Därför är jag rädd att jag kommer äta för lite och behöver veta hur många kalorier jag ska äta, ska jag dubbla intaget? Vill verkligen inte skada barnet, kommer efter inskrivning be att få prata med dietist men tänkte hur jag ska göra innan det.

• Svar på tråden Antal kalorier som gravid?
  • Fru Wennström

Ok då kan jag räkna lite så jag inte äter för lite , tack!

• lisadragon

1300kcal på en hel dag?? Är du inte hungrig??
    *hehe*, inget påhopp jag bara undrar då en annan ligger på 2000kcal och är hungrig då och då..
    När jag gick på deff (tränade body-fitness) så skulle jag ner i fett men behålla muskler, låg då på 1500kcal men fick höjja till 1700kcal för att överleva dagen och då mådde jag bra, gick ner 6 kg på 6 veckor, med extrem motion/tung styrketräning och rätt kost.

Jag hade för mig att kvinnor bör ligga på 1500-2000kcal vid normalt intag?
    Och rör man sig mkt så behöver man mer, MEN nyttiga kcal.

Men men, jag tycker att lyssna på din kropp, är du mer hungrig nu för att du är gravid? Ja, då behöver du äta mer. Om du mår som förrut så behöver du ju inte öka kalorinivån!
    Tänk bara på att få i dig alla vitaminer och mycket järn, men det visste du nog redan.

Ta hand om dig // Lisa!!

• yoshimi

Man skall väl ligga på runt 2000 kcal som kvinna om man rör sig "normalt" mycket, i början på graviditeten behövs ungefär 80 kcal extra, i slutet så är man uppe i runt 500 kcal extra.

Men det viktigaste är ju att man lyssnar på sin kropp och tänker på vad man stoppar i sig.

• amomentlikethis
    lisadragon skrev 2008-04-12 11:26:50 följande:
    1300kcal på en hel dag?? Är du inte hungrig??*hehe*, inget påhopp jag bara undrar då en annan ligger på 2000kcal och är hungrig då och då..När jag gick på deff (tränade body-fitness) så skulle jag ner i fett men behålla muskler, låg då på 1500kcal men fick höjja till 1700kcal för att överleva dagen och då mådde jag bra, gick ner 6 kg på 6 veckor, med extrem motion/tung styrketräning och rätt kost.Jag hade för mig att kvinnor bör ligga på 1500-2000kcal vid normalt intag?Och rör man sig mkt så behöver man mer, MEN nyttiga kcal.Men men, jag tycker att lyssna på din kropp, är du mer hungrig nu för att du är gravid? Ja, då behöver du äta mer. Om du mår som förrut så behöver du ju inte öka kalorinivån!Tänk bara på att få i dig alla vitaminer och mycket järn, men det visste du nog redan.Ta hand om dig // Lisa!!
    har också legat på 1300 kal innan. man är hur mätt slom helst.

det beror på vad du stoppar i dig.
  • Forza

300 kalorier extra rekommenderas. Om du tränar så ät mer.

• Fru Wennström

Nej det vet jag, därför undrar jag eftersom jag ätit enligt det så länge så måste jag ju börja lägga till kalorier efterhand eftersom jag blir mätt på 1300 kalorier.

ladydahmer skrev 2008-04-12 16:43:31 följande:
    som gravid ska du nog INTE äta 1300 kcal. men rådgör med läkare först.
  • AnnaH

1300 kcal är för lite för de flesta. Det täcker i regel bara det basala energibehovet = energibehovet i vila. Det är svårt att täcka näringsbehovet enbart genom kosten med så lågt energiintag, oavsett hur nyttig mat man äter. Inte för det sagt att man inte kan bli mätt på 1300 kcal eller hålla normalkroppsvikt. Kortare perioder går det för de flesta utmärkt att klara sig på lågt energiintag då vi har depåer av flera näringsämnen i kroppen just för att klara kortare svältperioder. Lever man längre perioder på så lågt energiintag töms dock även depåerna i kroppen vilket på lång sikt kan medföra konsekvenser för hälsan. Extra mycket påverkar detta självklart gravida eftersom näringsbehovet då ökar ytterligare. 

Vid graviditet ökar det basala energibehovet med 300 - 500 kcal innan slutet av graviditeten. Behovet ökar successivt under graviditetens gång. Generellt kan man säga att det basala energibehovet för en gravid kvinna är 1300 - 1800 kcal beroende på var i graviditeten hon befinner sig. På detta tillkommer den energi som går åt till rörelse vilket varierar väldigt mycket från kvinna till kvinna. Generellt sett sjunker dock denna del av det totala energibehovet under graviditeten då de flesta gravida minskar sin aktivitetsnivå. Att säga att det totala energibehovet ökar 300 - 500 kcal är med andra ord väldigt förenklat då energibehovet faktiskt för de flesta inte ökar alls då nedtrappningen i aktivitetsnivå ofta sker i samma takt som som det basala energibehovet ökar.

v. 37
  • Fru U

Bebisens behov (enligt min gravidbok) är en smörgås + ett glas mjölk, så man ska hålla sig till ett normalt intag av kalorier för den ålder man är i i relevans till hur mycket man rör på sig

Live and let live
  • vinterbabyn

hur mycke månne jag ska äta? i viloläge pga hotande förtidsbörd, annars också rätt låg ämnesomsättning. vecka 29, borde enligt bm helst inte gå upp mer. bmi 27 före graviditet.

AnnaH skrev 2008-04-13 12:23:39 följande:
    1300 kcal är för lite för de flesta. Det täcker i regel bara det basala energibehovet = energibehovet i vila. Det är svårt att täcka näringsbehovet enbart genom kosten med så lågt energiintag, oavsett hur nyttig mat man äter. Inte för det sagt att man inte kan bli mätt på 1300 kcal eller hålla normalkroppsvikt. Kortare perioder går det för de flesta utmärkt att klara sig på lågt energiintag då vi har depåer av flera näringsämnen i kroppen just för att klara kortare svältperioder. Lever man längre perioder på så lågt energiintag töms dock även depåerna i kroppen vilket på lång sikt kan medföra konsekvenser för hälsan. Extra mycket påverkar detta självklart gravida eftersom näringsbehovet då ökar ytterligare.                 Vid graviditet ökar det basala energibehovet med 300 - 500 kcal innan slutet av graviditeten. Behovet ökar successivt under graviditetens gång. Generellt kan man säga att det basala energibehovet för en gravid kvinna är 1300 - 1800 kcal beroende på var i graviditeten hon befinner sig. På detta tillkommer den energi som går åt till rörelse vilket varierar väldigt mycket från kvinna till kvinna. Generellt sett sjunker dock denna del av det totala energibehovet under graviditeten då de flesta gravida minskar sin aktivitetsnivå. Att säga att det totala energibehovet ökar 300 - 500 kcal är med andra ord väldigt förenklat då energibehovet faktiskt för de flesta inte ökar alls då nedtrappningen i aktivitetsnivå ofta sker i samma takt som som det basala energibehovet ökar.
  • AnnaH

Ska man ge något råd så är det väl att du successivt ökar intaget av främst kost innehållande bra fettsyror och järn. Några nötter, lite extra fisk eller kött vid maten, kanske någon frukt extra gör stor skillnad. I tidig graviditet är skillnaderna i energi- och näringsbehov så små att du kan ta den tid du behöver för att öka ditt kostintag på ett sätt du känner dig bekväm med. Många gravida mår dåligt och får knappt behålla det de stoppar i sig och deras barn påverkas i regel inte av det. Du behöver med andra ord inte vara rädd att ditt barn tar skada heller. Skule du få svårt att äta eller behålla mat bör du dock ta upp det så snabbt som möjligt med MVC för att få råd om tillskott eftersom man, som sagt, kan räkna med att du inte har så jättebra näringsdepåer i kroppen.  

• AnnaH
    vinterbabyn skrev 2008-04-13 12:34:14 följande:
    hur mycke månne jag ska äta? i viloläge pga hotande förtidsbörd, annars också rätt låg ämnesomsättning. vecka 29, borde enligt bm helst inte gå upp mer. bmi 27 före graviditet.
    Det är svårt att säga utan att veta mer om din nuvarande längd / vikt och kroppssammansättning. Så exakt med kcal behöver man inte vara. Går du upp i vikt så stoppar du i dig mer än den energi du behöver och för att inte gå upp mer måste du alltså ta in mindre energi. Inte för det sagt att du måste äta mindre, men kanske byta ut en del av det du äter eller fördela om maten. Pasta/ris, feta mejeriprodukter och såser är exempel på sådant du kan försöka hålla nere. Även sötsaker och snacks förstås. Många bäckar små... Tallriksmodellen är altid vettig att tänka på. Och lås dig inte vid BM önskemål angående vikten. Vissa går upp mer än andra. Att hålla vikten stabil under graviditeten är svårt, viloläge eller ej.                   
  • vinterbabyn

har minskat nu ca 1kg i vikt under de senaste 4 veckorna. så att få vikten att hållas helt stilla är svårt!
    Alla sötsaker har jag lämnat, äter enbart en ruta mörkchoklad med eftermiddagskaffe.
    Äter rågbröd med lätt pålägg o en frukt till frukost
    Lunchen varierar, antingen rågbröd, soppa eller annan husmanskost
    mellanmål, en fil eller frukt
    middag, en portion husmanskost, ofta med en potatis o sen en stor biff eller fisk. har sånt köttbehov just nu! Borde kanske äta mer grönsaker också.
    hemgjord bärkvarg ibland till efterrätt.

Har börjat känna mig mer hungrig nu när ja går in i vecka 30, borde väl kanske äta något smått på kvällen också.

AnnaH skrev 2008-04-13 12:52:12 följande:
    Det är svårt att säga utan att veta mer om din nuvarande längd / vikt och kroppssammansättning. Så exakt med kcal behöver man inte vara. Går du upp i vikt så stoppar du i dig mer än den energi du behöver och för att inte gå upp mer måste du alltså ta in mindre energi. Inte för det sagt att du måste äta mindre, men kanske byta ut en del av det du äter eller fördela om maten. Pasta/ris, feta mejeriprodukter och såser är exempel på sådant du kan försöka hålla nere. Även sötsaker och snacks förstås. Många bäckar små... Tallriksmodellen är altid vettig att tänka på. Och lås dig inte vid BM önskemål angående vikten. Vissa går upp mer än andra. Att hålla vikten stabil under graviditeten är svårt, viloläge eller ej.                   
  • MCL

Jag har rådgjort med min läkare och bm i just detta fall då jag minskat i vikt innan grav och låg på 1500/dygn. Minst 1800 under de första fem månaderna var rådet. Och att det är ok att tappa långsamt, långsamt, men att man ska akta sig för att medvetet banta under tiden pga att det finns miljögifter lagrade i fettet som går över till fostret. Lycka till!

Svar på tråden Antal kalorier som gravid?