Är det nån som kommer ihåg "den gröna handen"?
När jag gick på fritids för typ 15 år sedan brukade vi skrämma upp varandra med den skräckisen. Men jag kommer inte ihåg hur den gick som? Nån annan som känner igen den?
När jag gick på fritids för typ 15 år sedan brukade vi skrämma upp varandra med den skräckisen. Men jag kommer inte ihåg hur den gick som? Nån annan som känner igen den?
Visst minns jag den, en klassiker! Det finns väl olika versioner av den, här är en:
En flicka ska sova över hos sin mormor. På natten vaknar hon av att hon är kissnödig, så hon går upp ur sängen och nedför trappan till nedervåningen, där toaletten är. När hon kommer ner får hon syn på en grön hand som ligger några meter ifrån henne. Vettskrämd rusar hon uppför trappen till mormors sovrum;
- Mormor, mormor, det ligger en grön hand på nedervåningen!
Mormor säger åt flickan att hon bara har drömt och att hon ska gå och lägga sig igen. Flickan behöver fortfarande gå på toaletten så hon bort till trappan igen, men ser handen ligga halvvägs upp till övervåningen...
- Mormor, mormor, det ligger en grön hand i trappan!
Mormor blir arg, säger åt flickan att sluta upp med dumheterna och gå och lägga sig. Flickan ger upp och går till trappen igen, och hon ser ingen grön hand denna gång. Hon går ner och kissar, men när hon kommer upp till sitt rum igen ser hon till sin fasa handen ligga på sitt täcke!
- Mormor, mormor, det ligger en grön hand på mitt täcke!
Mormor bestämmer sig äntligen för att följa med flickan och titta, men hon kan inte se någon hand på hennes täcke.
- Ser du nu, flicka lilla, det var bara inbillning.
Mormor stoppar om flickan och går sedan och lägger sig. På morgonen vaknar mormor som vanligt och gör i ordning frukost, men när hon går in i flickans rum får hon se flickan ligga död i sängen, och på huvudkudden bredvid henne ligger den gröna handen!
Mormor slänger handen i soptunnan, men dagen efter ligger den återigen på flickans kudde. Hon går då över till grannen, som är präst, och berättar allt som hänt.
Prästen säger att hon ska elda upp handen och sedan gräva ner askan. Mormor följer hans råd och eldar upp handen, men bestämmer sig för att vänta till morgondagen med att gräva ner den eftersom det har blivit sent och mörkret har fallit...
... På morgonen går grannen över till mormors hus för att se hur det har gått, och finner mormor död, och bredvid henne på huvudkudden... ligger den gröna handen!
I en annan version av historien fick mormor leva, men efter att hon bränt handen fick hon ett kors i ena handflatan som aldrig gick bort. :)
Jaaa känner igen båda versionerna! TACK! Minns att vi byggde en koja oc berättade den. Sen vågade ingen av oss gå ut ur kojan för vi trodde den gröna handen skulle ligga utanför....
Passar på att fråga om nästa appropå kors i handen. Fanns nån om en tjej som hade ett kors på ryggen i ett badkar?
Och en till "Det var en mörk mörk natt, i en mörk mör skog" osv. Nån som kommer ihåg dessa?
Hahaha, min kompis grät i flera timmar efter att ha blivit skrämd av den...
(Vi var 10 år)
PS. Det var inte jag som skrämde henne!
Hmm... en mörk mörk natt i en mörk mörk skog låter bekant, men jag får nog fundera lite mer på det.
Kommer nån ihåg "Blodet droppar, blodet droppar, tio meter utanför din dörr..."?
Är det denna? (hittade på nätet)
Det var en gång en mörk mörk, skog, och i den mörka skogen fanns en mörk, mörk väg. När jag gick på den mörka vägen kom jag till ett mörkt, mörkt hus. Där fanns en mörk, mörk dörr. Jag öppnade den mörka dörren och kom in i en mörk hall. I den mörka hallen fanns en mörk, mörk trappa. Jag gick upp för den mörka trappan och kom in i ett mörkt rum. Då hördes en mörk röst:
- Först tar jag dig, sedan rullar jag dig, sedan äter jag jag dig!
Sen öppnades en garderob ... Där satt en pojke och petade näsan.
Haha! Verkar finnas flera varianter på den historien.
Här är en variant.
Det var en möörk och kuslig natt, lilla pelle skulle gå hem till mormor och morfar och äta mat.
Vägen var mörk, vinden tjöt i träden och ugglor hoade. Lilla pelle gick genom skogen, det var inte långt till mormor och morfar. När han kom fram knackade han på dörren. Men ingen öppnade.
Han knackade igen, men inget svar.
Pelle kände på dörrhandtaget och det var öppet, så han gick in.
På nedervåningen var det släckt..pelle hörde ett konstigt knarr och plötsligt en röst som sade "blodet droppar...bloodet droppar." pelle vart rädd. Men han ville endå veta vad det var, vem det var.
Han gick upp för trappen och kom till övervåningen..då hörde han rösten igen!
"blodet droppar..blooodet droppar" Nu var pelle jätte rädd..!
Han gick mot mormor och morfars sovrum, dörren var stängd. Han tog tag i handtaget och öppnade sakta..
"Blodet droppar..Bloooodet droppar!!"
Och där!! satt morfar och åt blodapelsiiiiiin..!