• Anknys

Föräldrapenning på helg, jobb på vardagarna?

Hej!

Ska börja jobba den 21 April, sonen är då 1 år och tre veckor.
    Undrar om jag kan ta ut hel föräldrapenning på lördag och söndag, när jag jobbar heltid måndag-fredag? Det borde väl gå?
    Behöver jag anmäla till försäkringskassan att jag börjar jobba igen?

• Svar på tråden Föräldrapenning på helg, jobb på vardagarna?
  • CaMi

Jag TROR att för att få ta utt fp på helgen måste du även ta ut det antingen fredagen eller måndagen med. Men jag är inte säker på hur det fungerar i och med att du jobbar heltid...

• Carisma95

För att få ta ut SGI-dagar på helgen måste man ta ut en i samband med helgen, t.ex. fredag eller måndag.

Däremot bör du kunna ta ut LN-dagar på helgen.

A stumble may prevent a fall....
  • nadja84
    Carisma95 skrev 2008-04-12 09:29:03 följande:
    Däremot bör du kunna ta ut LN-dagar på helgen.
    Får man inte göra!
  • Anknys

Hmm, låter kanske som att jag borde ringa försäkringskassan? Men de har väl inte öppet idag va?

• nadja84

Så kan föräldrapenningen tas ut

Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera.

Hel föräldrapenning enligt grundnivå eller lägstanivå kan du ta ut om du arbetar högst sju åttondelar av normal arbetstid. Det kan vara bra att känna till att för att få hel föräldrapenning enligt sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. Det gäller när den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre. Du kan alltid få föräldrapenning enligt grundnivån eller lägstanivån för arbetsfria dagar.

Två föräldrar kan inte vara lediga med föräldrapenning samtidigt för samma barn. Ni kan vara lediga samma dag med till exempel föräldrapenning för en halv dag vardera eller föräldrapenning samtidigt för två olika barn. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och ta ut föräldrapenning för varsitt barn. Föräldrapenning kan inte betalas ut under semesterledighet.

Fast nu när jag läser här uppfattar jag det som att man får ta ut LN-dagar eller FP enligt grundnivån utan vardag inblandad. Måste ringa och kolla det för annars har jag blivit lite lurad där

• Carisma95
    nadja84 skrev 2008-04-12 09:29:37 följande:
    Får man inte göra!
    Jo.
  • CaMi

Kan jag ta ut föräldrapenning för arbetsfria dagar?

För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för de dagar som normalt är arbetsfria, måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. På motsvarande sätt gäller att du måste ta ut halv föräldrapenning när du vill ha halv ersättning för arbetsfria dagar och så vidare. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

Observera att du kan få föräldrapenning på grund- eller lägstanivå för arbetsfria dagar. Däremot kan du inte få föräldrapenning samtidigt som du har semester.
  • nadja84
    Carisma95 skrev 2008-04-12 09:40:01 följande:
    Jo.
    Gick en lönekurs och där sa kursledaren att man inte fick göra så.. men så fel hon hade. Jag sa att man fick det men trodde så klart på henne.
    Nu har jag läst på så nu vet jag
  • Anknys

Så summa summarum:
    Jag kan alltså inte ta ut hel fp på lördag och söndag om jag jobbar heltid måndag-fredag.

Däremot kan jag ta ut lägstanivådagar på lördag och söndag om jag jobbar heltid måndag-fredag.

Har jag fattat rätt?

Tack för alla svar!!

• Carisma95
    Anknys skrev 2008-04-12 09:51:17 följande:
    Så summa summarum: Jag kan alltså inte ta ut hel fp på lördag och söndag om jag jobbar heltid måndag-fredag.Däremot kan jag ta ut lägstanivådagar på lördag och söndag om jag jobbar heltid måndag-fredag.Har jag fattat rätt? Tack för alla svar!!
    Rätt.
Svar på tråden Föräldrapenning på helg, jobb på vardagarna?