• Sportsterforever

Tvingad till vändningsförsök vid säte?

Fick sonen genom planerat snitt för 8 år sedan och vid snitt upptäcktes det att min livmoder är tvådelad. Läkaren som utförde snitt har skrivit i min journal att han rekommenderar inte vändningsförsök vid en andra sätesbjudning utan planerat snitt direkt. Nu har jag haft otur med läkare denna gång - en kvinnlig läkare som absolut tycker att jag ska föda vaginalt och därför borde göra vändningsförsök!! Detta gör mig arg eftersom jag 1. har en halv livmoder. 2. Även detta barn ligger i säte och har inte vänt sig de senaste 4 veckorna. 3. Jag längtar inte efter en vaginal förlossning som en del kvinnor gör. 4. Känner rädsla då läkare inte lyssnar eller tar hänsyn till vad som står i journalen.
    Jag är nu i vecka 33 och ska snart få en tid för att få träffa överläkaren på förlossningen - men jag tycker att det är helt otroligt att det ska vara så svårt att bevilja snitt i min situation!!
    Finns det någon som varit/är i liknande situation och hur har det gått för er?

• Svar på tråden Tvingad till vändningsförsök vid säte?
  • DropDeadUgly

All mödravård är frivillig och det innebär att vändningsförsök också är frivilliga. Jag "vägrade" vändningsförsök och ringde helt sonika och avbokade tiden själv. Inget mer med det.

• DropDeadUgly

Jag ger inte mycket för Sveriges sk. Mödra"vård" - jag kallar det heller mödra-vanvård!

• INA 81

Jag gjorde vändningsförsök första gången och det lyckades inte, andra gången sa jag till barnmorskan direkt att jag ville inte ens försöka och det var ok, hon sa inget och Ingen försökte övertala mig till det. Och speciellt du som har blivit tillsagt att du ska snittas nästa gång också, stå på dig bara.

• INA 81

Jag gjorde vändningsförsök första gången och det lyckades inte, andra gången sa jag till barnmorskan direkt att jag ville inte ens försöka och det var ok, hon sa inget och Ingen försökte övertala mig till det. Och speciellt du som har blivit tillsagt att du ska snittas nästa gång också, stå på dig bara.

• Sportsterforever

Tack för svaren. Ja, jag ska allt stå på mig. Det förefaller mig som min barnmorska inte verkar ha några som helst åsikter...men som sagt läkaren som jag träffat två gånger vurmar för en hederlig, vaginal förlossning och hänvisar till obs! ett tidigare fall som det gick bra för vad det gäller vändningsförsök och därefter vaginal förlossning. Men övrig statistik då, frågade jag. Det har jag ingen, svarade hon!! Nähä men vem har det då? Ska inte sjukvården baseras på vetenskaplig statistik??? Sen frågade jag om min vilja inte spelade någon som helst roll i sammanhanget...det kunde hon knappt svara på. De som verkligen längtar efter att föda vaginalt önskar jag ska få göra det men de som inte alls längtar efter det (jag) ska då helst få slippa, speciellt när det finns medicinsk o psykologisk anledning bakom.
    Mitt första vändningsförsök var helt slöseri med tid - inget hände! Sonen låg som han låg, rubbades inte en millimeter och den här gången kan de lägga den tiden på något nyttigare för jag ska helt enkelt inte åka och göra ngt vändningsförsök.

• Bei Bei

Ingen kan tvinga dig. Du har full rätt att tacka nej.
    Stå på dig eller lyssna inte alls på läkaren som vill skicka dig, bara avboka ifall hon bokar in ett försök utan att lyssna på dig.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Bei Bei

Om du orkar, ring läkarens chef och förklara hur du blir/blivit bemött.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • livijo

Åhh måste bara sticka in och fråga om det är en skiljevägg du har? låter så... har nämligen det jag också...

• Starkast

Vändningsförsök kan ingen tvinga dig till...
    Du har rätt att avstå från all vård/behandling. Men därimot har du inte rätt att kräva viss vård/behandling. Så du kan inte kräva ett KS.
    Men i ditt fall är det ju indirekt möjligt! Då du kan vägra ett vändningsförsök, och att riktlinjerna idag säger att om barnet ligger i säte ska man förlösas med KS då det är ett säkrare förlossningssätt.

Till mig sa de vid KS att det var själva skiljeväggen som gjorde att vändningen misslyckades. Så om man vet redan från början att den finns... Då låter det konstigt att ens försöka.
    Men det kan kanske bero på hur långt ner den går?
    Om din går genom hela livmodern, ligger kanske barnet på ett "vändningsbart" sätt? Min går halvvägs, så barnet var ju lixom på båda sidor och "fastnade" i skiljeväggen.

Tänk bara på att forskningen/vården går frammåt, så det som var för 8år sen gäller kanske inte idag... Man vet och kan mer. Därför är det inte så konstigt att dagens läkare är av annan åsikt.

• Sportsterforever

Tack för alla svar.

Min skiljevägg går hela vägen eftersom livmodern är helt tvådelad och som sagt förra vändningsförsöket lyckades ju inte...därav min skepsis till att ens försöka denna gång. Vill inte råka ut för ngn "brottarberit" som misshandlar min livmoder med det värdefullaste innehållet i världen för mig: bebis o moderkaka!

Jag har alltså inte någon hjärtformad livmoder med skiljevägg utan bebisen ligger i en halv livmoderdel - därav kan det antas att elasticiteten inte är som med en hel livmoder (fast det är endast spekulationer från min sida).
    Gynekologen som utförde snittet förra gången berättade att det första de såg efter att de skurit upp magen var just den andra delen av livmodern som var tom men dock hormonpåverkad. Mitt sunda förnuft säger mig ändå att det är förnuftigt att lyssna på den läkaren eftersom han sett hur det ser ut inuti min mage.

Ja, det är klart att utvecklingen går framåt - och det är väldigt bra. Dock förefaller ett säte tillhöra ks-kategorin i alla fall enligt sjukvårdsupplysningens hemsida så därav undrar man varför allt detta krångel...eftersom det skapar onödig stress.

• livijo
    Sportsterforever skrev 2008-04-13 17:57:09 följande:
    Tack för alla svar.Min skiljevägg går hela vägen eftersom livmodern är helt tvådelad och som sagt förra vändningsförsöket lyckades ju inte...därav min skepsis till att ens försöka denna gång. Vill inte råka ut för ngn "brottarberit" som misshandlar min livmoder med det värdefullaste innehållet i världen för mig: bebis o moderkaka!Jag har alltså inte någon hjärtformad livmoder med skiljevägg utan bebisen ligger i en halv livmoderdel - därav kan det antas att elasticiteten inte är som med en hel livmoder (fast det är endast spekulationer från min sida). Gynekologen som utförde snittet förra gången berättade att det första de såg efter att de skurit upp magen var just den andra delen av livmodern som var tom men dock hormonpåverkad. Mitt sunda förnuft säger mig ändå att det är förnuftigt att lyssna på den läkaren eftersom han sett hur det ser ut inuti min mage.Ja, det är klart att utvecklingen går framåt - och det är väldigt bra. Dock förefaller ett säte tillhöra ks-kategorin i alla fall enligt sjukvårdsupplysningens hemsida så därav undrar man varför allt detta krångel...eftersom det skapar onödig stress.
    Hej igen... intressant läsning då jag också har en skiljevägg i min livmoder och den går också igenom hela... Är ju själv gravid nu för första gången så många tankar och funderingar finns... Har du fått fler undersökningar och så nu iom skiljeväggen? jag ska på läkarbesök på tors och lägga upp en plan för min graviditet och kontroller. Tycker att de borde respektera att du inte vill göra ett vändningsförsök och därmed göra kejsarsnitt nu när du vill det. Det är ju ändå en ganska stor risk att bebisen inte vänder sig när man har en skiljevägg... men som dusäger så bör man göra kejsarsnitt om bebisen ligger i säte... så neka vändningsförsöket annars! Håller gärna kontakten med dig för att få veta hur det går för dig om du vill? Hoppas du får som du vill! Lycka till!
  • Sportsterforever
    livijo skrev 2008-04-13 20:06:20 följande:
    [citat]
    Hej igen... intressant läsning då jag också har en skiljevägg i min livmoder och den går också igenom hela... Är ju själv gravid nu för första gången så många tankar och funderingar finns... Har du fått fler undersökningar och så nu iom skiljeväggen? jag ska på läkarbesök på tors och lägga upp en plan för min graviditet och kontroller. Tycker att de borde respektera att du inte vill göra ett vändningsförsök och därmed göra kejsarsnitt nu när du vill det. Det är ju ändå en ganska stor risk att bebisen inte vänder sig när man har en skiljevägg... men som dusäger så bör man göra kejsarsnitt om bebisen ligger i säte... så neka vändningsförsöket annars! Håller gärna kontakten med dig för att få veta hur det går för dig om du vill? Hoppas du får som du vill! Lycka till!

Skönt att veta att man inte är ensam
    Nej, för min del har det inte varit fler undersökningar eller kontroller. Ett läkarbesök i v. 17 med den vaginala-förlossnings-älskande-läkaren och därefter ett besök till hos samma i v. 31.
    Vilken vecka är du i? I övrigt får jag lov att säga att båda mina graviditeter har varit helt odramatiska - lite ishias och vanliga grav-symptom beroende på tidpunkt. Hoppas du får må minst lika bra risken är ju överhängande att även du kommer ha en liten rumpnisse därinne i slutet, personligen tror jag att det är bekvämast så för dem när det är ont om utrymmet...Verkligen lycklig över att jag lever idag och inte för sisådär en 100 år sen då kejsarsnitt inte fanns!
    Jag vill gärna veta hur det går för dig oxå
Svar på tråden Tvingad till vändningsförsök vid säte?