• Anonym (torris)

Så torr i underlidervet att det svider/kliar

Finns det något man kan göra åt det?

Är gravid i v 5-6, och det skaver i inre blygdläpparna (de är större än de inre) och så är de röda o nästan svullna av att det skaver när det är så torrt

Kan man smörja med något? Olja? Glidmedel? Jag blir tokig!

• Svar på tråden Så torr i underlidervet att det svider/kliar
  • Anonym

Prova ACOs Fuktgel "intim". Finns att köpa på apoteket. Den är oslagbar. Babyolja funkar oxå, men de blir ganska klenit.

• Malleballebuse

Vanlig kallpressad olivolja funkar super. Det går med vilken olja som helst igentligen men den är naturligast.
    Jag smörjer in hela kroppen med olivolja på sommaren då jag blir torr som fnöske, och "nedre våningen" när det behövs.

• Bei Bei

Tvätta dig inte med tvål!

Tvätta dig med olivolja och vatten enbart.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Anonym (torris)
    Malleballebuse skrev 2008-04-12 13:05:38 följande:
    Vanlig kallpressad olivolja funkar super. Det går med vilken olja som helst igentligen men den är naturligast. Jag smörjer in hela kroppen med olivolja på sommaren då jag blir torr som fnöske, och "nedre våningen" när det behövs.
    Vad bra, det har jag ju hemma.

Och om det inte funkar så blir det intimgelen. Babyolja vill jag inte ens smörja in bäbis med, så det blir det inte i mitt underliv.
  • Anonym (torris)

Bei Bei skrev 2008-04-12 13:06:56 följande:

Tvätta dig inte med tvål!Tvätta dig med olivolja och vatten enbart.
    Har aldrig utsatt underlivet för tvål. Men jag kan ju börja med olja, istället för enbart vatten.
  • Anonym

Lite varning för kallpressad olivolja. Jag tålde det inte i kontakt med underlivet. Blev klåda...

• Anonym (torris)
    Anonym skrev 2008-04-12 13:09:19 följande:
    Lite varning för kallpressad olivolja. Jag tålde det inte i kontakt med underlivet. Blev klåda...
    Tål du det annars? I mat och att smörja kroppen med? Man ska nog vara försiktig så man inte tar för mycket så det täpper igen, då blir det nog klåda oavsett.
  • Familytime

Jag tycker det låter som ett solklart fall av svampinfektion! Pevaryl gel ska nog räcka eftersom du inte verkar ha besvär längre upp i slidan.

• Anonym (svamp)

Jag tycker också det låter som svamp, jag har precis samma symptom som du. Men jag försöker döda den med äppelcidervinäger (utspädd ca 1:5) och olivolja. Det har blivit mycket bättre men inte helt bra! (På en vecka.) Läkemedel mot svamp är ju effektiva men de kan ju också ta väldigt hårt där nere, så är man känslig är det kanske bäst att prova nått mindre starkt först?

• Anonym (torris)
    Familytime skrev 2008-04-12 13:49:35 följande:
    Jag tycker det låter som ett solklart fall av svampinfektion! Pevaryl gel ska nog räcka eftersom du inte verkar ha besvär längre upp i slidan.
    Det tror jag inte. Har haft svamp en gång innan, och då tokkliade det och jag var alls inte torr i underlivet av det. Har idag smörjt in med lite granna rapsolja, och nu känns det precis som vanligt Sköööönt
  • Familytime
    Anonym (torris) skrev 2008-04-13 15:32:14 följande:
    Det tror jag inte. Har haft svamp en gång innan, och då tokkliade det och jag var alls inte torr i underlivet av det. Har idag smörjt in med lite granna rapsolja, och nu känns det precis som vanligt Sköööönt
    Det kan ju te sig på väldigt många olika sätt olika gånger, så man ska inte avfärda det bara för att det inte känns som sist. Men det är ju jättebra om det nu verkar hjälpa med rapsolja!
  • Anonym (olivolja)

Kallpressad olivolja (extra virgin) funkar super för mej. Vilken sort som helst men inte ica´s (av någon anledning, vet inte varför) vet flera som haft problem med just den.

Men prova det! Funkar för mej o många andra, jättebra om man brukar drabbas av svampinfektioner också då det förebygger. Men funkar även vid "torrt o skavigt".

Lycka till.

• Anonym (olivolja)

Vill varna för babyolja, det ska man inte använda där nere har jag fått höra då det kan ge svamp.
    Funkar kanske att tvätta med om man sköljer noga (?) men absolut inte att smörja in med...

• Anonym

Har haft svamp ett antal gånger (känsligt underliv) och den behöver inte klia utan torrhet är hos mig det vanligaste symptomet, det är bara ibland det kliar.
    Jag brukar använda olivolja med lite molkosan som finns på hälsokostbutiker (innehåller mjölksyrabakterier).

• Susanneh

barnolja, vacelin, glidmedel

Svar på tråden Så torr i underlidervet att det svider/kliar