• blipblop

Riktig amerikansk friterad kyckling - recept?

Vill testa att fritera kyckling så att det blir som i USA. Alltså inte med ströbröd som här och inte med den läskiga kinesiska smeten.

Har sökt på nätet och hittar massa recept men fattar inte riktigt. Någon som kan tipsa?

• Svar på tråden Riktig amerikansk friterad kyckling - recept?
  • blipblop

Är tricket att ha kvar skinnet?

• guaruska1

Du kan göra chicken fingers t ex, med honey mustard. Då gör man en så kallad dubbelpanering. Ta kyckling filé o skär i fingrar. 3-5 fingrar per filé beroende på storlek. Vid sidan så har du en liten bunke med mjöl o kryddor (salt o peppar) o en bunke med äggblandning, jag brukar vispa ihop ägg o mjölk (mer ägg än mjölk i volym). Sen doppar du fingrarna först i mjölet, runt om och ordentligt. Sen i äggblandningen. Håll löst. Det är viktigt att fingret är ordentligt doppat i ägget för att annars lossnar paneringen. Sen tillbaks till mjölet (man kan ha en andra bunke med mjöl för att hindra kladd). För att hindra kladd på fingrar så ser du till att använda höger hand till att doppa i mjölet o vänster till att doppa i äggblandning. Efter dopp i ägg så lägger du fingret i mjölblandnigen med ägghanden o släpper. skyffla över mjöl med mjölhanden o se till att den får ordentligt med mjöl runt om. Fritera. Gör det snabbt eller lägg upp på ett fat med smörpapper under innan du slänger i fritösen så allt får samma färg.

• guaruska1

Honey mustard är majonnäs, honung o dijonsenap. Tar du grovkornig skånsk senap o utan honung kallas det för creol mustard. det ska vara mest majo, resten ta i lite i taget så får du smaken.

• guaruska1

Om du tänker på kentucky fried chicken så har jag för mig att det är kyckling bitar enkelpanerade (bara mjöl) fast med mycket cajunkrydda i mjölet, därför blir det lite mörkare o starkt. Tänk på att cajunkryddan du köper i sverige inte är samma som i usa. bäst är väl att göra din egen cajunkrydda, men då får du leta recept på nätet.

• guaruska1

jag har jobbat som kock i usa på tgi fridays och planet hollywood bl a, om du tvivlar på mina kunskaper.

• blipblop

Hej, tvivlar inte alls på dina kunskaper! Jag trodde bara att amerikansk friterad kyckling hade någon smet också, eftersom friteringen ibland känns tjockare.

Men jag ska testa ikväll med det översta receptet! Tack!

• guaruska1

På översta receptet kan du byta ut andra mjöldoppet mot ströbröd, det blir lite krispigare (o ja, det ser ut som en smet när det är klart.)

• Kenzie

Jag panerar kycklingbitarna i mjöl, ägg och krossade cornflakes (blandat med salt och peppar). Blir mycket krispigare och får finare färg än om man använder ströbröd.

Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Riktig amerikansk friterad kyckling - recept?