• f1carbon

Chevrolet Matiz

Någon som har koll på dessa?
    Det är en 06a jag kollat på ska ha den till att pendla med,
    50 och 70 väg.

• Svar på tråden Chevrolet Matiz
  • guaruska1

Allt som är amerikanskt håller ganska låg standard när det gäller kvalité. Även om den inte tillverkas där. Den tillverkades av daewoo och hette även den matiz. Daewoo tillverkar vitvaror annars, så...
    Om du ska pendla så köp hellre en dieselbil, lastbilsreggad. Dieselbilar håller så mycket längre och bättre än bensinare

• f1carbon

Jo det är klart men då får jag betala dubbla priset för bilen och det blir inte billigare .

Min uträkning
    avbetalning 808kr
    bensin 625kr
    försäkring 250kr
    skatt 59kr
    -----------------
    månadskostnad 1742kr

Kan inte hitta billigare bil att åka i för dom pengarna.

Bättre säkrare snabbare finns det men jag ska bara åka
    från a-b ..

• guaruska1

Grejen är att du har inte räknat med underhåll, vinterdäck sommardäck, osv. Även om den kommer med alla däck så slits dom ut. Nya däck kostar ca 300-500 spänn stycket plus montering o balansering. Ett oljebyte kostar 400 spänn om du gör det själv, o man ska kanske byta 2 ggr/år. Slitagedelar som kamrem, vattenpump, avgasrör, osv. Det jag menar är att efetersom den är amerikansk o lite sämre kvalité så kommer kostnaden att stiga markant p g a alla verkstadsbesök. Därför jämnar det ut sig i slutändan att ha en diesel, dom har starkare delar.

• guaruska1

annars är ju matiz en billig bil att köpa, och man får ju en relativt ny bil för liten peng. Jag har själv spanat på den några gånger, men den e ju amerikansk...

• f1carbon

Nej har inte räknat med underhåll för det tillkommer på alla bilar även diesel och dom har oftast dyrare service.

Och dyrare att laga när dom går sönder.

• mickepicke

Matiz är en helt ok bil. Har inte varit några större problem alls. I några enstaka fall har topplockspackning behövt bytas, men inte vanligt.
    Att kalla Matiz och dom andra koreanerna för amerikanska bilar är fel. Det är inget som helst amerikanskt i dom förutom märket. Endast ett försök att få upp försäljningen.
    När det gäller korea chevorna så är det faktiskt tyvärr så att servicen är dyrare på dom små. Både 1.0 och 1.2 liters 8 ventilsmotorerna kräver ventiljustering på varannan service, sen kan man fråga sig om det verkligen behövs göras så ofta... brukar inte vara så värst mycket att justera.

Jag är för ett köp!

• Pixboy

Varför inte kolla nya Hyundai i10, sveriges billigaste miljöbil som de gör reklam för. Nypris 89' med miljöbilsrabatten blir det bara 79000 och det är en modernare konstruktion än Matiz samt miljöbilsstatus med de fördelar det innebär.

• mickepicke

Det låter ju helt OK!

Pixboy skrev 2008-04-14 12:32:50 följande:
    Varför inte kolla nya Hyundai i10, sveriges billigaste miljöbil som de gör reklam för. Nypris 89' med miljöbilsrabatten blir det bara 79000 och det är en modernare konstruktion än Matiz samt miljöbilsstatus med de fördelar det innebär.
  • f1carbon

Jag ska betala 44000 för den en 06a som gått 1700 mil.

Bilen är som ny inte en skråma.

I10an är slut finns ingen att köpa från efter sommaren.

• Trynträ

Min man säger att den blev underkänd i de europeiska krocktesterna. Den är inte ens godkänd att krocka i femti med. Den och en till Chevrolet var de enda som inte klarade testet.

• mickepicke
    Trynträ skrev 2008-04-14 21:30:59 följande:
    Min man säger att den blev underkänd i de europeiska krocktesterna. Den är inte ens godkänd att krocka i femti med. Den och en till Chevrolet var de enda som inte klarade testet.
    Vilken bil i samma storlek skulle du vilja sitta i vid en krock?
    Man köper nog inte en minibil om man vill åka säkert.
  • Pixboy
    f1carbon skrev 2008-04-14 18:56:03 följande:
    Jag ska betala 44000 för den en 06a som gått 1700 mil.Bilen är som ny inte en skråma.I10an är slut finns ingen att köpa från efter sommaren.
    En enkel sökning på blocket visar att det är inga problem att hitta en i10 i lager
  • f1carbon

Jag vet att den inte är bra att krocka med, den är liten,slö och ful.
    Och inget att imponera grannar och polare med.

Att den är Koreansk är bara positivt en amerikansk bil skulle jag aldrig köpa.

Jag hade en Atos innan och den var lika dålig att krocka med.
    Desutom saknade den abs som Matizen har.

Det fanns 1 bil som gick att köpa på blocket resten
    var automat som inte är miljöbil.

Desutom saknar I10 ESP och jag köper inte en ny bil utan det.

• Trynträ

Enligt det här testet så fanns det ju andra småbilar som var krocksäkrare. www.gt.se/1.279285
    Det finns ju mer eller mindre säkra småbilar så det beror ju på vad man värderar när man köper en ny bil.

Själv kör jag en 01:ans Daewoo men den skulle jag inte gärna vilja krocka i.

mickepicke skrev 2008-04-14 22:41:12 följande:
    Vilken bil i samma storlek skulle du vilja sitta i vid en krock?Man köper nog inte en minibil om man vill åka säkert.
  • Pixboy

En Smart fortwo kanske är nåt, inget baksäte dock men som transport A - B funkar den. Finns gott om exemplar i olika prisklasser.

• f1carbon

Jag hämtade bilen i går ,ska bli kul att se hur mycket bensin den drar.

Står 0,42 landsväg så då kanske det går att köra på 0,5.

Svar på tråden Chevrolet Matiz