• DDB

Hur länge står sig en öppnad burk turkisk yoghurt?

Jaaa, hur länge är den hållbar i kylen?
    Tycker den blir skum redan efter ett dygn, det blir massa vätska som lägger sig ovanpå liksom..

Tänkte börja ge liten yoghurt + fruktpuré, men en sån stor burk får gärna stå sig ett tag, annars blir de lätt oekonomiskt

• Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad burk turkisk yoghurt?
  • Neko

Det står på burken tror jag, det är det datumet som vi räknar efer och den har alltid varit okej :) Vätskan gör inget.

• Bisch

Brukar ha burken till den är slut eller jag ser/känner att den är dålig (mögel/lukt/smak). Ibland är det några veckor efter bäst-före-datum! Är extremt noggrann med att alltid använda ren sked när jag tar upp yoghurt ur burken

• La Lola

Står det inte på din bytta Ts?

Det brukar stå på min.......

//Gordon Ramsay är min idol
  • Mozarts Nachtmusik

vätskan är vassle bara att röra om eller hälla bort-

ja går oftast på datumet på burken

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Stugmamman

Vätska blir det ju i ett vanligt yoghurtpaket också om man inte skakar den innan man häller upp!

• erreon

bäst före datumet gäller oöppnad förpackning, brukar stå på hur länge innehållet i en öppnad förpackning är ätbar. annars skulle jag inte låtit den stå öppen mer än 4-5 dagar.

• mosterYster
    erreon skrev 2008-04-12 17:13:06 följande:
    bäst före datumet gäller oöppnad förpackning, brukar stå på hur länge innehållet i en öppnad förpackning är ätbar. annars skulle jag inte låtit den stå öppen mer än 4-5 dagar.
    Skämtar du?!? Vi har vår burk i minst 2 veckor, om den inte tagit slut då så är det ju bara att lukta och smaka!
  • erreon

hehe nej skojar inte.... då ska jag inte bli hembjuden på mat hos dig då?? ;)

• Neko

Jag tycker att de verkar bli dåliga kring dagarna efter bäst före datumet har gått ut ^^

• Veladis

Vätskan är inte farlig alls! Det blir så på yoghurt när den står, det betyder inte alls att den är dålig!

Ang turkisk yoghurt så håller den väldigt länge. När den inte håller länge börjar den mögla upptill. Och då luktar fortfarande det under fräscht (fast man ska nog hälla ut ändå). Jag har bedrivit högts vetenskapliga studier i detta då jag är expert på att glömma turkisk yoghurt längst in i kylen ett par veckor....

• DDB

Jo, bäst före datum står ju såklart på, önskar bara att de kunde vara bättre på att skriva ut hur länge en öppnad förpackning är hållbar! För det står aldrig på nånting utom barnmatsburkar

Men ok, då vet jag att vätskan inte är läbbig iaf

• mosterYster
    erreon skrev 2008-04-12 17:23:59 följande:
    Jo, det skulle du definitivt kunna bli utan problem! Jag skulle ALDRIG bjuda på nåt jag inte är 100% säker på att det är fräscht och smakar perfekt!
  • mosterYster
    erreon skrev 2008-04-12 17:23:59 följande:
    ... jag är sån att jag slänger något när det är dåligt, om det är 2 dagar före eller 2 dagar efter bäst-före spelar ingen roll Jag äter inte mögligt bröd bara för att bäst-före är i morgon...
  • erreon

jag e nog lite överdriven av mig... men tycker det känns bra att slänga när jag tycker det stått "länge" dvs max 5 dagar för min del... men slänger säkert mycket som egentligen inte är för gammalt egentligen

• Stugmamman

Det var det slösaktigaste jag har hört "känns bra att slänga". Tänk på att det är en miljöbelastning att hålla på att slänga en massa mat som går att äta. Yoghurt är en syrad produkt som håller jättelänge. Likaså ägg kan vi ha månadsvis i kylen och har aldrig varit med om något som blivit dåligt (det är ju bra förpackat).

• erreon

mosterYster: hehe nej äter absolut inte heller mögligt bröd så kvittar det om det e alldeles nyköpt :)

Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad burk turkisk yoghurt?