• Svart ros

Min katt har blivit stucken av en humla i munnen

Det är andra gången hon plockar in en humla i lägenheten och denna gången lyckades hon också bli stucken i munnen innan jag upptäckte humlan. Vad gör jag nu? Hon blev stucken av en geting förra sommaren fast på tassen. Det känns lite allvarligare när det gäller munnen så jag är ganska orolig nu.
    Hon är inte jättesvullen än men det kanske kommer? Ska jag bara avvakta? Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Min katt har blivit stucken av en humla i munnen
  • aned

Humlor kan väl inte stickas vad jag vet??

• sappe

Det är inte säkert att det blir svullet.Mina katter blev ofta stucken i munnen oftast så hände det inget.Men jag kommer ihåg när den ena katten blev stucken av en geting,då fick jag åka in till Vet och få kortison mot svullnaden...Så jag skulle nog avakta,men är du orolig så ring Vet.

• Cactuz

Ring till någon vetrinär o kolla vad dom säger. Hoppas det går bra.

• annmi
    Humla nu!!!
    Hmm...Ja,du måste ju hålla koll så inte kissen svullnar igen i svalget såklart,men...
    Har du ingen vette att ringa& Djursjukhus?
    Dé hade jag gjort!

Lycka Till & Hoppas kissen mår bra!
  • Kristin24

men humlor är väl inte så värst gifitga? de bränns

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

Hittade detta

Humlorna är besläktade med getingar och honorna har liksom dessa och andra bin en gadd, som bildats av det omvandlade äggläggningsröret. Detta har helt förlorat sin ursprungliga funktion; hos drottningarna kommer ägget ut vid gaddens bas.[1] Gadden syns dock nästan inte på grund av den ludna bakkroppen. Den har inte några hullingar och kan därför användas flera gånger. Men humlan ska vara rejält uppretad innan den sticks. Giftet är mycket svagare än till exempel tambiets, och det känns mer som om humlan "bränns".

(tambiets är ett houngsbi.)

Go och glad Kexchoklad
  • Zofye

Jag har blivit stucken av en humla.
    Kändes som att det brändes bara, men jag fick liksom ett "stick-"märke

• Svart ros

tack för era svar. Jag vet att humlor bränns men visste inte riktigt hur jag skulle skriva så det blev stucken..
    Hon blev bara lite svullen under hakan och har både ätit och druckit idag, även gått på lådan. Var iväg på eftermiddagen och kom hem nu på kvällen, då låg hon bara i sängen jättetrött och orkeslös. Antar att det är en bieffekt av "brännmärket" från humlan. Får hålla koll på henne nu och blir det inte bättre så ringer jag nog vet imorgon och hör efter. Kanske hon har fått feber?
    Ringde vet. sist hon blev stucken av en geting och då gav de mig svaret att man ska hålla ett vakande öga men oftast lägger det sig till dagen efter och skulle det bli sämre ska man givetvis åka in men annars gäller det bara att hålla koll.
    Blev lite orolig nu när jag kom hem bara...men hon kan ju äta och dricka, samt svullnaden har gått ned väldigt mycket.

• Wasabi

Min jycke..liten sak(papillion)...brukade äta humlor....hon ägnade hela somrarna åt att lurpassa och jaga dom små brännande sakerna.....så jag gissar att det inte är någon större fara...men håll koll i kattens mun, och ring och fråga någon veterinär eller nåt, så känns det tryggare =)

• Svart ros

Okej..
    Men blev hon bränd någongång? Jag hoppas min katt lärt sig att hålla sig ifrån humlor nu
    Inte kul att gå och oroa sig en massa

Wasabi skrev 2008-04-13 00:02:44 följande:
    Min jycke..liten sak(papillion)...brukade äta humlor....hon ägnade hela somrarna åt att lurpassa och jaga dom små brännande sakerna.....så jag gissar att det inte är någon större fara...men håll koll i kattens mun, och ring och fråga någon veterinär eller nåt, så känns det tryggare =)
  • Wasabi

Vicke: jodå hon blev bränd hela tiden...hon åt t.o.m. upp dom...galen hund...hon hoppade på dom så dom blev knockade, sen försökte hon bita dom och tugga, samtidigt som dom brändes...man såg det på henne, för hon tuggade liksom frenetiskt och fort...illa var det när hon trodde det var en humla men så var det en geting...det hända några gånger...då skrek hon högt kan jag lova...och då fick vi verkligen ha koll på hennes mun....

Hoppas hon har lärt sig så du slipper oroa dig =)

• moltaz

Min kompis kisse mumsade på en humla och hon såg ut som hon hade snusat några timmar, men sedan blev det bra igen...

• skorpionen80

Min Kotten har blivit stucken en gång, och då la jag is på direkt så det hann inte svullna upp så mycket. Han blev stucken mellan mun och näsa. Annars är det väl bara kortison som hjälper om de skulle få en allergisk reaktion?

Svar på tråden Min katt har blivit stucken av en humla i munnen