• Lantani

Bra säker familjebil? toyota, skoda, ford

Har planer på att efter sommaren byta bil, har idag en opel vectra från 93 som går väldigt hackigt och inte känns så säker. Ska ha barn i november och vi känner lite så att vi vill försöka hitta en bra, relativt billig bil, bensinsnål och som inte gått allt förmånga mil.

Från börjar var planerna en skoda fabia combi eller Toyota auris. Fabian insåg vi att där inte är mycket plats inne i bilen för bilbarnstol osv. Aurisen är helt underbar att köra och man sitter lite högre vilket jag tycker är bra, men den är inte så stor.

Sen har vi kommit på att det finns ju skoda octavia, som inte är så dyr och som känns rätt stor och rymlig.
    Sen har vi ju ford focus, men den vet vi inte så mycket om. Vad tycker ni? era erfarenheter?

Kraven är iaf:
    - Inte allt förliten plats i baksätet
    - Vagn ska lätt gå in i bagaget
    - Bensinsnål
    - Relativt billig
    - Inte så dyra reservdelar
    - Säker

• Svar på tråden Bra säker familjebil? toyota, skoda, ford
  • skåne tjej

Om man måste välja välja utav de 3 märkena så hade jag helt klart valt toyotan.
    Hur många är ni i familjen? behöver ni kombi? vilket prisläge hade ni tänkt er?

First God created man, then he had a better idea...
  • Lantani

vi är bara två i nuläget och kommer alltså bli tre i november. Kombi skulle varit ett stort + men inte nödvändigt om bagageutrymmet är okej.
    Tror ändå att utrymmet i toyota auris kommer bli lite litet, även fast det egentligen är den bilen jag vill ha, eftersom den är så hälig att köra.

• skåne tjej

För 150 tkr får man ju en bra bil för.
    Toyota Avensis vet jag några stycken som har, de är väldigt nöjda med den bilen. den drar inte så mkt bensin heller.
    Sen har du ju mazda6 kombi ochså som är en snygg och sportig familjekombi. vet dock inte så mkt om kvaliteten på de bilarna.

det är ju en stor fördel med kombi så att ni får en en barnvagn.

First God created man, then he had a better idea...
  • Lantani

peugot 307 vägrar vi att köpa. Pappa hade en sådan, sålde den för några veckor sedan för allt gick sönder, speceillt elen i bilen, så nej peugot kommmer jag aldrig någonsin välja men annars hade det klart varit ett bra alternativ, bra med plats.

• Dina81

Honda FR-V (6 sitsig med 3 säte fram och 3 bak)

• aiight
    Lantani skrev 2008-04-13 12:02:28 följande:
    peugot 307 vägrar vi att köpa. Pappa hade en sådan, sålde den för några veckor sedan för allt gick sönder, speceillt elen i bilen, så nej peugot kommmer jag aldrig någonsin välja men annars hade det klart varit ett bra alternativ, bra med plats.
    vad hade han för års modell?
  • aiight

ok. en vännina har en 06a och inget strul där inte

Svar på tråden Bra säker familjebil? toyota, skoda, ford