• Majsan81

tips på sås med creme fraiche i till kyckling?

Ska göra potatisgratäng och kycklingfile i ugn. Vill dock ha en sås till men saknar kunskapen

Jag har creme fraiche, buljong, provencaliska kryddor, färsk vitlök 0ch basilika (färsk)kan jag göra en sås på det och hur gör jag då?

• Svar på tråden tips på sås med creme fraiche i till kyckling?
  • alvasmams

slång i allt i en kastrull och koka ihop bara. lät ju jättegott till kyckling

• alvasmams

finhacka kryddorna och pressa vitlöken låt koka

hann inte skriva det innan jag kom åt enterknappen

• Spexig

Låter asgott, tycker jag.

Annars kan du göra en kall sås som funkar till precis allt stekt eller grilla (fågel, fisk och mittemellan!):
    Finhacka en planta basilika.
    Blanda med en stor creme fraishe.
    Smaka av med saft och rivet skal från en lime.
    Salta och peppra.

• bellanbus

Som någon sa; koka ihop creme fraichen med buljong o kryddor SUUUUUPERGOTT!!!

Välkomna till Effelltown....
  • Spexig

Över huvud taget gillar jag kalla cf-såser, man kan lixom stoppa i vad man har hemma.
    Basen är cf, slat (gärna örtsalt eller aromat) och peppar.
    Blanda i nåt eller många av:
    Citronsaft, citronskal, rivet äpple, dill, pepparrot, fransk senap, ajvar relish, räkor, rom...

• TezzyBump

jag brukar göra en fejk bearnaisesås på 1brk creme fraiche, 1 grönsaksbuljongtärning, oregano, dragon, salt och peppar, vispa ner en klick smör för mer smak, men lika god utan!

• Majsan81

Det blev toppen när jag körde med de ingredienserna jag själv nämnde. Tack för era tips!

• JeckaH

Lägg creme fraise över kycklingfileerna. Pressa citronsaft från en citron över och strö över rikligt med fetaost. In i ungnen i ca 50 min på 200 grader. Det är gudagott!

Svar på tråden tips på sås med creme fraiche i till kyckling?