• Stugmamman

Rengöring av ugn med såpa

Jag är själv över helgen och tänkte passa på att städa sånt som annars är svårt att hinna med tex ugnen.

Provade att göra som i "rent hus". Två delar såpa en del vatten (1/5 dl såpa), spreja på, 150 grader i 15 min.

Nu har jag hållit på att torka i över en timme. Såpan går ju inte att bort!!! Jag blir fortfarande hal på handen när jag tar på ytorna. Speciellt är det svårt att få bort såpan i "taket" där "värmeelementet" sitter.

Har jag tagit för mycket såpa? Gör det någonting om det blir kvar lite? Börjar det osa eller något? Några tips? Hur länge brukar ni torka?

• Svar på tråden Rengöring av ugn med såpa
  • Amazina

Hmm...Känns som att du tog för mycket såpa... Såg också programmet men kommer inte ihåg hur mycket de tog. Kan du inte spraya på bara vanligt varmt vatten i rikklig mängd, på med ugnen och testa att torka igen...

• J W

JAg brukade ta ren såpa, gnida in, värma ugnen till 100gr, sedan får det kallna och sedan torkar jag ur...
    Lätt som en plätt

• Mamsis

Man behöver bara spreja en enda gång på varje sida nästan. Tyvärr är det bara att torka och torka igen..

Svar på tråden Rengöring av ugn med såpa