• elinellen

Rysligt förkyld - kan man ligga i sängen och kurera sig i flera dar?

Hej! Känner så dåligt samvete. Orkar knappt ta hand om eller engagera mig i min dotter som är 15 mån. Jag är gravid i v 11 och är mkt trött sen innan förkylningen bröt ut. Har en dunderförkylning och hostattacker, ont i halsen,helt däckad och känner för att ligga helt stilla i flera dagar. Är inne på min andra dag sen det bröt ut. Min man var hemma från jobbet igår för att ta hand om vår dotter men jag känner att jag kanske borde "anstränga" mig mer. Alla är väl förkylda. Jag kan ta hand om henne om jag verkligen måste men när jag vet att min man kan ta hand om henne så knner jag att jag hellre ligger i sängen. Är det dumt att låta honom vara hemma? Borde jag anstränga mig mer? Har ju trots allt själv skaffat barn. Har ingen feber men känner mig ändå helt utmattad. Hur gör ni? Käpar ni tills ni helt dukar under eller ber ni om avlastning? Kanske komplicerad fråga men vore glad för respons :=)

• Svar på tråden Rysligt förkyld - kan man ligga i sängen och kurera sig i flera dar?
  • tjocksockan

Klart du ska vila. Din man kan ta hand om barnet. Du kan ju alltid gosa, läsa sagor och så med henne så hon får vara med mamma också.
    Du är gravid och ska så klart lyssna på din kropp tycker jag!

• elinellen

Nu på helgen går det bra men sen på måndag om jag fortfarande är sjuk, ska han verkligen behöva vara hemma då från jobbet eller borde jag klara det då? Han var ju hemma i fredags och det var så skönt, men känns samtidigt som att jag har det för bra. Vet att jag borde avgöra det själv men vill veta hur ni skulle göra?

• Babe

Jag hade influenssan (två veckor!!) och var helt däckad av det, det tar extra hårt på en när man är gravid! Det är viktigt att du får vila, så att energin i kroppen räcker till både graviditeten och att kurera dig!! Du kan ta panodil om du har feber (viktigt att du inte får hög feber!) nässpray mm. Jag kände precis som du att jag ville räcka till för dottern (17mån) men mannen fick stanna hemma och dottern var hos mormor ngr dagar då mannen jobbade. Du måste få vila!!

PS. jag blev inlagd på sjukhus i några dagar... och då förstod jag att jag måste vila.

• MIC

Jag är också sjuk just nu med nästäppa från hell, ont i halsen och huvudet. Ligger mest still och orkar ingenting....läste att man behöver extra lång tid att kurera sig när man är gravid och sjuk. Ser fram emot en till sjukdag från jobbet imorgon..vanligtvis brukar jag bli frisk på 2-3 dagar men denna gången känns det inte som att jag kommit över tröskeln än (sjukdag 3 gravid i vecka 29).

• trisha

De säger att när man är gravid kan man bli förkyld oftare osså håller det i sig längre...men nu ska jag ge er ett dundertips som jag verkligen hoppas ni provar. Gå och basta! Om ni inte har bastu hemma eller i byggnaden så kan ni gå till en simhall. Sitt där och svettas en stund tills det rinner svett. Det har funkat för mig alla gånger jag provat det när jag varit stört förkyld och sedan har jag varit så gott som frisk cirka 3-4 dagar senare. Tänk inte "men bakterier förökar väl sig när det är varmt", det gör inget om du provar, fungerar det för mig så borde det fungera för er!

• Trissy

Klart du ska vila!
    Jag var också konstant sjuk de 3 första månaderna av min graviditet. Till det kommer ju alla graviditetssymptom, inte minst den förlamande tröttheten!
    Efter ca v 14 har jag varit frisk, fram tills nu v 27, då jag åkt på ännu en förkylning. Så nu är det tillbaks till sängen för mig. Första gången nu på 3 dagar jag ens orkat sätta mig vid datorn.
    Vi har inga barn sedan innan, men väl gäster som bor här hela veckan, men de får min man sköta, vilket han gör med den äran!
    Låt din man ta hans om dottern, och tänk på att du faktist tar hand om ert andra barn...
    Krya på dig!

Svar på tråden Rysligt förkyld - kan man ligga i sängen och kurera sig i flera dar?