• Anonym (Elina)

Vad har ni haft råd att köpa för bostad med inkomst på ca 32 000:-?

Vi får ut ca 32 000:- tillsammans och jag undrar ungefär hur dyr bostad man kan tänkas kunna köpa. Ni som har ca så mycket pengar, vad för lån har banken godkänt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 21:54
    Vi får alltså ut 32000. Vi har i brutto ca 42000 kr.
  • Svar på tråden Vad har ni haft råd att köpa för bostad med inkomst på ca 32 000:-?
  • Anonym (hyr)

Ingen... Bor så till att allt är för dyrt. Har tre barn.

• Anonym (hyr)

Fast en miljon har de räknat på och sagt är ok. Får dock inget jag vill ha för en miljon.

• Anonym

det beror på hur många barn man har. och vilken bank man går till. gå o kolla med banken men en mille eller en o en hhalv mille borde inte vara några problem

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-12 21:49:21 följande:
    det beror på hur många barn man har. och vilken bank man går till. gå o kolla med banken men en mille eller en o en hhalv mille borde inte vara några problem
    vi köpte vårt hus för 700000 utan renoveringsbehov hyfsat centralt. men det beror på vad man letar efter
  • Anonym (Elina)

Vi bor i Stockholm. Vi borde kunna få lån på 2- 2,5 milj. Men så mycket får man inte här för det ändå. Vi behöver en 4-5a.

• Anonym

Vi köpte en lägenheten när jag var mammaledig. Vi sökte lånelöfte på 1,3 miljoner och fick det då. Men köpte sedan en lite billigare lya (men med högre avgift dock.)
    Vi betalade 850 tkr och har en avg per månad på 5700 kr = total kostnad per månad ca 10 000 kr.
    Vi har runt 28-32000 kr månad. Jag tycker att 10 000 kr är max som man kan betala för boendet, för man har ju en drös med andra utg osv.

• BabyEm

Vi hade inte ens så mycket tillsammans när vi köpte huset och fick lån på 1 miljon. och la då in en kontantinsats på 300 000  :-
    nu har sambon bytt jobb o tjänar betydligt mer men lån fick vi iaf.
    Jag hade inte ens fast tjänst då heller

• Jenny N

Vi har ut mellan 30000-40000 i månaden och fick lånelöfte på 2,5 miljoner, det räckte inte så långt i vår gamla kommun men vi valde att flytta lite längre ut och fick då ett nybyggt hus för 2,1 miljoner.

• Anonym

Jag bor i sthlm, har lån på 1 miljon och har ut ca 9-10 tusen per månad. Så visst borde det gå bra för er.... ni har ju massor med pengar att röra er med!

• Anonym

Vi hade ca 46 000 brutto, kanske 32000 netto. Fick lån på 2100 000, avgift 2000 kr. Vi hade ingen kontantinats, vi hade fått låna mer också. Det är jag glad att vi inte gjorde!
    Nu har vi gått ner lite i lön och tid, och räntorna har gått upp...

• Anonym (111)

En kompis till mig fick lånelöften på 1,7 miljoner. Hon bor i sthlm och har 3 barn  de har ca 35 i brutto och ingen kontaninsats.

• Anonym (STHLM)

Vi hade runt 40-45 brutto när vi fixade kåk. Vi fick låna 2.7 miljoner utan vidare. Du verkar bero på vilken bank man går till...

• Anonym (Elina)

ok, bra,då finns det hopp att få tag på något anständigt i rätt storlek iaf!

• Anonym

vi har ut 33 000 och ska få låna 2 mille. dock lägger vi en stor summa kontant utöver det.

• straw2008

Vi har 37 000 ut tillsamans, fick precis lånelöfte på 3 500 000 kr men då var det som krav att vi la in 1 miljon cash som vi har.

Så 4 500 000 skulle vi kunna köpa bostad för om 1 milj var cash som sagt, skulle ge oss en boendekostnad på ca 15 000 kr i månaden.

Bor centralt i sthlm.

• Anonym (Elina)

Vi kan också casha en större del så det är inget problem.

• Majora

Anonym (Elina) skrev 2008-04-15 12:42:18 följande:

Vi kan också casha en större del så det är inget problem.
    jamen skriv det från början då
  • Majora

men ärligt 32 000:- är inte så mycket ut efter skatt, så jag tippar på 1,5 mille i lån, möjligen 2. Men med kontantinsats och pantbrev/lagfart betalda av er.

• Ari Gold

Frågan är väl egentligen inte vad man _får_låna av banken, utan hur mycket man kan låna om man vill ha en rimlig boendekostnad . Vissa banker verkar ju låna ut hur mycket som helst till vem som helst ungefär.

Vi får ut ungefär 35' + barnbidrag, underhåll och lite extrapengar från vinstgivande hobby.

Vi har lån på 1,3 miljoner och det ger en rimlig boendekostnad i förhållande till våra inkomster. Vi lever inte i lyx men klarar oss bra.

• Anonym (Elina)

Jo, jag menar också att boendekostnaden ska vara rimlig.

Svar på tråden Vad har ni haft råd att köpa för bostad med inkomst på ca 32 000:-?