• LillaLoppanT

Vad är det som är så hemskt med Hisings-Backa?

Vi funderar på att köpa en lägenhet i backa. (Blå staden) Men när man söker runt på detta forum så får man intrycket av att det är livsfarligt att bo i backa. Jag bodde i blå staden från 15-20års ålder och gillar det området.

Någon som har bra/dåliga erfarenheter av backa?

• Svar på tråden Vad är det som är så hemskt med Hisings-Backa?
  • att vilja

jag gick i skola i backa och det är ett socialt tungt område. tyvärr. vad ska jag säga? kriminalitet, soc-uterdningar, missburk. dock finns det "finare" områden i backa. blå staden är nog inte ett av dem...

• LillaLoppanT

blå staden är ju bara bostadrätter, vilket borde betyda att det inte är massa soc-fall o missbrukare som bor där? Eller?

• annsve

Finns säkert bra områden också men jag skulle nog tänka mig för eftersom barnen inte enbart rör sig i hemmakvarteren. Både med tanke på att de kan dras in i dåliga kompisgäng men även kan råka ut för dessa.

• LillaLoppanT

Vi har inga barn ännu, men vi hoppas kunna skaffa ett snart. Vi resonerar som så att det är okej för barnen att bo i backa när dom är små. (Blå staden är dessutom helt bilfritt, vilket är bra)När det om 8-9 år kanske är dags för barnen/barnet att börja skolan så kanske vi skall flytta, men det är ju jättelänge tills dess.

• att vilja

men det låter på dig som du redan bestämt dig för att det är ett bra område och att du vill flytta dit. klart att du ska göra det då! inga problem. men det beror ju lite på vilken tid på dygnet man vistas ute och i vilka kvarter man väljer att sätta sin fot. klart du kan trivas där. jag gjorde det inte.

• ludenben

backa är väl inte värre än nån annanstans. Jag bor i angered och jag har vart rätt mycket i backa och jag har inte dött när jag vart där, hade en kompis som bodde i blåstaden ett tag. Då var det lugnt...farmor bor i brunnsbo och där är inte värre än nån annanstans heller.

• annsve

Om du jämför Backa och Angered kanske det inte är så stor skillnad. Men det finns många andra stadsdelar här i Göteborg där det är betydligt lugnare bl a centrala Hisingen, Kålltorp eller Olskroken som jag mycket hellre hade valt att bosätta mig i om valet finns.

• ludenben

hehe kanske det jag kan väl inte påstå att jag älskar angered eller backa men det är jmycket hyres där. Även om just blå staden är bostadsrätt. Överallt där det finns mycket hyres till hyfsade bra priser blir det mycket sociala problem. Der var det jag menade med att backa är nog inte värre än nån annanstans. jag upplevde aldrig nåt i blåstaden när jag har vart där. Har inte känt mig mer otrygg där än nån annanstans.

• LillaLoppanT

Centrala hisingen säger du,
    Jag har bott där, både i hyreslägenhet och bostadsrätt. I bostadsrätten hade vi inbrott i källaren, skottlossnings precis utanför och i hyreslägenheten hitta vi missbrukare i vår uppgång, det var till och med en kvinna som dog i vår uppgång, troligtvis av en överdos.. Som tur var så var vi på semester när detta hände. så den som säger att centrala hisingen är ett tryggt område tror inte jag på... där vill jag inte bo igen.

annsve skrev 2008-04-13 17:41:46 följande:
    Om du jämför Backa och Angered kanske det inte är så stor skillnad. Men det finns många andra stadsdelar här i Göteborg där det är betydligt lugnare bl a centrala Hisingen, Kålltorp eller Olskroken som jag mycket hellre hade valt att bosätta mig i om valet finns.
  • ludenben

samma kompis som bodde i blåstaden bodde sedan där i bostadområdet bakom lekoch buslandet (där backabranden var) i allafall, hon sa att hon aldrig gick ut där på kvällarna utan hund. Och hon är inte den som är rädd av sig. Så håller med att centrala delar av hisingen inte är de bästa heller.

HolaBandola skrev 2008-04-13 20:19:22 följande:
    Centrala hisingen säger du,Jag har bott där, både i hyreslägenhet och bostadsrätt. I bostadsrätten hade vi inbrott i källaren, skottlossnings precis utanför och i hyreslägenheten hitta vi missbrukare i vår uppgång, det var till och med en kvinna som dog i vår uppgång, troligtvis av en överdos.. Som tur var så var vi på semester när detta hände. så den som säger att centrala hisingen är ett tryggt område tror inte jag på... där vill jag inte bo igen.
  • att vilja

centrala hisingen är inte heller att föredra, men det beror på hur orolig av sig man är, när man vistas utomhus och vad man är orolig för. skottlossning sker lite här och var. i majorna, bergsjön, angered, hisingen och på avenyn. finns säkert fler exempel.
    det jag själv har varit med om är att gå i en av de större skolorna i backa. där röktes det på på rasterna och skedde en hel del misshandel. men allt beror ju på. jag var inte en av de som rökte på och slapp också att bli misshandlad. om du planerar att flytta när barnen blir äldre så visst. men även jag som gick i skola där har klarat mig bra. allt beror på. :)

• funbun

Jag bodde precis till vänster om blå staden (villaområdet). Tyckte dva helt ok..

Svar på tråden Vad är det som är så hemskt med Hisings-Backa?