• Norrland82

Varför avstår man frivilligt från kött? (så underbart gott det är)

Ofta får köttätare frågan varför man äter kött men nu undrar jag varför äter man inte kött?? Som är så gott för det första. Sen får man i sig det man ska ha...

Läste till och med på livmedelsverkets hemsida o där står det att vissa saker tex vitamin B12 finns bara i animalisk mat, alltså är det meningen att vi ska äta kött. Kan knappast va meningen att vi ska knapra piller iallafall. Som dom som inte äter kött måste göra.
    Alla har rätt att göra som man vill men ibland undrar man så är det.

Folk brukar säga att det inte är ett bra argument att säga att man äter kött för att det är gott...

Men det tycker jag...Jag älskar kött, det är jättegott. och djuren kanske behandlas dåligt men det är inte mitt fel, Jag vill att dom ska behandlas bra, men jag har inte mycket att säga till om.

• Svar på tråden Varför avstår man frivilligt från kött? (så underbart gott det är)
  • Rigmor Mortis

ÄNNU en anti-vego-tråd från dig?

Norrland82 skrev 2008-04-12 22:58:45 följande:
    Läste till och med på livmedelsverkets hemsida o där står det att vissa saker tex vitamin B12 finns bara i animalisk mat, alltså är det meningen att vi ska äta kött.
    Du är medveten om att även mjölkprodukter och ägg är animaliska va? (nej, uppenbarligen inte)
  • Norrland82
    EKJ76 skrev 2008-04-12 23:01:04 följande:
    ÄNNU en anti-vego-tråd från dig?
    Du är medveten om att även mjölkprodukter och ägg är animaliska va? (nej, uppenbarligen inte)
    Jo o äter man det kan man likaväl äta kött tycker jag..det blir lite motsägelsefullt annars. Vem har sagt att hönsen man äter ägg från haft det bra eller korna som mjölken kommer från.

Jo därför att jag upplever att det har blivit lite fult att va köttätare, endå är det ju det mest naturliga. Jag gillar inte dom här påhoppen man får riktigt.
  • Tifastar

jag äter inte kött för att jag tycker att det smakar illa och har inte tyckt om det som liten heller även fast jag "tvingades" till att äta det då.

sen tycker jag att det är bra för miljön att inte äta kött med tanken på att man spar resurser. det går ju åt hutlöst mycket vegföda för att föda upp 1 djur lixom...

• skåne tjej

Om man tycker det smakar gott eller inte är ju upp till var och en, eller hur!?
    Jag tror dock det är väldigt få personer som kan säga att själva köttet smakar underbart, det är ju all kryddning och alla tillbehör som gör att det blir gott.

Man kan påverka djurhållningen på olika sätt, det är ganska farligt att ha en inställning liknande Ts att "det har inte jag så mkt att säga till om". Man har mkt makt som konsument, särskilt om fler och fler reagerar och väljer bort köttet helt för den fruktansvärda djurhållning som råder eller så kan man välja att köpa ekologiskt och kravmärkt.

First God created man, then he had a better idea...
  • Queen70

Om du nu seriöst verkligen missat alla argument för att inte äta kött så ska jag härmed informera dig. En del slutar äta kött av hälsoskäl, då många blir lindrade i ex. reumatiska sjukdomar av att inte äta kött. Många slutar pga. djurrättsskäl dvs. man ska inte döda och äta andra levande varelser (djur är också människor) Numera finns det viktigaste skälet ( i mitt tycke) att det handar om miljön. djuruppfödning tar upp gräsligt mycket resurser från jorden och är anvarig för en massa utsläpp, och om man ska ta till vara jordens resurser så att vi alla kan må bra och äta oss mätta så bör vi sluta med att äta kött. Med de argumenten kan det tyckas tämligen tamt och egoistiskt att rättfärdiga sitt köttätande med att "det är gott".
    Jag håller med om att det är skitgott och är själv en köttätare. Men hoppas att jag en dag snart kan ta mig i kragen och sluta med slöseriet av liv och resurser.

• skåne tjej

"Djur är ochså människor" ?? hur tänker du då Queen70?

First God created man, then he had a better idea...
  • lillagryn2

grönsaker är gott

kött smakar bajs och äckelpäckel, köttätare luktar illa

• sedlighetsroteln

Ska vi kanske börja odla mer grönsaker och förklara för lejonen att nu får dom bara äta grönsaker för om dom dödar andra levande varelser så tar det för mycket på jordens resurser trots att det alltid varit så?

Du skyller ju typ på djuren när du säger att uppfödningen tar upp för mycket resurser. Oavsett om vi föder upp djur eller inte så kommer dom fortsätta föröka sig. Det är inget vi människor har uppfunnit, och för övrigt så är inte djur människor, däremot kanske människan är ett djur, men djur är inte människor.

• lillagryn2

Om vi inte inseminerar en massa kor blir det inga kalvar

sedlighetsroteln skrev 2008-04-12 23:37:19 följande:
    Ska vi kanske börja odla mer grönsaker och förklara för lejonen att nu får dom bara äta grönsaker för om dom dödar andra levande varelser så tar det för mycket på jordens resurser trots att det alltid varit så?Du skyller ju typ på djuren när du säger att uppfödningen tar upp för mycket resurser. Oavsett om vi föder upp djur eller inte så kommer dom fortsätta föröka sig. Det är inget vi människor har uppfunnit, och för övrigt så är inte djur människor, däremot kanske människan är ett djur, men djur är inte människor.
  • lillagryn2

Det är obildat att tro att det skulle välla fram kor och grisar överallt om vi slutade äta kött.

Svar på tråden Varför avstår man frivilligt från kött? (så underbart gott det är)