• Indiansommar

Pajer i alla former!

Jag tycker att det är så gott med paj, både mat & bär/frukt pajer! Vilket är ditt bästa recept på paj?

Här är två av mina favoriter!

Botten (samma till båda pajerna)
    150 g smör
    1 tsk bakpulver
    1 dl socker
    3 dl mjöl
    blanda, tryck ut i en pajform och grädda i 10 min

Ananas paj
    1½ burk annanas kross, låt rinna av ordentligt!
    2 dl creme fraich
    1 ägg
    2 tsk vaniljsocker
    rör ihop allt och häll i ananasen sist, slå allt i pajformen.
    200 grader i 20-25 min servera med vispad grädde!

Banan paj
    mixa 4 bananer med 2 dl gräddfil, häll i det förgräddade pajskalet. Om du vill kan du strö över brun farin, in i ugnen.
    Servera varm med glass!

• Svar på tråden Pajer i alla former!
  • Mamsingen

Höstens godaste äppelpaj med vaniljsås

För 4 portioner

Ingredienser
    4?5 syrliga äpplen
    1/2 dl socker
    1 tsk malen kanel
    150 g smör
    3 dl vetemjöl
    1 dl havregryn
    1/2 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    ca 1/4 dl hackade sötmandlar

Att servera till:
    vaniljsås eller glass
    Gör så här
    Så här gör du:
    Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Blanda socker och kanel i en rymlig plastpåse. Lägg i äppelklyftorna och skaka om så att alltsammans blandas väl.
    Hacka samman smör, vetemjöl, havregryn, socker, vaniljsocker och salt till en smulig massa. Det går snabbt och lätt i matberedare.
    Lägg äppelklyftorna i en stor ugnssäker form eller använd portionsformar. Fördela smuldegen ovanpå och strö på rikligt med mandel. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, cirka 35 minuter.
    Låt äppelpajen svalna lite innan den serveras med färdigköpt eller hemlagad vaniljsås. Mjukrörd vaniljglass är också gott till.

Pajen kan lagas helt klar i förväg och värmas lite innan serveringen.

• Mamsingen

Kexchokladpaj

3 st kexchoklad á 55 gr
    6 msk smält margarin
    150 g blockchoklad eller mjölkchoklad
    4 msk vispgrädde
    3 äggulor
    1 tsk vaniljsocker

1. Krossa kexchokladen i matberedare
    2. Blanda ner det smälta margarinet och rör om
    3. Häll smeten i en smord pajform
    4. Grädda i 175 grader i 6 min
    5. Låt svalna
    6. Smält blockchokladen och blanda ned grädden
    8. Rör ner vaniljsockret och äggulorna
    9. Låt svalna en stund
    10. Bred över pajskalet
    11. Låt stå kallt i kylen i 4 timmar
    12. Servera med grädde eller vaniljglass

• Bickmore
    Indiansommar skrev 2008-04-13 00:02:34 följande:
    Jag tycker att det är så gott med paj, både mat & bär/frukt pajer! Vilket är ditt bästa recept på paj? Här är två av mina favoriter!Botten (samma till båda pajerna)150 g smör1 tsk bakpulver1 dl socker3 dl mjölblanda, tryck ut i en pajform och grädda i 10 minAnanas paj1½ burk annanas kross, låt rinna av ordentligt!2 dl creme fraich1 ägg2 tsk vaniljsockerrör ihop allt och häll i ananasen sist, slå allt i pajformen.200 grader i 20-25 min servera med vispad grädde!
    Funkar jättebra med blåbär också!! Himmelskt gott...med lite vaniljsås till.
  • Bickmore

oj vart lite konstigt...menar att annanaspajen är lika god om man tar blåbär också...

• Indiansommar

Den här pajen har jag testat nu och den blev supergod! Men var försiktig med den mörka chokladen (jag tog blockchoklad) för det tenderar att bli lite väl bittert i smaken. Botten var underbar, seg och god!! Nästa gång testar jag nog med ljus mjölkchoklad eller kanske choklad med apelsinkrokant eller mintsmak!

Mamsingen skrev 2008-04-13 08:14:42 följande:
    Kexchokladpaj3 st kexchoklad á 55 gr6 msk smält margarin150 g blockchoklad eller mjölkchoklad4 msk vispgrädde3 äggulor1 tsk vaniljsocker1. Krossa kexchokladen i matberedare2. Blanda ner det smälta margarinet och rör om3. Häll smeten i en smord pajform4. Grädda i 175 grader i 6 min5. Låt svalna6. Smält blockchokladen och blanda ned grädden8. Rör ner vaniljsockret och äggulorna9. Låt svalna en stund10. Bred över pajskalet11. Låt stå kallt i kylen i 4 timmar12. Servera med grädde eller vaniljglass
  • Mina72

God Kväll!

Har också ett recept på annanspaj som jag tycker är super god. Nästan lika dant som det som finns här men jag delar med mig iaf.

Pajdeg:
    150 g smör
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 dl socker

Fyllning:
    2 dl cremé fraish
    1/2 dl socker
    1 tsk vanlijesocker
    1 burk annanas med spa

1, Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver, socker i en skål. Häll i smöret. Blanda till pajdeg. Tryck ut degen i en smörad pajform.

2, Blanda creme fraish, socker, vanlijesocker och annanasen i en skål. Häll i pajformen.

3, In i ugnen i 30 minuter på 175 grader.

Servera med vispgrädde eller vanlijeglass. Mmmmmmmm

Svar på tråden Pajer i alla former!