• Hedda9

Flygande Jakob

Hej!
    Tänkte höra om det är någon som har receptet på flygande jakob (stavas det så? hmm).
    Det vore jättesnällt om någon hade lust att maila det.
    Ha en toppen fortsättning på helgen!

• Svar på tråden Flygande Jakob
  • Mamsingen

Kyckling flygande Jakob
    4 portioner

Ugnstemperatur 225º
    tillagningstid ca 30 minuter

Ingredienser

500 g kycklingkött, grillat, rensat från skinn och ben
    3 bananer, skivade
    3 dl grädde
    1-2 dl creme fraiche
    1 1/2 dl chilisås
    1/2 dl jordnötter

Till servering:
    kokt ris
    blandad sallad, t ex isberg, gurka, tomat

Tillagning

(Olja en ugnsform), fördela kycklingköttet i botten och lägg de skivade bananerna över.

Blanda grädde, creme fraiche och chilisås och bred över bananerna. Strö över jordnötterna och sätt in i ugn cirka 15 minuter tills det gratängen har börjat puttra och fått lite färg.

Servera med ris och sallad.

• ludenben

jag gör såhär (hämtat från arla.se)

1 grillad kyckling
    Grädde 3 dl
    1/2 chilisås
    2 bananer
    1pkt bacon
    1 dl jordnötter

Bena ur kycklingen och dela köttet i mindre bitar. Lägg i en ugnsform. Dela 2 bananer på längden och lägg över. Vispa grädden och blanda i chilisåsen. Häll det över i formen och grädda i ugn på nedre falsen ca 20 min. 225 grader. Stek bacon och låt rinna av på hushållspapper. Ta ur formen ur ugn och lägg över bacon och strö nötter över. Servera med ris och sallad.

Jag brukar lägga i baconet innan jag sätter i ugnen för jag gillar inte knaperstekt. Då blir de färdigt med resten av maten. Byter ut jordnötter mot cashwenötter då jag gillar dom bättre.

• Kaxmaja

Flygande Jakob 
    Ingredienser
     4 port
     3 dl matlagningsgrädde
    1 dl chilisås
    1 dl jordnötter
    1 st grillad kyckling
    2 st bananer

Gör så här
     Sätt ugnen på 225°. Ta bort skinn och ben från kycklingen. Skär kycklingköttet i mindre bitar. Skala och dela bananerna på längden.

Lägg kycklingköttet i en ugnssäker form. Lägg bananerna ovanpå. Vispa grädden. Rör ihop grädde och chilisås och bred det över. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 min. Tag ut kycklingen och strö över jordnötterna.Servera med kokt ris och sallad.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Mamsingen

Just det!

Jag glömde bacon i mitt recept. 1 paket strimlat och stekt.

• Solskensmor

Jag har i champinjoner i min jacob också....

• Falumamman

finns en annan variant av flygande jacob som kallas kycklingfranska. samma ingridienser förutom bacon och jordnötter.

man gröper ur en formfranska och varvar grillad kyckling och skivade bananer. saltar och pepprar sen vispar man 3 dl grädde och blandar i 1 1/2 dl chilisås och häller över franskan. in i ugnen 12-15 minuter i 225 grader.

En del tycker det låter lite skumt, men det är verkligen jättegott. jag lovar

Moa 050811, bebben i magen BF 080702
  • bumse2

Jag brukar göra den här, supergod.

Exotisk flygande Jacob

4 portioner

Ingredienser

4 port kokt ris
    ca 400 g kycklingkött från Färdiggrillad hel kyckling,
    filé eller lårfilé.
    3-4 ringar i mindre bitar av färsk ananas eller på burk
    1/2 paket (ca 125 g) frysta eller färska mangotärningar
    1/2 finhackad röd pepparfrukt
    1 paket bacon, gärna jägarbacon med mer smak
    1 dl cashewnötter
    2 1/2 dl matlagningsgrädde
    1 1/2-2 dl chilisås, salt och peppar.

Tillagning

Bottna med riset i en smord form, toppa med grillad/stekt (kryddad) benfri kyckling i mindre bitar. Fördela över ananas, mango, röd pepparfrukt och cashewnötter.
    Klipp bacon i små bitar, stek dem lätt knapriga och lägg över alltsammans.
    Vispa samman grädde med chilisås, smaka av med salt och peppar och häll över. Gratinera i 225°C i 20-25 min. Servera en sallad till!

Svar på tråden Flygande Jakob