• Anonym

hur få tag på gamla journaler från soc?

Hejsan,,
    Har en sak jag funderat på ett tag. Det är så de hände en hel del sjuka saker när jag var liten.
    Soc vart inkopplad osv osv, min fråga är nu om man skulle kunna få tag på dom journalerna som skrevs under tiden vi hade kontakt och utredning med dom, finns dom kvar? Det är ca 17 år sedan.
    Nån som vet vart man vänder sig? Ska man kontakta det stället man var på lr hamnar journalerna nån annan stans?
    De är så att i dom papprerna kommer de finnas ett svar på en sak jag undrat i hela mitt liv, ett svar jag förträngt, som jag igentligen är livrädd över att få reda på, men ja känner att jag ändå måste få veta...
    tacksam för svar.

• Svar på tråden hur få tag på gamla journaler från soc?
  • Cakar

Ring det soc.kontor som hade hand om ditt ärende.
    Det är papper om dig och du har enl lag rätt att få ut kopior på dem. (Samma gäller ALLA papper omd dig och dina barn UNDER 18 år)
    Tror inte att de får slänga bort dem utan att de på samma sätt som sjukvården mikrofilmar gamla journaler.

• Anonym

Du får inte läsa dom själv utan måste ha någon med dig. Så någon måste tillåta dig att få vara med och läsa dem.

• Cakar
    Anonym skrev 2008-04-13 04:24:34 följande:
    Du får inte läsa dom själv utan måste ha någon med dig. Så någon måste tillåta dig att få vara med och läsa dem.
    Ok, Kan det kanske bero på vad som står då? Grannen fick kopia på sina papper i veckan. KAn ju vara olika i olika komuner oxå.
    Men man har iaf rätt att se dem. de handlar ju om en själv
  • Anonym

Jo det kan vara olika. Men där jag jobbat är det så.
    Anledningen är att journaler kan vara svåra att förstå och dä är man rädd att personen i fråga ska fara illa av att läsa den själv.
    Därför vill man någon är med för att förklara.

• Cakar
    Anonym skrev 2008-04-13 04:33:24 följande:
    Jo det kan vara olika. Men där jag jobbat är det så.Anledningen är att journaler kan vara svåra att förstå och dä är man rädd att personen i fråga ska fara illa av att läsa den själv.Därför vill man någon är med för att förklara.
    Jaha, fast grannen hade inte några stora grejer...
    Snattat upprepade gånger i 12-13 årsåldern...
    1 fylla vid 15. och socialbidrag 3 månader vid 26 års ålder...
    Kan nog vara jobbigt om det varit tufft hemma eller ännu värre med utnyjande av olika slag...
  • Anonym

Ok..
    Lite olika svar, så ja fattar inte riktigt vilket som gäller. Men papprerna finns kvar iaf tror ni? Å oavsett om man skulle få nån med sig att läsa dom om man nu behövde de lr inte, så ska de gå att få tag på dom alltså?
    Då ska jag ta tag i detta på måndag, kommer förmodligen inte må bra efter om ja nu skulle få tag på papprerna, men jag måste verkligen få veta.. De e hemskt att ha vissa minnen av en grej men inte vara helt säker, allt kanske kommer klarna efter jag fått läsa dessa pappren, jag hoppas på nåt sätt att jag kanske kan minnas igen va som hände den där kvällen, och på ett annat sätt känner jag att det kanske e bäst att inte veta, att bara glömma den där saken,att inte låssas om dom få minnena jag har, för det är förmodligen kroppens eget försvar, att radera ut saker som är för hemska att minnas, för hemska för att leva med, jag vet inte,, ja har velat så jävla länge nu, å på ett sätt vill jag verkligen veta. Fast å andra sidan, skulle jag verkligen må bättre? De här e fan de svåraste valet jag har i mitt liv.. Va skulle ni gjort? svårt kanske att svara på när man inte vet vad det handlar om, men de handlar om min pappa och att han ska ha gjort nåt väldigt hemskt med mig när jag var i tre fyra års åldern.
    Och enligt läkaren (detta har jag fått berättat av personen som var med som vittne vid rättegången) så hade någon med största sannorlikhet fört in något mellan mina ben.
    Men i rätten så fanns det inte tillräckligt med bevis, även om läkaren till 99% sa att något hade hänt som inte ska hända ett litet barn hade hänt. Och trots mina egna ord till polisen å andra myndigheter så kunde dom inte fastställa att pappa var skylldig till något. Å dom enda minnena jag har av allt det här är polis förhören.
    Straffet min pappa fick, var att under en tid, vet ej hur länge inte fick träffa mig själv, utan att soc skulle vara med vid umgänget. Under den här tiden skedde de en massa hemska saker hos min mamma också, hon träffade nån ny kille, en psykopat, hon börja knarka, han misshandla henne. Hon blev så förstörd av allt så hon bara släppte allt. Hon förlorade vårdnaden av mig och min bror. Min bror hade en annan pappa, som inte ville ha honom, så han flyttade till våran dagis fröken som har funnits där sen den dagen. Å soc helvetet ansåg de inte att det var någon fara för mig hos min pappa, och att de inte fans några brister i hans skötsel av mig så fick han vårdnaden av mig.. Så i hela mitt liv har ja levt me en människa som kan ha gjort nåt sjukt mot mig, men som ja tvingats leva med, trots vissa minnen,, '
    Nä fan,, ja måste få veta... eller?

• sötkaka

Har du fått någon hjälp för detta? Alltså någon form av psykisk hjälp, gått hos psykolog eller liknande?

Ja, jag tror du måste få ur dig detta så du kan bearbeta händelserna och komma igenom det. Måste finnas massor av känslor och funderingar i dig angående detta.

När det gäller journaler har jag alltid läst/hört att de förstörs efter 5 år, men det kanske inte gäller sånt här?

• Anonym

Vissa saker slängs, vissa får gallras (slängas), så det beror på vad det är för material.

Du har alltid rätt att läsa dina papper ensam. Det är bara inom hälso- och sjukvården som det finns en bestämmelse om att man kan neka någon. Kommunen kan föreslå att någon sitter med, men man kan inte ha det som ett krav. Kräver kommunen detta är det att anse som ett nekande att få ut uppgifterna och då måste kommunen skriva ett beslut om detta som kan överklagas till kammarrätten...

/jurist

• Anonym

Vissa saker SPARAS ska det stå!

/jurist

• Anonym

Okej, ska försöka kolla upp de där på måndag då. Nåt måste väll finnas kvar hoppas jag..
    Å Om frågan med psykolog hjälp lr bearbetning kan jag tala om att något sådant inte förekommit överhuvud taget.
    Jag har tänkt mkt på de som hände mig å min bror när vi var små, om allt vi behövde vara med om, hur lång tid det tog innan någon överhuvud taget reagerade på att nåt var fel. Å då hade helvetet redan brutit ut för länge länge sen.
    Jag fattade ju ingenting, och jag fattar fortfarande ingenting.
    Plötsligt försvann mamma, å de enda dom sa var att hon är sjuk. Va för sjuk har jag fortfarande inte fått reda på. Men enligt andra är hon schizofren.
    Sen fick jag flytta till pappa, eftersom mamma sa upp vårdnaden lr om hon nu blev av med den. Soc hade ju övervakat vårat umgänge, och enligt dom så va allt bra. Det är ju helt sjukt,,
    Jag kommer ihåg att jag var så himla avundsjuk på min bror för att han fick flytta till våran dagis fröken, hon blev hans foster mamma. Den bästa man kunde ha. Jag var hos henne på helgerna, grät när ja skulle åka ifrån henne.
    Har alltid tagit avstånd till min pappa, blev aldrig riktigt nära med han, har tex aldrig kunnat visa mig naken, lr hänga upp tvättade underkläder så han skulle se dom.
    Det är som de alltid varit nåt där, omedvetet..
    Och jag kan bli så jävla arg när ja tänker på de här, på allt vi var med om.. De hela är så jävla sjukt, å vafan har man fått för hjälp? Ingen,, å inget har man fåt veta, ingen har kollat upp hur jag mår, vem som helst måste förstå att ett barn som varit utsatt för de som jag varit måste få hjälp, nej,, man får dras me de här till graven.. för den här ångesten över det här kommer nog aldrig försvinna

• carola1977

Det är bara om ett barn varit placerat som papprena sparas. Annars gallras (slängs) det efter 5 år.

• Anonym (insatt)

Allt gallras fem år efter senaste anteckning.... Undantag är gamla barnavårdsmannaskap, faderskapsfastställelser, adoptioner, familjehemsplaceringar och vissa födelsedatum som skall sparas för forskning..

• Anonym

Anonym (insatt) skrev 2008-04-13 23:46:45 följande:

Allt gallras fem år efter senaste anteckning.... Undantag är gamla barnavårdsmannaskap, faderskapsfastställelser, adoptioner, familjehemsplaceringar och vissa födelsedatum som skall sparas för forskning..
    Så placering på mamma-barn behandlingshem sparas för alltid?
  • Anonym

Att saker o ting slängs verkar uppenbart. jag begärde för ett halvår sedan att få ut papper på en utredning på mig och min dotter som hände för 6år sedan, men de kunde inte hitta något. Nu blev den utredningen nerlagd, men jag ville ändå läsa o så vad de hade gjort osv. Då jag aldrig fick veta något efter deras samtal om att det var nerlagt.
    Själv så tycker jag att man inte slänger utredningar. Tänk om nått skulle komma fram tio år senare, då vill man ju kunna gå tillbaka och kolla... tycker jag då..

• Anonym (bea)

Alltså, nu fattar jag ingenting. När jag var liten så var det en massa utredningar om min familj. Mamma blev misshandlad osv, allt var kaos.
    Ringde socialen för några månader sen o bad att få läsa det som finns. O det är en del.
    Men då svarade hon jag pratade med att eftersom dom utredde mamma så har bara hon rätt att läsa vad som står. Jag måste ha hennes godkännande. Dom utredde alltså om det var lämpligt för mej o mina syskon att bo kvar hos mamma. Men jag har alltså rätt att läsa ändå eller? O hon jag pratade med sa även att allt sparas på ett speciellt arkiv, typ statsarkiv, eller nått hette det. Tror jag.

• Mobj

Gör en skriftlig begäran om att få läsa dessa handlingar avseende alladelar som handlar om dig! Kräv skriftligt beslut om det blir avslag med hänvisning till det avsnitt i sekretesslagstiftningen de stödjer sig på. Detta är då ett beslut du kan överklaga!

Svar på tråden hur få tag på gamla journaler från soc?