• Anonym (Fika?)

Om ni vill lära känna någon ny person över en fika - var föreslår ni att fikan ska vara då?

Du bor i en stad, och personen i fråga bor några mil därifrån, men ni har mötts på en gemensam aktivitet i din stad.

Du vill lära känna den här personen och tycker att en fika skulle vara bra. Var föreslår du att fikan ska vara?

Hemma hos dig, så att personen måste åka de här milen bara för att DU vill fika??
    Eller erbjuder du dig att komma till personen så denne slipper åka? Du erbjuder dig ev även att ta med fika?

Jag tycker att sistnämnda alternativ är det mest naturliga, men en jag pratade med tyckte att man alltid bjuder HEM folk till sig själv (även om det innebär att den andra måste sätta sig i bilen och åka)

• Svar på tråden Om ni vill lära känna någon ny person över en fika - var föreslår ni att fikan ska vara då?
  • Tindrande

Ja, man brukar ju bjuda hem folk till sig, inte bjuda in sig själv till nån.

• limaluma

Jag skulle nog föreslå att vi kunde träffas för en fika, och höra med personen vad han/hon tycker passar/känns bäst?
    Då lämnar man det öppet, så kanske personen ifråga får chansen att säga själv om den vill åka eller träffas hos sig.
    Eller så kan man ju fika på nåt bra ställe mitt emellan, så både åker en bit?

Men det mest naturliga för mig är ju att fråga om personen vill träffas för en fika? Och sen (om hon/han svarar ja) frågar man om personen vill komma och hälsa på eller om den vill träffas nån annanstans?

• Anonym (mi)

Jag hade nog också frågat personen vad h*n tyckte.

Annars är väl det mest naturliga att man bjuder hem personen tycker jag också. Känns lite ofint att bjuda in sig själv till andra.
    Verkar mest naturligt också eftersom det verkar vara i den staden de mötts. (som "jag" bor i då)

• anneliesb

Klart man ses på stan el på halva vägen!

• Kary

Jag hade nog aldrig bjudit in mig själv till någon annan. Och att dessutom erbjuda att ta med sig fika...då låter det som att man verkligen måste slänga in en bonus för att ens vara önskad som sällskap.

Svar på tråden Om ni vill lära känna någon ny person över en fika - var föreslår ni att fikan ska vara då?