• marjalena

Låter ni era tonåringar trimma mopeden?

Hur tänker ni angående trimning av mopeder?

Har blivit ett aktuellt ämne här hemma då sonen fyller 15 i sommar. Vi tänker inte tillåta att han trimmar alls, men många i vår omgivning verkar tycka att vi är alldeles för stränga då vi resonerar så. Därav mitt intresse för vad ni tycker och tänker

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni era tonåringar trimma mopeden?
  • Snorkis

Inte alls! Hur mycket han än tjatar så får han absolut INTE!

Det är så mycket olyckor med mopeder... och skulle min son fara åt h-e och jag dessutom VET att han fick trimma den skulle jag aldrig förlåta mig själv!

Dessutom gäller inga försäkringar i världen för skador på varken pojken eller mopeden om en olycka skulle ske...

• Yrslan

Ingen trimning här eftersom inget av våra barn ägt en moped. Anledningen är att jag, enligt min man, är en hönsammam när det gäller vissa saker. Som detta med barn och trafik...

• Maria med 3

Ge mig en enda vettig anlednig för att tilllåta trimmning. Det finns ju anledningar till att man måste ha körkort för att köra motorcykel och att då tillåta en 15-åring utan körkort att köra i såna hastigheter är vansinne enligt mig. Sen har man ju lite andra skyddskläder på sig när man kör motorcykel (oftast iaf) än på moped.
    Risken är också att tar polisen honom med trimmad moppe får han vänta med körkortet, dryga böter mm. Och risken är väl rätt så stor att ser han en polisbil så försöker han smita. Vem vill ha sin 15-åring jagad av polisen på en trimmad moppe+ 15-åringar brukar inte stanna och vänta på böter om moppen är trimmad. *L*

• fia sthlm

nej jag tror inte att vi kommer tillåta det.

• mirre2

Nej tror INTE jag kommer tillåta det

• annmi

Har inte vart Aktuellt då ingen av mina Tonåringar haft/velat ha "Moppe"

Fast förmodligen hade de trimmat oavsett

• marjalena

Skulle vara spännande att höra hur ni som röstat "Ja självklart" resonerar. Berätta gärna om ni har lust

Även ni som röstat på "ja, men jag vill hellre att han/hon tar bort det". Varför ser ni inte till att trimmet tas bort eller plockar undan mopeden?

Är bara nyfiken på hur ni resonerar, inte att lägga några värderingar i era val

• Majsan70

Svarade annat.
    Vi har valt att inte köpa moped alls eftersom jag inte anser en 15 åring vara mogen att framföra ett fordon utan tillsyn. Det ser man på alla de andra mopedåkande tonåringarna i området.

Hade sonen köpt en moppe för egna pengar hade han fått ha den, men det vet vi att det inte sker eftersom hans pengar alltid går till andra saker.

• Bevabus

Jag tycker det är dumt av föräldrarna att ens låta barnet få en moped från första början. I 8:an är killarna med moped dom coolaste dom finns tycker fjortis-tjejerna. Men efter bara ett halvår så lät det såhär...
    Jag citerar en kille i klassen:
    "Alltså, jag har haft min moppe i ett halvår nu efter att jag har tjatat på morsan i evigheter om att få en. Och nu har jag tröttnat på det, men vågar fan heller säga det till henne..."

Spara pengarna till en framtida bil säger jag bara!

Svar på tråden Låter ni era tonåringar trimma mopeden?