• Maxelina

Från vik till fast anställd

Har under en tid gått som vikarie på ett postkontor i min närhet. Jag har inte möjlighet att bli fast anställd, då min pappa jobbar där, men jag får gå på vik (någon policy tydligen).

Nu funderar jag på om det är någon som vet ungefär hur många sk. LAS dagar man måste ha för att bli fast anställd?
    1080 dagar (ca 3 år) har jag läst på flera ställen att det gäller inom vården, men jag har ingen aning vad som gäller inom posten.
    Kan man ringa sitt lönekontor ang. detta, eller ska jag fråga facket? Lönekontoret kanske bara har reda på hur många LAS dagar jag har?

Om jag jobbar på det postkontoret jag är på nu och får tillräckligt många dagar så att jag måste bli anställd, så antar jag att jag får en förflyttan till ett annat kontor, därav min nyfikenhet!

• Svar på tråden Från vik till fast anställd
  • Mozarts Nachtmusik

Lönekontoret vet hur många lasdagar. Las ( lagen om anställningsskydd) är en lag och gäller alla, inte bara vårdyrket
    kort ränkat 3 av 5 år

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Mozarts Nachtmusik

*räknat. stavar som en kratta

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Mickis74

Lagen gäller inte bara vården, det är en lag för alla.

• Mickis74

o det är din arbetsgivare som har koll på hur många LAS-dagar du har, inte facket.

• Maxelina

Suveränt, tack så mycket!
    Jag har nämligen själv inte funderat över detta, utan diskuterade detta med en vän och hon tyckte att jag skulle kolla upp det! Då vet jag vart jag ska vända mig imorgon

• LillaFågelBlå

Det är förändringar i LAS fr.o.m. förra året, nu kan man bara vara vikarie i högst 2 år innan man automatiskt blir tillsvidareanställd. (Tidigare var det 3 år.)

• munschkin

måste man ha jobbat i 2år isträck då? eller räknar dom tex ihop om man har jobbat 5månader ena året. 8 nästa osv,(eller sommarjobb i fler år) så att det efter ja, säg 4 år har blivit 2 år tillsammans?

Jättedålig beskrivnig men kom inte på nått bättre sätt att formulera mig. ;D

• LillaFågelBlå

man måste ha jobbat i totalt 2 år under de senaste 5 åren. Inte som projektanställd, men vikarie!

• don Quijote

Är det ett eget ansvar att känna till och ligga på om detta eller är det arbetsgivarens skyldighet att upplysa om att man har rätt till detta?

• Maxelina

Då räknas det te.x. att man varit timvikarie vid behov etc.?

Nu blev jag mycket nyfiken, ska ringa genast och ta reda på detta!

Don Quijote:

Jag vet inte om det är så på alla arbetsplatser, men på min så var det en vikarie som höll reda på det själv och sa till att han faktiskt jobbat si och så länge och fick då en fast anställning.

• J W

Det är 720 dagar man ska ha jobbat inom en 5årsperiod.
    Den 721a dagen är man fast anställd inom förvaltningen (om man är kommunanställd som jag)

Jag blev 2-5a, som det så fint heter, den 1a februari

• Maxelina

En till fråga:

Jag jobbade som vikarie på 75% men under dessa två åren ska man ha jobbat 100% antar jag?

Jag har en hel dagar kvar innan jag kan få fast anställning, men det såg mer lovande ut nu när det var ändrat från 3 år till 2!! Ett steg närmare

Svar på tråden Från vik till fast anställd