• Yenna

Tiden efter RS-virus. Astma och allergi?

Min son är nu 6 månader, idag! Han har nyligen blivit frisk efter att vi har varit inlagda och fått behandlig för RS-viruset.
    Skönt att det är över tycker jag för det var bland det västa jag varit med om.
    Men tydligen kan de få följdsjukdomar som astma och dylikt efter en RS-infektion, hur vanligt är det?
    Viggo har även eksem och torr hud därför vet jag att risken för allregier är större. Men ska stackarn behöva dras med astma nu också?
    Någon som är/har varit i samma sits?

• Svar på tråden Tiden efter RS-virus. Astma och allergi?
  • viseversa

min dotter fick RS bär hon var 5veckor.hon är nu 11,5mån och visar inga tecken på astma eller allergi.men det kan ju komma senare.Men jag skulle inte tet beror på att hon haft rs isåfall.

• Nyfiken gul

min makes son föddes med RS-virus och han blev svårt sjuk i astma efteråt och får nu dagligen äta mediciner mot astman. Han är idag 6 år.

• viseversa

oj hur kan man födas med rs?

Nyfiken gul skrev 2008-04-13 11:31:41 följande:

min makes son föddes med RS-virus och han blev svårt sjuk i astma efteråt och får nu dagligen äta mediciner mot astman. Han är idag 6 år.
  • vicnia

Min kille fick rs när han var 6 veckor och låg på sjukhus en vecka. När han var 4 månader fick han astma och har sen dess tagit astmamediciner dagligen. Han är nu 14 månader och rosslar jättemycket när han är förkyld. Har själv astma så jag räknade med att han skulle få eftersom läkaren sa att de kunde få astma efter att ha haft rs vid tidig ålder.

• Snäckan05

Vår son fick RS när han var 5 veckor och vi låg på sjukhus en vecka. Till mig sa de att ca 40% av de barn som fått RS innan sex månaders ålder fick förkylningsastma som de sen oftast växer ifrån.

• kapet

Vår grabb hade RS när han var 8 veckor gammal och vi var inlagda i 5 dygn.Han var jättedålig och började bli uttorkad.  När han var ett år fick han återfall av RS men behövde inte läggas in utan vi åkte 3ggr/ i 3 dagar för att inhalera. Han har inga problem annar,inga allergier eller astma. Nu är han 2,5 år gammal och den här vintern hade han influensa( när det var RS tider) men hade inte några svårigheter med andningen alls.  
    För övrigt är han frisk .

• mammamaria74

min son var 6 månader när han fick rs-viruset. Han är idag 3 år och blir fortfarande väldigt rosslig när han blir förkyld, men det har blivit bättre. Det var värst första året efter rs, mycket förklyningsastma. jag hoppas att det skall växa bort helt.

• estersmor

Min äldsta dotter drabbades svårt av RS-viruset när hon var 3 veckor gammal. Har alltid varit hostig/slemmig vid alla förkylningar efter det. Men först vid närmare 4 års ålder dignostiserades hennes astma- då hon fick åka in akut med andnöd.
    Tar mediciner i stort sett dagligen nu (drygt 6 år), fungerar jättebra med dessa! Hon har oxå en del allergier ( bl.a pälsdjur, pollen, nötter) men tror knappast dessa har med hennes tidigare RS-infektion att göra utan det är säkert ngt hon hade fått dras med ändå..

Hoppas att din son slipper undan astman. Skönt att han är frisk från rs-infektionen nu.

• Yenna

Låter hemskt att ni och framför allt era barn utsattes för det där när de bara var några veckor. Viggo var ju trots allt 5,5 månader.
    När jag läser vad ni skrivit så kan jag inte sluta undra över om det kanske var så att astman var medfödd och därför var barnen extra känsliga mot viruet. Eller om det är så att de verkligen får astman av viruset eller om de fått astman hur eller hur.
    Mycket "eller" nu.. Men ni kanske förstår hur jag tänker..
    Eftersom vi har eksem, allergier och astma inom den närmaste släkten så kan jag ju knappst göra annat än räkna med att Viggoliten blir astmatiker han också.
    Hoppas bara att det blir milt och att det i så fall växer bort!

Svar på tråden Tiden efter RS-virus. Astma och allergi?