• cecilia26

viktuppgång - matning

Min dotter är född i vecka 35, vägde 2500 när hon föddes. Tänkte höra med er ungeför hur mycket era barn går/gick upp per vecka de första månaderna.

Undrar också hur länge ni väckte era barn för att mata var 3-4 timmer dag respektivie på natten.

• Svar på tråden viktuppgång - matning
  • mistryrose

Våra barn gick i princip inte upp alls första månaden. Föddes i v 33+3, vägde 2040g resp 2460g. De fick ganska lite i sig via sond så att de skulle bli säkrare och effektivare på bröstet vilket de dock inte blev. När sonden drogs ur började vi mata med nappflaska och då gick de upp i rasande takt, ungefär 500g i veckan de första månaderna. Vi väckte dem var tredje-fjärde timme fram tills de vägde ungefär 3-3.5kg.

• knäppisen

Dottern som föddes i v 33 gick upp kanske 200 g/v första sex veckorna, sen ca 500 g/vecka. Slutade väcka för nattmat då hon vägde ca 3 kg och viktkurvan pekade stadigt uppåt. Dagtid var hon som en klocka o ville ha mat vartredje timme.

• cecilia26

Tack för era svar!

Min tjej har gått upp runt 120g per vecka de senaste 2 veckorna nu. Trodde jag var rätt bra för så små barn men det kanske det inte är då med tanke på hur bra era små gick upp. Fast hon är ju bara 3½ veckan än också. Snart kanske det börjar ta fart!

Fler får gärna berätta sina erfarenheter!

• linderi

Ville bara berätta att min dotter, som visserligen föddes i vecka 23+5, har aldrig gått upp mer än max 150g i veckan, och alla har varit nöjda med det. Med alla menar jag neopersonal och BVC. Hon är idag 15 mån och mår bara bra.

• jsomijohanna

har oxå en dotter som är född i v35+0, hon vägde 2505g när hon föddes.Hon går ung upp 200g i veckan.I början så ville hon alltid ha mat var tredje timme. Frågade bvc om jag skulle väcka henne om hon sov över fyra timmar, vilket jag tyckte kändes länge när hon va så liten, men behövs inte så länge dom är friska och går upp i vikt som dom ska. Är fyra mån okorr och har sovit nätterna igenom sen ca 1 1/5 månad tillbaka. lyx

• cecilia26

Oj vilka lyxnätter:) Låter rätt skönt. Vi har sluta men att väcka henne så exakt nu men försöker se till att det inte går mer än 4-4½ timma iaf.

Just nu vill hon äta mest hela tiden delar av dygnet. men sen kräks hon floder så... jag vet inte jag... snuttbehov men inte matbehov tror jag.

• Linda o Danny

Min son vägde 2225 när han föddes i v 37+2, gick upp 170 g första veckan, då ja inte hade en aning om att ja inte hade tillräckligt me mat, får nu ersättning o går upp ca 300 gram/vecka.. äter var tredje timme o lite där emellan o bara nån enstaka gång på natten.. behöver inte väckas för matning längre..

Svar på tråden viktuppgång - matning