Hjälp med mat till fest för 30 personer!!!
Jag måste få hjälp med vad jag ska bjuda mina ca. 30 släktingar på för mat när jag fyller 25.
Ge mig massor med förslag och gärna hur mycket man räknar per/pers =)
Tack =)
Jag måste få hjälp med vad jag ska bjuda mina ca. 30 släktingar på för mat när jag fyller 25.
Ge mig massor med förslag och gärna hur mycket man räknar per/pers =)
Tack =)
Enkel dessert:
Vit chokladpannacotta med bärsås
Går snabbt, står färdigt i kylen i portionsglas i plast, bara att sätta fram på fina brickor. Mixa några paket av önskade bär med lite florsocker bara som tillbehör.
www.recepten.se/recept/pannacotta_vit_choklad.html
--
buffe mat, sallader kallskuret osv
billigast och alla kan plocka vad de vill ha,,, räkna ca 10-15 portioner på allt kött/fisk och så räcker ca 1 skål var av det andra om du kör 10 olika saker. sen beror det på man/kvinna/barn men oftast blir det mycket mat kvar...
Tasteline.com
Där kan du leta recept och skriva in antal portioner så gör den en ny beräkning åt dig.
Buffé med tex. potatissallad, grönsallad och / eller pastasallad, kött så som skinka, kassler, rostbiff, kycklingklubbor, rökt lax, lite goda kalla såser, frukt, kex och ost.
Eller chili con carne med sallad, bröd och frukt.
Eller sallad som tex. kycklingsallad eller räksallad, bröd & ost, dressing och eventuellt lite frukt.
Eller någon god soppa, bröd, ost, frukt.
Tårta eller liknande till efterrätt.
tack för alla tips,blir nog nåt i bufféform =)
Färskpasta med kräftor i het sås (3-4 pers).
Detta behövs:
300g pasta (färsk fettuchine med spenatsmak)
250g kräftstjärtar i dill (dillake)
400g krossade tomater
1 pkt creme fraiche med chili/paprika
1 knippe dill
salt&peppar
Såhär gör du:
Koka pastan. Häll tomaterna med sitt spad i en kastrull och blanda i creme fraichen. Låt detta koka ett par minuter. Häll av spadet från kräftorna - rör sedan ner dessa i såsen. Hacka dillen och rör ner hälften. Salta och peppra. Låt allt koka i ca ½ minut. Blanda ev i 3 tsk maizenamjöl för tjockare sås. Häll såsen över pastan och garnera med resten av dillen. Servera med bröd och sallad.
Jag brukar ofta bjuda på tjälknul om det är många personer. Det sköter sig självt i ugnen och skivas lätt med skärmaskin och serveras kallt. Till det potatisgratänger som du kan göra färdiga innan och bara värma. Blå bands örtsås tycker jag är god till samt sallad och rosenbröd/baguette.
Tjälknul görs ofta på älgstek, men det går lika bra med fransyska (nöt innanlår). Man fryser den först till djupfryst och sen steker man den långsamt i ugnen på låg temp. tex över natten. Har man digital stektermoteter så är det lätt att få den färg du vill ha på köttet, godast tycker jag det blir när den är rosa. När den stekt färdigt lägger man den i en lag med mycket salt och kryddor så köttet får dra till sig. Sen skivar man den tunt, det blir saftigt och salt kött, som rostbiff fast godare! Du hittar nog flera recept om du googlar.
Tjälknul är också gott till potatissallad - ännu mindre jobb (om man inte gör egen då förstås.) När vi hade dop bjöd vi på potatissallad och kassler. Jag kommer inte ihåg hur mycket vi köpte, jag sökte nog på internet och fick en mängd/person och sen köpte jag lite mer, men det blev mycket över. Vi hade sallad och bröd till. Jag kan tipsa om Ope Potatissallad från Rydbergs, den var jättegod till ett billigt pris, många trodde den var hemgjord.
ååååh tjälknul som är sååååå gott!
jag tycker att buffe brukar funka bäst. har ett recept på en jättegod klyckling som man marinerar i ett par dygn och sen gör i ugnen och skivar och serverar kall. alla brukar älska den. ska leta upp receptet.. sen kan man ju ha lite annat med, rostbiff eller så.
potatissallad/pastasallad, grönsallad, nybakat bröd och lite olika såser blir kanongott till!
Kör på olika pajjer....lätt o gott!
Soja- och sesammarinerad kycklingfilé
12 pers
* 2 kilo kycklingfilé
Marinad:
* 3 pressade vitlöksklyftor
* 2 msk riven, färsk ingefära
* 5 msk flytande honung
* 1 msk sambal oelek
* 1,5 dl japansk soja
* 1,5 dl torr sherry
* 3 msk sesamfrön
* 1 kycklingbuljongtärning
Sesamfrön och grillkrydda till garnering
Blanda vitlök, ingefära, honung och sambal oelek i en kastrull. Vispa ner soja och sherry. Smula ner buljongtärningen och tillsätt sesamfröna. Låt koka i 5 minuter och låt kallna.
Lägg kycklingen i dubbla plastpåsar och häll över den kalla marinaden. Låt marinera i 1-2 dygn i kylskåp. Vänd ibland så att allt blir marinerat.
Sätt ugnen på 200grader.
Låt filéerna rinna av och lägg dem i en långpanna, strö över sesamfrön och grillkrydda och stek i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Låt kallna. Skär i skivor innan servering
Basilikapaj med fetaost och oliver
Ingredienser
Portioner: 8
PAJDEG:
4 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
½ kruka basilika
1 dl färsk, riven parmesanost
½ dl vatten
FYLLNING:
5 tomater