• turia

våningssäng till 3½ åring- farligt?

Hejsan har en fundering när barnen ska flytta till samma rum, rummet är rätt litet så våningssäng hade varit toppen, men frågan är kan en 3½ åring sova längs upp? (förutsatt det finns sidoskydd...))
    När började ni med sån?

• Svar på tråden våningssäng till 3½ åring- farligt?
  • fruis

Det beror nog på barnet hurpass livligt det är och hur bra balans och motorik för upp-och nedklättring barnet har. Jag hade utan tvekan låtit min 3½-åring sova i överslaf men då vet jag att klättringen ser bra ut, att det inte är en massa spring på natten från barnet sant att barnet själv vill och tycker att det verkar mysigt.

• turia

jodå, klättra har han gjort länge..
    men det e ju inte ens säkert han törs sova där.. hmm ,,
    men man kanske kunde backa upp med madrass på golvet.. dels för han på toppen o han under.. hehe

• norgesessan

vår 2.5 åring och 5 åring har en våningssäng, tvåan kan INTE vara där uppe, så vi har tagit bort ett steg..Men 5 åringen klarar det bra...

Emil 03 och Jonathan 05
  • dino77

Jag har en kille hemma som är 3 snart 4 och vi har köpt våningssängen kura på ikea, en jättebra och populär säng med höga kanter upptill så det är ingen risk att han trillar ut i sömnen, dessutom kan man ha ett sängtält på oxå, klättra upp o ner för stegen lär dom sig ju fort. Kan starkt rekommendera den.

• Miss Love

Konsumentverket skriver så här: "Barn under sex år ska inte läggas i den övre sängen på en våningssäng. Föräldrar bör se till att de inte heller tar sig upp där på dagtid, eftersom de kan ramla ned och göra sig illa.
    Att koppla en rutschkana till den övre sängen kan förvandla våningssängen till ett farligt lekredskap, om inte golvet nedanför täcks med mjuka, stötdämpande dynor."

• Mallaco

Våra barn har loftsängar. Sonen är nyss fyllda 3 och klarar det jättebra. Tar sig ner på natten utan problem och in till oss.

• Bettiz

Vi fick en våningssäng när barnen var 3 resp 1½. Har funkat jättebra för den äldsta att sova uppe. Den övre sängen har ju som ett "staket" på kanten.

• Mollan

Har du småsyskon till barnet tycker jag inte du ska skaffa våningssäng till 3-åringen, även om 3-åringen själv är fullt kapabel att klara av den. Jag har tyvärr mycket dålig erfarenhet av hur det kan sluta. *tack gode Gud att min dotter lever* Även om man tar bort en pinne i stegen osv kan ett mindre barn krångla sig upp och ramla ner...

Svar på tråden våningssäng till 3½ åring- farligt?