• LångaLinda

Rolig variant på muffins?

Hej!

Jag tänkte baka muffins ikväll, och jag vill gärna ha förslag på roliga fyllningar eller smaksättningar från er! Har ni färdiga recept tas de tacksamt emot!

Tack på förhand!

Linda

• Svar på tråden Rolig variant på muffins?
  • LångaLinda

Oj, vad bra! Tack så mycket!

• LångaLinda

Blir nog det här receptet idag!

Vaniljcremefyllda hallon/pistage-muffins

Betyg: MVG
    Snitt: 4,73
    11 har röstat
    12 portioner | Normalstora formar, 12 st/plåt
    Källa: Robert Rosander | Foto: Emma Ljungqvist
    2 dl socker
    3 1/2 dl mjöl
    1/2 msk bakpulver
    2 dl hallon
    Marsansås
    Hackade pistagenötter
    Vispa samman ägg, socker och smält smör. Vispa sedan ihop det med mjölk, bakpulver och mjöl. Fyll formarna knappt till hälften med smet. Klicka sedan ut ca 1-2 tsk marsancreme i mitten och täck sedan nästan hela formen med smet. Lägg 3-5 hallon på smeten och strö över med hackade pistagenötter. Grädda på 225°C i mitten av ugnen i 12 min.

• LångaLinda

Och detta nästa gång!

Choklad, banan & rostade hasselnötsmuffins
    125 g rumsvarmt smör (eller Arlas smör & rapsolja)
    1 1/2 dl strösocker
    1/2 dl ljus sirap
    2 ägg
    1/2 dl matyoghurt eller turkisk yoghurt
    3 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk kanel
    2 stora (eller 3 små) mogna bananer, mosade med gaffel
    150 g grovhackad mörk choklad
    80 g rostade hasselnötter, grovhackade

Blanda i en bunke: vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, kanel med varandra. Häll därefter i mörk choklad och hasselnötter. I nästa bunke blandar du smör, socker och sirap och vispar pösigt. Blanda i äggen, ett i sänder. Om det skär sig gör det inget. De smakar likadant. Därefter blandar du i yoghurten, de torra ingredienserna och de mosade bananerna. Rör bara precis ihop det, inte mer.

Ställ bunken i kylskåp i en halvtimme (kan stå flera timmar. Om du vill överraska med nygjorda muffins kan du baka på morgonen och äta först på kvällen).

För snyggast form: sätt pappersformar inuti en teflonmuffinsform eller annan liknande. Dessutom slipper du diska. Grädda tills de känns klara eller ser klara ut (15-20 min). Prova med en sticka.

Svar på tråden Rolig variant på muffins?