"För gammalt" vetemjöl...ok?
Är det okej att använda vetemjöl som hade bäst före datum i oktober 2007? I typ paj och bak...
Tack på förhand...
Är det okej att använda vetemjöl som hade bäst före datum i oktober 2007? I typ paj och bak...
Tack på förhand...
Jadå. Det kanske inte innehåller de vitaminhalter som står angivna på paketet, men det brukar funka rätt länge efter bäst före-datum.
Nej, det skall inte vara någon fara. Men vad du gör! Kolla så att det är "rent mjöl i påsen"! Var i samma tankar för några år sedan men när jag tittade närmare på mjölet som jag hade mätt upp så såg jag att det fanns djur i det. Små, små skalbaggar!!! (sedan om det berodde på om mjölet var gammalt eller ej - det vet jag inte. Men i övriga torrvaror som också noga kontrollerades så fanns inget djurliv!)
Det blev till att avbryta baket för ett besök i affären.
Jag kastade nyss en mjölpåse som hade gått ut för ca 1 månad sedan. Det var grahammjöl. Märkte inga baggar, men är såå rädd för att få. Hade fått några slags baggar en gång i glutenfritt mjöl och tyckte det var superäckligt, så härefter kastar jag allt som har gått ut! (och glutenmjölet hade inte passerat bf datum ens...)
Tack för era svar! Pajen står i ugnen med "gammalt mjöl"... Jag är hungrig:)