• mysis78

"För gammalt" vetemjöl...ok?

Är det okej att använda vetemjöl som hade bäst före datum i oktober 2007? I typ paj och bak...
    Tack på förhand...

• Svar på tråden "För gammalt" vetemjöl...ok?
  • Sencha

Jadå. Det kanske inte innehåller de vitaminhalter som står angivna på paketet, men det brukar funka rätt länge efter bäst före-datum.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Idolina80

Nej, det skall inte vara någon fara. Men vad du gör! Kolla så att det är "rent mjöl i påsen"! Var i samma tankar för några år sedan men när jag tittade närmare på mjölet som jag hade mätt upp så såg jag att det fanns djur i det. Små, små skalbaggar!!! (sedan om det berodde på om mjölet var gammalt eller ej - det vet jag inte. Men i övriga torrvaror som också noga kontrollerades så fanns inget djurliv!)
    Det blev till att avbryta baket för ett besök i affären.

• Sencha
    Idolina80 skrev 2008-04-13 18:03:46 följande:
    Nej, det skall inte vara någon fara. Men vad du gör! Kolla så att det är "rent mjöl i påsen"! Var i samma tankar för några år sedan men när jag tittade närmare på mjölet som jag hade mätt upp så såg jag att det fanns djur i det. Små, små skalbaggar!!! (sedan om det berodde på om mjölet var gammalt eller ej - det vet jag inte. Men i övriga torrvaror som också noga kontrollerades så fanns inget djurliv!) Det blev till att avbryta baket för ett besök i affären.
    De gånger jag råkat ut för mjölbaggar så har mjölet inte varit för gammalt. Jag tror inte egentligen det finns något direkt samband. Har man fått hem baggar så lär man märka det långt innan det är för gammalt, liksom.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Daggdroppen

Jag kastade nyss en mjölpåse som hade gått ut för ca 1 månad sedan. Det var grahammjöl. Märkte inga baggar, men är såå rädd för att få. Hade fått några slags baggar en gång i glutenfritt mjöl och tyckte det var superäckligt, så härefter kastar jag allt som har gått ut! (och glutenmjölet hade inte passerat bf datum ens...)

• mysis78

Tack för era svar! Pajen står i ugnen med "gammalt mjöl"... Jag är hungrig:)

Svar på tråden "För gammalt" vetemjöl...ok?