• Piff och Puff

Dubbelvagn eller inte?

Hej,

Ni som har köpt dubbelvagn/syskonvagn, hur många år har ni haft emellan barnen?

Ni som inte gjort det, hur många år har ni emellan barnen? Fungerar det bra.

Kan inte betämma mig för om jag tror det kommer behövas eller inte. Det blir 3 år och 2 månader emellan syskonen.

• Svar på tråden Dubbelvagn eller inte?
  • josida

Jag hade 2 år och 2 mån mellan mina. hade dubbelvagn, men stora tjejen satt i den kanske 10 ggr. Hon gick hellre. Så jag sålde den, köpte en vanlig vagn och en ståbräda. Nu är min yngsta 3 år och jag har nästan aldrig vagn till henne.
    Visst, alla barn är olika, men nej, jag hade inte köpt en dubbel när det är över 3 år mellan dem.

• nicke nyfiken76

Vi har nästan exakt 3 år och 2 månader mellan våra barn, och jag kan inte påstå att jag en endaste gång har önskat att vi haft en syskonvagn.

• Ninette

Vi har 2 år och 2 månader mellan våra döttrar. Vi köpte ingen syskonvagn utan köpte en ståbräda istället. Den tillsammans med en bärsjal funkade kanon.
    Vår stora (då dryga 2 år alltså) gick för de mesta och ville hon åka vagn så knöt jag på mig sjalen bara, ner med lillasyster där och mjukliften under vagnen så kunde stora åka en stun eller till och med sova om vi var ute på långturer och hon blev trött.

Däremot så köpte vi en sulky till henne så när vi var ute hela familjen så hade vi varsin vagn till barnen.

Jag saknade syskonvagn vid ett tillfälle, båda barnen var sjuka och då hade de varit skönt med en syskonvagn för en långpromenad... Men de var enda gången jag saknade en. Vår lillasyster är nu 2 1/2 år.

• krypsyl

Min äldsta var 2år o 9 mån när lillasyster kom. Vi har ingen dubbelvagn. Jag ville inte ha det för de är så stora. Vi har ganska nära till dagis och flera lekparker, så vi köpte en ståbräda istället. Har fungerat toppen! Har aldrig saknat dubbelvagn. När vi hade semester första sommaren (nr 2 är född i juni) så hade vi varsin vagn, liggvagn till lillan och sulky till storasyster.

• maggsan

Hej!

Jag har nästan 2 år mellan mina och min stora tjej tycker att det är skönt att åka vagn till dagis, både dit och hem. Så jag är nöjd, men ibland undrar jag om jag behövde det verkligen.

Dock skönt att ha när man väl ska kuska runt på en djurpark, så är det skönt.. men hur ofta åker man till en sådan om man inte bor i närheten av dem.

• Piff och Puff

Jag kanske inte behöver någon. Vi har i och för sig nära till dagis. Men tänker mest på att det kan bli jobbigt att gå och handla tex, eller om man ska långt. Å andra sidan är det ju några månader kvar tills bebis kommer och då kanske stora tjejen är ännu duktigare på att gå än nu.

• Maria med 3

Det beror väl lite på ifall det större syskonet fortfarande sover middag. I såna fall tycker jag att syskonvagn är bra för ibland kanske man är borta över middagssovningen och vill att båda ska kunna sova samtidigt i vagnen.

• krypsyl

Maria med 3 skrev 2008-04-13 21:21:17 följande:

Det beror väl lite på ifall det större syskonet fortfarande sover middag. I såna fall tycker jag att syskonvagn är bra för ibland kanske man är borta över middagssovningen och vill att båda ska kunna sova samtidigt i vagnen.
    Jag lyckades aldrig få båda barnen att sova samtidigt... , men som tur var slutade stora tjejen sova middag 4 månader efter lillasyster kom.
Svar på tråden Dubbelvagn eller inte?