• Cattis86

Hur lång tid tar det innan ägget fäster i livmodern?

Hej på er alla!

Undrar hur lång tid det tar innan ägget fäster i livmodern?

Hade ÄL den 8-10/4, alltså cirka 5 dagar sedan och idag har jag haft en molande värk långt ner och långt in i ryggen (ungefär samma placering där äggstockarna sitter, fast bak i ryggen då och inte i magen ;) Det känns ömt på något sätt..

Har hört att man kan få liknande symptom när det befruktade ägget fäster, stämmer det? Är det inte lite tidigt för mitt ägg att fästa än om det nu skulle vara befrujtat?

M.v.h

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ägget fäster i livmodern?
  • o0Marie0o

man säger väl att det tar ca 1 vecka för ägget att ta sig ner till livmodern.

Så vi får hoppas att det har tagit sig för er=)

• halloalla

Jag tror det tar ca 7-10 dagar för ägget att nå livmodern. sen tar det några dagar för det att fästa. Det simmar runt där för att hitta en lämplig plats.

• snarf

När ägget släpper och blir befruktat så tar de ca 2-3 dagar innan de har vandrat ner i livmodern. Väl där så behöver de någon/några dagar till på sig att celldelas färdigt så att de kan kläckas och då först kan de fästa ordentligt.

Så de tar ungefär 5-8 dagar för ägget att fästa, de beror lite på hur snabbt ägget celldelas och kläcks.
    Googla runt så hittar du jättebra information på nätet om just celldelning, ägget kan inte fästa om celldelningen inte har uppnått ett visst stadie först. Intressant läsning

• Cattis86

tack för era svar! Tur att familjeliv finns! Och såna kloka människor som kan hjälpa en!

Har idag haft till och från som molande värk/mensvärk/hugg runt livmodern och äggstockarna..

• tofflisar

Samm sak för mig. Hade ÄL i fredags (11/4) och har molande känsla idag.. alldeles för tidigt.. så det är väl den underbara inbillningen ;-P

• Flickan Gud Glömde

ca 7 dagar från att ägget blir befruktat.
    Först ska det ner till livmodern sen flyta runt innan det fäster i livmodern.

Använd google.se
  • Flickan Gud Glömde
    Cattis86 skrev 2008-04-15 02:37:42 följande:
    tack för era svar! Tur att familjeliv finns! Och såna kloka människor som kan hjälpa en! Har idag haft till och från som molande värk/mensvärk/hugg runt livmodern och äggstockarna..
    Annars har du ju google dygnet runt.
    Använd google.se
  • Cattis86

Mrs Vasic:
    Jo, jag vet att jag har google och jag änvänder mig mycket av det!
    Men det är HÄR inne det finns människor som har varit med om det på riktigt.. Är mer intressant att höra verkliga historier, än att läsa på någon faktasida tycker jag

• mullberg

Hejhej, på min sida finns en länk till en bild där man kan följa med äggets resa under befruktningen.

• Cattis86

idag har jag haft en KRAFTIG mensvärk under hela dagen, och nu när jag gick på toa så upptäckte jag en liten, liten blödning.. Nidblödning eller mens, det återstår ju att se.. Men skulle det vara mensen så är den ju väääldigt tidig! Så jag tycker d verkar konstigt..

Och med tanke på att det idag var 7 dagar sen jag hade äl, så vågar jag nästan hoppas på det första.. Eller hoppas jag för mycket? Vad tror ni? NU blev jag skakis...

• Cattis86

TACK mullberg! Det var verkligen intressant! Nu fick jag verkligen en förklaring till hur det går till!

• bebisgalen

Jag hade ÄL den 8/4.
    Har aldrig ännt av mig äl innan. Men nu har jag haft känningar och ömhet i en vacka från och till. framför allt på mogonen.
    Har rikligt med flytningar så jag hoppas så innerligt.
    Men Catta, det e inte omöjligt att det har varit en nidis du fått. Hoppas för dig.

• Cattis86

bebisgalen: Tack för svar Jag hoppas för dig också, håller alla tummar och tår jag har..

• Cattis86

Bussa:

Blev inte gravid förra gången, men fick dock ett starkt positivt ÄL-test igår och ett lite svagare positivt test idag.. så nu håller vi tummarna igen

• Bussa

Då håller jag tummarna jag med!
    Blev nyfiken för att jag inbillar mig att jag har haft en nidblödning själv den här månaden. Vi får väl se, snart dags att testa...

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ägget fäster i livmodern?