• Sway307

Vintergrön buske

Hejsan, jag och frun flyttade till hus i sommras. Ett hus som ligger ganska nära vägen doch har vi en brant sluttning upp mot vägen. Vi har funderat på att plantera en buske/häck längsmed tomten utmot vägen upp i sluttningen.   Efter att ha byggt en lång planterings låda där givetvis.  Vi har bestämt oss för vintergrönt mdå det är vinter året runt här känns det som ibland.

Jag vill inte ha gran buskar då dess barr är alldeles för stickiga. Vi vill ha en lättskött och snygg vintergrön häck som växer relativt fort och inte kostar skjortan.

Några tips?

• Svar på tråden Vintergrön buske
  • olpansfamilj

köp vintergröna liguister! Mina var gröna hela vintern=) Bor i sthlm=) Tänk bara att planteringslådan måste vara djup annars där häcken på vintern

• VIXIE

Lagerhägg: Prunus lauroceasus
    Olika sorter av klätterbenved:Euonymus fortunei blir dock inte så höga upp till ca 80 cm
    Myrtentry:Lonicera nitida(påminner lite om buxbom fast luktar bättre,går att formklippa) ca 1 m hög, Bredbladig liguster:Ligustrum ovalifolium ca 2-3 m(tål saltluft)
    Vintergrön liguster: Ligustrum vulgare var.italicum ´Atrovirens´
    är några som är vintergröna sen beror det ju lite på var i landet du bor.Jag skrev det vetenskapliga namnet så du lättare kan googla bilder på dem!Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Sway307
    VIXIE skrev 2008-04-16 18:40:06 följande:
    Lagerhägg: Prunus lauroceasusOlika sorter av klätterbenved:Euonymus fortunei blir dock inte så höga upp till ca 80 cmMyrtentry:Lonicera nitida(påminner lite om buxbom fast luktar bättre,går att formklippa) ca 1 m hög, Bredbladig liguster:Ligustrum ovalifolium ca 2-3 m(tål saltluft)Vintergrön liguster: Ligustrum vulgare var.italicum ´Atrovirens´är några som är vintergröna sen beror det ju lite på var i landet du bor.Jag skrev det vetenskapliga namnet så du lättare kan googla bilder på dem!
    Bor i Hälsingland så ganska långt nott ut dvs.
Svar på tråden Vintergrön buske