• Anonym (ts)

kateter!!

Jag undrar om de finns nån mer som jag??
    Jag har efter massor av läkarbesök, röntgen osv osv fått reda på att jag inte kan tömma min blåsa som man ska. de jag vet i nuläget är att jag kommer att få lära mig att tömma mig själv!! Hur ofta gör man de är de krabbigt att få göra de?
    Läkaren sa att man får göra de livet ut!
    Sen oroar jag mig för hur de ska fungera för varje gång jag haft kateter så har jag fått njurbäcken inflammation efteråt för jag är så extremt käslig för bakterier.....
    Va händer om de inte fungerar med att jag ska tömma själv?
    någon med kunskap eller samma problem, snälla svara!!

• Svar på tråden kateter!!
  • Anonym (ts)

Är de verkligen inte någon som vet va jag pratar om? Är jag helt ensam om detta? Fasen också!!!

• Anonym (Hm)

Oftast gör man det 4-5 ggr per dag , och på ett väldigt enkelt sätt. Men det är så induviduellt så att sitta här och säga exakta metoden för dig kan man inte göra. Har ju ingen som hellst aning vad din urolog har för planer för dig. vad som ska användas och hur det skall användas. Om det nu gäller katater och bakterier så finns det en mängd olika preparat som du kan få i förebyggande syfte för att undvuka bakterie angrepp.

Hoppas det går bra och alla frågor du har ska du rikta till din urolog för det är endast där du kommer få dom rätta svaren.

• Anonym (ts)

Anonym (Hm) skrev 2008-04-14 07:48:52 följande:

Oftast gör man det 4-5 ggr per dag , och på ett väldigt enkelt sätt. Men det är så induviduellt så att sitta här och säga exakta metoden för dig kan man inte göra. Har ju ingen som hellst aning vad din urolog har för planer för dig. vad som ska användas och hur det skall användas. Om det nu gäller katater och bakterier så finns det en mängd olika preparat som du kan få i förebyggande syfte för att undvuka bakterie angrepp.Hoppas det går bra och alla frågor du har ska du rikta till din urolog för det är endast där du kommer få dom rätta svaren.
    ja de är klart att jag ska fråga min urolog, men allt tar sån tid... Jag vill ju veta allt så fort som möjligt och om de finns fler här som jag. Tack för svaret.
  • Anonym (morsan)

Sök på RIK.
    Ren Intermitent Katetrisering

Min dotter tappas (rikas) var tredje timme. Man sticker in en engångskateter tre -fyra cm in i urinröret, och tappar blåsan på kvarstående urin. I en behållare, i toan eller i en blöja. Funkar bra. God hygien och rent vatten det enda som behövs. Känns kanske drygt nu, men ditt liv behöver inte als förändras. Finns katetrar som ser ut som läppstift, som får plats i fickan.
    Hoppas det ordnar sig.

Som föregående, allt är så individuellt, såhär gör vi...

• Peda

Min morfar gick flera flera år med en blåsa som inte kunde tömma sig själv helt och hållet. När han äntligen åkte till läkaren hade han en förgiftad kropp av 2 liter urin i blåsan som legat där dessa år. Hur som halver så måste han gå på dialys 2 ggr/veckan resrn av livet för levern har blivit så förstörd att den renar inte längre blodet som den ska.

• Anonym

Hej TS,
    Angående infektion. Det är skillnad på att ha en kvarliggade urinkateter (som jag uppfattade att du haft innan) och att bara föra in en kateter för tappning och sen ta ut sen igen. Så det är inte alls säkert att du kommer att få samma problem med infektioner som innan. Sen som någon skrev, god hygien!! Det är A och O.

Svar på tråden kateter!!