• Sencha

Det här med föräldrapenning och semestergrundande dagar...

Jag har alltid "hört" att det  bara är de första 120 dagarna av föräldraledighet/föräldrapenning som är semestergrundande. (I sammanhanget ska tilläggas att källan för detta påstående är FL och liknande forum, och jag har aldrig haft skäl att kolla med FK.)

Men när jag nu kom in på frågan med min personalavdelning, så hävdar de bestämt att alla dagar med föräldrapenning är semestergrundande.

Så - vad stämmer?
    Och är det måhända annorlunda i statlig tjänst (d.v.s. att det är en statlig förmån att alla dagarna är semestergrundande)?

Son född 2004; BF 11 juli
  • Svar på tråden Det här med föräldrapenning och semestergrundande dagar...
  • MCMCM

Jag undrar också har hört första 180 dagarna.

• Djeni

hej!! det är 120 dagar av föräldrapenningen som är semesterlönegrundande!1 har själv kollat upp detta nyligen.. 180 dagar är det om du varit sjukskriven..

• Carisma95

Det stämmer att de är de första 120 dagarna (enligt lag), dvs. du tjänar ihop totalt ca 9 dagar betald semester.
    Sen har du ju ändå alltid rätt till totalt 25 dagar ledigt, men då med obetald semester.

Däremot kan ju din arb.givare ha ett generösare system i sitt lokala avtal.
    Kolla det med din personalavdelning igen.

A stumble may prevent a fall....
  • Anne69

Detta är ingen Fk-fråga utan en fråga mellan dig o din arbetsgivare! Så din personalavdelning har gett dig rätt svar! Semester får man ju från arbetsgivaren.

Semesterlönelagen reglerar en miniminivå och den säger att de första 120 föräldralediga dagarna ska vara semestergrundande. Utöver det finns en mängd avtal som är mer generösa o som ger semester i större omfattning. Gläds åt ert finfina avtal o ta ut semester i samband med föräldraledigheten så slipper du få ev. överskjutande dagar utbetalda och klumpbeskattade.

• Sencha
    Anne69 skrev 2008-04-17 06:47:39 följande:
    Detta är ingen Fk-fråga utan en fråga mellan dig o din arbetsgivare! Så din personalavdelning har gett dig rätt svar! Semester får man ju från arbetsgivaren.Semesterlönelagen reglerar en miniminivå och den säger att de första 120 föräldralediga dagarna ska vara semestergrundande. Utöver det finns en mängd avtal som är mer generösa o som ger semester i större omfattning. Gläds åt ert finfina avtal o ta ut semester i samband med föräldraledigheten så slipper du få ev. överskjutande dagar utbetalda och klumpbeskattade.
    OK, tack för svar
    Son född 2004; BF 11 juli
Svar på tråden Det här med föräldrapenning och semestergrundande dagar...