• Xeroina

Skateboard till 3.5åring?

Har en son som väldigt gärna vill ha en skateboard, han pratar om det hela tiden och låtsas med kuddar att han åker på en. Har ingen riktig uppfattning om lämpligheten med en skateboard. Är det ok om han har skydd? Eller är han fortfarande för liten?

• Svar på tråden Skateboard till 3.5åring?
  • jannajamtland

Min dotter som är 8 hade en skateboard och den brukade hennes lillasyster testa sittåka på och stå på nu i höstas(hon blev 3 nu i mars).
    Med skydd borde det ju vara helt okej tycker jag, sen hur det går det märks ju

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Söderböna

Det enda vår plutta önskade sig i julklapp var en skateboard och tomten var så snäll att han kom med en

Nu har hon fyllt 4 (fyllde i mars) och det går hur bra som helst med skateboardåkandet. I en del fall får vi hjälpa till - men en del klarar hon helt själv.

Det lustiga var att en av pluttans kompisar, som bor i vårt hus, också fick en skateboard i julklapp. Så nu är det tre tjejer i åldern 4-8 är i huset som är riktiga skateboardkids

• Söderböna

Och så klart är det viktigt med hjälm och bra skydd!

• Skimra

Vår pojke körde inlines förra sommaren när han var 2½ och var en superhejare på det. Nu när det varit fint väder har han och hans pappa varit på Stapelbäddsparken (Malmö) och då har han blivit riktigt impad av dom som har skateboard så han kommer att få en när det blir lite varmare. Som sagt så länge dom har ordentliga skydd och man håller dom under uppsyn så är det ju ingen fara.

Sonen är blir 3½ i juni.

• Xeroina

Min man tror inte en 3,5åring kan hantra farten med en skateboard. Nån annan som har några andra argument mot?

• jannajamtland

Tror att det kan vara lite svårt att få upp farten om man inte kan åka och om man inte har balansen.
    Sedan kommer ni ju självklart vara med och ha koll så jag vet inte vad din man oroar sig för, är ju inte så han ska få börja träna i en ramp direkt Skrattande

En skateboard är ju rätt billig och ni märker ju hur det går, verkar det alltför farligt så kan ni ju plocka bort den.

Kommer köpa en varsin till mina döttrar, hon som är 8 har fått sin pajad och hon som är 3 vill ha en tror jag, ville iaf det förut.

• Söderböna

Det som är så fiffigt är att pluttan inte kan få upp så hög fart, så det blir ingen hög fart att hantera. När hon lärt sig att få hög fart tror jag hon också lär sig hantera det.

• NiniMe

Ja de e väl klart de e ok och precis som med cykel och andra sorts sport så skydd på... Min systerson han började med inlines skatebord och kör nu motorcross (han e nu 16) men han började typ i den åldern och där e fart och fläng i han, och han har trillat och slagit sig ett x antal ggr, men de kan hända olyckor bara när man ska ut och hämta posten hahaha..Dom lär sig

To All Y Bitches Talking Behind My Back, ThankS 4 Making Me The Center Of Youre WORLD
  • Xeroina

Senaste argumentet från maken är att sonen kommer att åka utför backar (har en rätt brant nära huset)och att om han inte kan bromas en sparkstötting hur ska han kunna bromsa med en skateboard.

• jannajamtland

Ni får ju se till att vara med när han ska åka och se till att han inte kör ner för backen kan du ju ta som argument till mannen din.

• Xeroina
    jannajamtland skrev 2008-04-16 22:24:36 följande:
    Ni får ju se till att vara med när han ska åka och se till att han inte kör ner för backen kan du ju ta som argument till mannen din.
    Det blir nog inte vi utan jag om jag köper en till honom
  • Cocarola

Min lillkille fick skateboard när han var 3 år. Ta på alla skydd = 10 minuter, åka = 5 minuter, sen var han färdig.....farten var INTE något problem, han var nöjd med att kunna stå på brädan med ena foten och göra ytte-pytte fart med den andra. Då var han ändå van vid tekniken från sparkcykel. Men, han fick bara åka på skateboardbanan som är platt, inga vägar, sluttningar el dyl. Egentligen var han nog nöjd bara att stå med skydd, hjälm och bräda tillsammans med de coola 16-åringarna utanför MacD!

• Sasson

En liten fråga: Vilken skateboard köper ni? Fullstor eller barnvariant? min man som är gammal skejtare säger att barnskateboardarna ändå "inte går att åka på" eftersom de är felgjorda eller nåt. Sviktar för lite. Men är de så små kanske det inte spelar ngn roll?

• mludvigs

Min 3,5-åring har fått skateboard och skydd. Han fick en sån där liten - typ 45 cm lång. Vi är alltid med ute när han 'åker' och håller oss alltid på plan mark. Han kan inte alls åka på den som man 'ska' utan kör lite sakta med den som han gör med sparkcykeln men mesta tiden går åt till att föröska hoppa upp på den som de stora killarna gör. Ser hur gulligt ut som helst när han liksom hoppar på bakkanten på brädan, den åker upp i luften och han hoppar för att landa på den.

Min man var även han väldigt skeptiskt till hela idén med skateboard men eftersom det är en svår teknik att lära sig så övertygade jag mannen med att det dröjer läääänge innan han får upp någon fart och det hela nog egentligen bara hdnlar om att han vill vara som de stora killarna på gården. Tycker inte man kan hindra dem från allt som kan verka ä'farligt', så länge man är med själv så måste man ju ge dem lite ansvar så att de får testa sina vingar.

• Xeroina

Jag köpte en liten barnskateboard till sonen. Det där med fart hade maken inte behövt oroa sig över. Han konstaderade att det var svårt sen var det cykeln som gällde i stället och han har lärt sig att cykla utan stödhjul. Det kunde gubben ha oroat sig över istället för nu går det undan och rakt in i staketet när han glömmer att titta framåt

Svar på tråden Skateboard till 3.5åring?