Byta vedpanna mot bergvärme?
Vi funderar på att byta vår gamla vedpanna mot bergvärme.
Någon som gjort detta och kan berätta om ni är nöjda, hur lång tid det tog och vad det kostade för er?
Vi funderar på att byta vår gamla vedpanna mot bergvärme.
Någon som gjort detta och kan berätta om ni är nöjda, hur lång tid det tog och vad det kostade för er?
Vi hade el/vedpanna o bytte mot bergvärme för några år sedan.
Sååååå skönt att slippa krångla med eldningen och betydligt lägre elräkningar.
Det tog ca 2 veckor innan allt var klart har jag för mig men då hade de en hel del problem med sin utrustning som drog ut på tiden..
Vi fick borra ganska djupt (omkring 60m) för att hitta berget så det blev ju lite dyrt. Omkring 150 000, då allt inräknat.
Du har räknat in rubb och stubb? Ny panna, borrning och ALLT? Har ni vattenelement?
Japp, allt inräknat förutom elementen som vi hade redan.
Vi valde i o för sig en något billigare modell av pump än den vanligaste (?) IVT. Vi valde en av märket Autoterm o den har funkat hur bra som helst.
Vattenburna har ju vi oxå, så då ska man väl inte behöva byta dem.
Tack för dina svar!!
Nån mer?
Hur mycket var det i prisskillnad då? Vad är det för skillnad på dem? Bara att du inte betalar för märket eller?
Jag tror det är märket som kostar men vet ju inte helt säkert förstås
Det skiljde inte mycket i effekt osv iallafall när man jämförde broschyrerna.
Hur stort hus har ni? Vad ligger elräkningen på nu då? För det hela är väl eldrivet?
Vi har precis köpt hus med nyinstallerad bergvärme, det var alltså säljarna som installerade.
De hade vattenburen värme innan med vedeldning så elementen är ej utbytta.
Innan hade de en elförbrukning på 35 000 kwh och efter hade de en förbrukning på 12 000 kwh.
Vi kommer nog att ligga på nästan 15 000 kwh, då vi är 4 i familjen och använder hela huset. Huset är på 120 + 70 kvm.